• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

H

hianders

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi äter mitt hembakade glutenfria LCHF bröd till varje frukost med smör och ost på.
Bakar det även i en Omnia ugn.
Det tar mindre än en timma att få till.

Recept.
6 ägg
2 dl rysk eller turkisk Youghurt.
1/2 tsk salt
Vispas ihop i en bunke.

Blanda ner:
5 dl mandelmjöl
(jag mal ibland mandlar med skal på för art få mjölet lite grövre).
1/2 dl linfrö
1/2 dl fibrex
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver

Låt stå i 10 min och svälla, det blir som en tjockare gröt.

Gräddas som en stor deg på bakplåtspapper i ca 45 min
eller små rundstycken i ca 30 min testa tiden själv.


Strö över. Solrosfrön, sesamfrön eller pumpafrön efter smak.

Förvaras i kylen, fryses. Gott att rosta i stekpannan som variation.
Göra varma mackor på ..... Testa gärna.

Koka en kopp gott kaffe och njut av hembakat bröd där smöret sakta smälter.

Ungefärlig temperatur i vanlig ugn? 175 grader?

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag undrar också! Eller rättare sagt GB. Hon håller på i köket nu och chansar på 200 grader, sa hon.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har fått så vansinnigt fina erbjudanden på sistone.

Fitnessarmband som visar steg, kcal och avstånd och är kompatibel med runkeeper!

BMI-våg som är diagnostisk och mäter vikt, kroppsfett, kroppsvätska, muskler och benmassa i kroppen!

Blodtrycksmätare
med bluetooth och IHB-registrering!

Folk tränar som galningar inomhus idag på olika hiskliga maskiner samtidigt som de dricker sockervatten och betalar pengar för en massa utrustning.
Jag antar att dom håller på på det viset för att dom är rädda för att bli tjocka. Kolossalt begåvat att dricka sportdryck samtidigt som de tränar! Dessutom undviker dom god (fet) mat! Veta de icke att man tjock av kolhydrater?

Det är mycket bättre med LCHF!

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

Jappe

PS. Dessutom kan jag få 20% rabatt på ultrafiltrerat vassleprotein och 28% rabatt på Swebar Protein/energy bar m.fl. fantastiska erbjudanden!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Bästa lokalen för att gå ner i vikt är köket. Givet att man har hum om hur kroppen fungerar.

För varje tio minuter man äter olämpligheter måste man spendera en timme eller mer med fysisk aktivitet. Inte för att det är fel att motionera, men för viktnedgång är det ineffektivt.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Ulla & Kent

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
400
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi bor och lever ju i husbilen, så jag bakar endast här.

Omniaugnen.
Högsta efekt i 5 min och sedan sänker jag plattan till nästan det lägsta.

Gasolugnen.
Kör på högsta eftekt i varm ugn i 10 min, sänker sedan till
180 g för stora bröd
200 g för småbröd.

Vanlig ugn.
Småbröd 200 g
Stora brod 180 g

Alla ugnar fungerar ju olika så ni får testa er fram.

Lycka till i bakstugorna.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Hur strikt måste man tillämpa LCHF för att få viktnedgång? För många år sedan blev jag av med 10 kg, vilket var min övervikt, genom att använda mig av det man, på den tiden, kallade "kolhydratmetoden". Läste en liten folder som hette "Ät, drick och bli smal".

Där påpekade man att hur strikt man än var under en hel dag så kunde man fördärva det hela genom att äta en pepparkaka på kvällen.

Nu undviker jag öl, och bröd. Dricker vatten till måltiderna. Det gäller alltså de vardagliga, ständigt återkommande måltiderna. Om vi en gång per vecka äter något som jag tycker är särskilt gott men kräver både öl och bröd för att bli perfekt kan jag inte förstöra maten genom att dricka vatten.

Hur påverkar det viktnedgången? Kan man inte vara LCHF:are i det dagliga livet men synda någon gång ibland?

:confused:
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

jag tror att ju mindre man slarvar ju bättre viktnedgång har man! Fast det är inte enkelt att vara strikt!!!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Kolhydratmetoden låter som LCHF. Det är nog samma sak.

De stora bovarna är ju pasta, ris och potatis men det ingen större konst att skippa dem. Svårare blir det med bröd som är en stor kolhydratkälla. Öl är säkert också svårt att sluta med för ölentusiasterna. Alla vill ju inte "raffinera" sina smaklökar och gå över till rödvin :D. Vitt vin innehåller oftast mer socker än rött vin.

Väldigt enkelt egentligen. Gör du inte av med de kolhydrater du tillför kroppen så lagras de som fett, farligt fett!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Mosel Valley is a place where you meet nice people from all the world, nåja Europe, and today I had a very interesting argumentingfight with an english couple about carbon hydrats. Very nice people of course but when the subject changed from diversified ordinary polite things to what we are eating so changed suddeny tonläget in flagrante. Sanningen eller verkligheten uppenbarade sig väldigt tydligt!

This very nice couple were totally ignorant about fundamental knowledge about what are making people fat. When I tried to enlighten or fresh up their knowledge in this subject they refused to change their former attitude and when I tried to learn them to ignore the massive reklam from the worlds greatest sugarcompanies they put themseves on the bakhasorna,

It may sound a little peculiar but they only accepted the truth that was coming from the upper economically schooled classes.

They told me that you get fat from fat and absolutely not from the nice food from the worlds leading sugar companies like CocoCola et consorte!

The worst enemy to the truth is the peoples unreserved respect for authorities!

Jappe

PS. Ursäkta min trötta skolengelska! Det var längesedan jag gick i skolan.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

LCHF fungerar utmärkt inte bara för människor utan också för husdjur! De fria djuren i naturen har inga sådana problem ty de äter inte industrimat.

"Lurven" har på relativt kort tid gått ner 2 kg och det är mycket för en katt! Han äter idag ingen kolhydratstinn fabriksmat utan enbart BARF och fisk, alltså rent kött med inkråmet och inget annat förutom lite Orijen torrfoder. Katter är köttätare och inget annat!

Han har blivit mycket piggare och rörligare och bär sina år (c:a 15) med heder numera.

lu.jpg

PS. Tidigare fick "Millan"

mi.jpg

ha din dagliga portion fisk i fred eftersom hon äter på ett högt bord. Lurven kunde inte komma åt den men nu efter sin LCHF-renovering hoppar han upp hur lätt som helst och glufsar i sig fiskgodiset. Hur lösa detta problem? Ännu högre bord eller.....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

LCHF fungerar utmärkt inte bara för människor utan också för husdjur! De fria djuren i naturen har inga sådana problem ty de äter inte industrimat.

"Lurven" har på relativt kort tid gått ner 2 kg och det är mycket för en katt! Han äter idag ingen kolhydratstinn fabriksmat utan enbart BARF och fisk, alltså rent kött med inkråmet och inget annat förutom lite Orijen torrfoder. Katter är köttätare och inget annat!

Han har blivit mycket piggare och rörligare och bär sina år (c:a 15) med heder numera.

Visa bilaga 100036
Lurven ser ju inte ut att vara särskilt RÖRLIG!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

SVT har sänt ett program "Världens bästa diet" i två delar som ganska tydligt beskriver var i världen man ska bo och äta för att må bra. Ett utmärkande drag är reportrarnas ständiga förvåning över kolhydraternas roll i sammanhanget. Som de flesta trodde de att man blev fet av fett.

De stora bovarna avslöjades obarmhärtigt: Sockerindustrin och industrimaten (processed food). I de delar av världen där människorna mådde bäst och levde längst åt man ingen eller väldigt lite industrimat. Frankrike utgjorde ett kapitel för sig. Där mår man bra trots stort intag av fet mat, gås, anka, ostar m.m. + en hel del rödvin. Medelhavskosten prisades också, alltså inget nytt för oss som är lite insatta i problematiken.

Bägge programmen finns på SVT Play. Se dem!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

94574d1421944165-broed.jpg


Här står det en del om alla de sjukdomar som det moderna sönderavlade vetet orsakar! Bonden blir inte rik och kunderna blir sjuka. Mellanhänderna tjänar pengar på distrubition och försäljning av industriprodukterna från det utarmade, giftiga vetet.

LÄNK: http://www.husbilsklubben.se/forums/t61730-31/#post703729


Det är lätt att leva utan ris, pasta och potäter (utom på Midsommarafton) men det är svårt att leva utan bröd. Alla konstiga LCHF-bröd tröttnar man snart på så därför har jag kommit på en genial idé.

Jag lägger gott LCHF-pålägg mellan några vitkålsblad! Grande!

vitkålsgås.jpg

Ett litet steg för mig men ett stort steg för mänskligheten, förhoppningsvis. :D

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Är det någon/några HBK-are som kommer till LCHF-eventet i Säffle kommande helg?

/ Erik
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Skulle väldigt gärna åka dit hela familjen. Tyvärr krockar det med andra planer. Vi upptäckte eventet försent.
Kul att det finns så många i HBK som har förstått faran med moderna kost som många refererar till som normal, dvs kolhydratbaserad med mycket sädesslag som bas.
Claes
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Vaknade i morse - igen. Kändes konstigt - inga buksmärtor, ingen andnöd, inga gummifötter. Kändes konstigt och ovant. Jag brukar ha ett helvete varje morgon men kommer mig så småningom med hjälp av mediciner.

Hur kunde detta komma sig. Funderade lite och kom fram till att jag inte hade ätit kött i någon form på en dag eller två. Kunde det vara orsaken, tro?

Lätt i kroppen som en tonåring, glad och munter! En reinkarnation av Guds nåde! Vad ska man tro?

LCHF hjälper, det vet jag liksom att vete och produkter från det amerikanska majsöverskottet ska undvikas men detta? Kött? Hur ska man kunna leva ett liv utan kött?

Fisk, ägg och grönsaker?

Jappe
 
Toppen