• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

"The brown fat uncoupling protein (UCP) dissipates oxidative energy into heat by transporting protons from the cytosol into the mitochondrial matrix [PMID: 2380264]. UCP functions as a dimer, forming a proton channel that leads to uncoupling of oxidative phosphorylation by dissipation of the electrochemical potential across the inner membrane."​

Hmmm..., vad kan detta möjligen innebära?

Brunt fett är speciellt så tillvida att det innehåller en stor mängd mitokondrier som ger dess färg. Mitokondrier brukar med viss rätt kallas "cellens kraftverk". Det är en liten struktur som tar in ämnen som vi äter eller redan har lagrat och omvandlar/laddar den "energivaluta" (ATP) som kroppen faktiskt använder. Den måttligt aktive producerar runt hälften av sin kroppsvikt i form av ATP varje dygn.

Mitokondrierna i brunt fett är inte bara anmärkningsvärt många, de innehåller uncoupling protein, UCP, vars enda uppgift är att producera värme. Det blir lite som att kortsluta ett bilbatteri med en skiftnyckel. Värme, mycket värme.

I ett tidigare inslag i Vetenskapens Värld nämndes att ett rejält lager brunt fett kan "bränna" energi motsvarande 4 kg per år. Låter hoppfullt, få personer går upp mer än 4 kg fettväv per år. Men vad man inte nämnde är att det bruna fettet sannolikt bara förbrukar sitt eget energiinnehåll och om man inte underhåller det genom att närmast ständigt frysa häcken av sig så går det som muskelmassa hos den som inte tränar.

Den försvinner.

Häpp. / Erik Edlund
 
H

hianders

Guest

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Tack Jappe, detta hade jag ingen aning om...

Nu gäller det att sätta igång med äkta-buljongtillverkning, oavsett om det handlar om grönsaker, höns, oxe/kalv, skaldjur, fisk, vin (rödvinsås)... och ...hur svårt kan detta vara? Tag vara på rester från grundfödan (skaldjursskal, nöt-ben, fiskrester, grönsaker, osv...) och stoppa allt i en större gryta med vatten i (Googla gärna efter recept).

Efter en rejäl "reducering" (dvs. koka länge), är det är bara att hälla i tärningsformar och frysa. Det enda som behövs är basvara, tid, tålamod, lite gasol, dock mest VILJAN!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det går åt rätt håll men det går långsamt!

pål.JPG

Brödindustrin konkurrerar enbart med pris, ej med kvalitet. Stigande folkbildning i ämnet börja nu äventyra storbageriernas framtid, åtminstone så länge deras produkter är mer eller mindre hälsovådliga!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Det går åt rätt håll men det går långsamt!
Allt är relativt. För oss som är "med på tåget", kanske, men för de som blir kvar vid sidan av spåret går det skrämmande fort.

Tänker på Mai-Lis Hellenius och andra traditionalister samt större delen av dietistkåren vars yrkeskompetens frågasätts och desavoueras av hög och låg.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

En tidning som kompletterar 2000-Talets Vetenskap är LCHF-magasinet. Med dessa två tidningar får man en unik kunskap om hälsa och kost – som man inte finner någon annanstans. Plus opinionsbildning.
Kostdoktorn_portr%C3%A4tt.jpg
Citat
ur senaste numret av LCHF-magasinet.

Kostdoktorn Andreas Eenfeldt:

Andreas är förbannad.


Här blir jag lite förbluffad. Andreas uttrycker något som jag skulle vilja likna vid desperation och upprördhet. Han är förbannad helt enkelt. Orsaken är att han nyss är hemkommen från den stora europeiska diabeteskongressen, EASD, som detta år gick av stapeln i Wien.
- Vid kongressen presenterades 1300 posters. Antalet studier och föreläsningar om lågkolhydratkost, alltså studier som gjorts på diabetespatienter som inte tål kolhydrater, var NOLL! Noll studier om bra kost för diabetiker på världens största diabeteskonferens! Det är skandal, säger Andreas.
- De som var där var helt insnöade på molekyler, gener och piller som man tror ska dämpa den ohälsa som den socker och kolhydratrika kosten orsakar. Varje piller ska dämpa ett av alla hundra problem som diabetes leder till. Forskarna vill gärna gå ner på detaljnivå och studera en liten gen i en liten råtta som under vissa omständigheter kan ha något med något att göra.
- Det finns ingen ände på hur långt man kan trassla in sig i denna forskning, säger Andreas. Men man missar hela skogen. Därför måste någon våga gå in och skaka om ….
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Tolstoy hade synpunkter på visst beteende redan på 1800-talet!

”Jag vet att de flesta, även de som med lätthet hanterar de mest invecklade frågor, sällan förmår godta den enklaste och mest uppenbara sanning, om den är av sådant slag att de tvingas tillstå hur falska de slutsatser är vilka de så stolt har förmedlat till andra, och vilka de tråd för tråd har infogat i sin livsvävnad”

Livsmedelsverket, läkemedelsverket och säkert flera andra verk kan känna sig berörda här.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ont i magen? III

Nä, nu har jag inte ont i magen (buken) längre. Frågan är vad det var i vetebrödet som orsakade mina problem. Var det dagens skräpvete överhuvudtaget eller var det gluteninnehållet? GB ställde upp och bakade jättegott bröd på dinkelvete och det mådde jag bättre av men fortfarande lite problem på morgonen.

Ett liv utan spannmålsprodukter? Går det?
Ris? Aldrig! Potatis och pasta äter vi väldigt lite av numera för att slippa se ut som amerikaner och medicinera i onödan. Men vårt dagliga bröd? Där blir det svårt! Det finns inga vettiga alternativ. Det blir nog till att lägga pålägget på en tallrik i fortsättningen. Inte lika praktiskt som bröd, men vad gör man?

Ja, vad gör man? Det måste vara flera här som befinner sig i samma predikament som jag! Hur gör ni?

Jappe
 
Senast ändrad:

Ulla & Kent

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
400
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi äter mitt hembakade glutenfria LCHF bröd till varje frukost med smör och ost på.
Bakar det även i en Omnia ugn.
Det tar mindre än en timma att få till.

Recept.
6 ägg
2 dl rysk eller turkisk Youghurt.
1/2 tsk salt
Vispas ihop i en bunke.

Blanda ner:
5 dl mandelmjöl
(jag mal ibland mandlar med skal på för art få mjölet lite grövre).
1/2 dl linfrö
1/2 dl fibrex
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver

Låt stå i 10 min och svälla, det blir som en tjockare gröt.

Gräddas som en stor deg på bakplåtspapper i ca 45 min
eller små rundstycken i ca 30 min testa tiden själv.


Strö över. Solrosfrön, sesamfrön eller pumpafrön efter smak.

Förvaras i kylen, fryses. Gott att rosta i stekpannan som variation.
Göra varma mackor på ..... Testa gärna.

Koka en kopp gott kaffe och njut av hembakat bröd där smöret sakta smälter.
 
Toppen