• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jätteskandalen växer - hela tiden!

Kostdoktorn - Revolutionera din hälsa

Utdrag:

Det verkligt extrema är nämligen dagens råd. Att alla diabetiker ska äta på ett sätt som maximerar medicineringsbehovet – hur sjukt är inte det? Mer normalt vore hälsosamma kostråd som leder till minskat (typ 1) eller i bästa fall inget behov av medicinering.

Sanningen är att de enda som tjänar grovt på att diabetiker äter mycket kolhydrater är läkemedelsföretagen. Deras vinster är snarast proportionella till hur mycket kolhydrater som rekommenderas på landets diabetesmottagningar.

Jappe

PS. "På min tid" hette diabetes SOCKERSJUKA!

KOO.JPG
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Apropå Whiskas massiva sommarkampanj. Katterna är också utsatta när det gäller kolhydratstinn mat!

mi.JPG

mi.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Apropå artikeln av/om Michael Mosley: Jag ser ingen konflikt mellan 5:2 metoden och intag av mättat fett.
Tvärtom, de 5 fria dagarna frossar man ju i animaliskt fett. Åtminstone jag.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe!
Jag har hört talas om korrigerad plåt (av järn, aluminium eller rostfritt), men aldrig korrigerad djurenhet (järnrik kost?), hi, hi...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Den där grafiken ger ett annat perspektiv på "Medelhavsmat"

/ Erik

Ja, och då undrar man naturligtvis hur det står till besprutning av grödan i dessa länder!? Det jag såg i Spanien i det avseendet har fått mig att sluta äta kronärtskockor, i varje fall i och från det landet!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Det här med antibiotika användning är skrämmande! Nu är det slutätit med Parmaskinka och mycket annat gott från Italien för vår del...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det är ganska kul att googla om dagens "EU-mat"! Här är ett exempel från "Livet på farmen":

Kenneth säger: Klockan 12:51, 2011/05/31

Nu är det skillnad på de tomater som ni äter när ni är i Spanien och andra medelhavsländer och på de tomater som säljs i butiker här i Sverige.

De tomater som exporteras växer oftast på sydsidan av Sierra Nevada. All jord som är odlingsbar används för avokado och liknade grönsaker.
Tomater och andra liknande grönsaker odlas i stora plasttält på bergssluttningarna nere vid havet.

Exporttomater och andra grönsaker har aldrig upplevt en enda gnutta jord.

De odlas i frigolit lådor. De får näringslösning i vattnet som kommer ifrån dammen som ligger emellan Motril och Granada.
Dessa exporttomater är fullproppade med kemikalier och är rena bomber med besprutningsmedel. Dessa tomater äter inte spanjorerna själva.
Hur du märker skillnad när du köper importtomater?

De importerade smakar förbannat illa.



Mycket bra beskrivning, tycker jag! Kenneth hade ju platsat i den här tråden!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

so.JPG

Kolossalt intressant läsning: VALÃ…R 2014 – Är socker politik pÃ¥ högsta nivÃ¥? | nosugaradded

Utdrag: Vi kan förstå att livsmedelsindustrin numer pumpar fryst kyckling, rökt skinka och lammstekar fulla med socker för ju mer socker vi äter ju mer socker/mat vill vi ha och då ökar vi vår konsumtion.

Vi gömmer sockerberoendestatistiken i kirurgi, psykisk sjukdom, diabetes och fetma. Vi skär hellre sönder våra barns friska magsäckar än att erkänna att våra gravt överviktiga barn är sockerberoende. Vad är det för typ av människor vi blivit som hamnat där? Svårt att förstå.

Profiten styr, inte människors värde och hälsa. Frågan är hur våra politiker hanterar detta framöver och om ett enda ord ens kommer att sägas om socker i valrörelsen?


Det fantastiska samarbetet
(medvetet eller omedvetet) mellan livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin blir tydligare för var dag som går!

Lantmännens pågående massiva annonskampanj i TV är också intressant! De ökade ökade reklamsatsningarna tyder på minskande försäljning. Börjar folk äntligen förstå hur viktigt det är att minska kolhydratinnehållet i maten?

Smörförsäljningen ökar kraftigt och skräpoljemargarinerna minskar. Även där ser man en kraftigt ökning av förförisk reklam för Flora exempelvis! Tydliga tecken!

Kan det bero på detta?

Välkommen till fabriken där man försöker få margarin att likna smör!

Symaskinsolja & Bensin i margarin! Bluffen med Becél! Ät naturligt smör! | Helena Palena

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ur Kostdoktorn: Peter Attia: Döljer fetmakrisen ett större problem? - Kostdoktorn

ted.JPG


Någonstans, mitt i videon, berättar han om hur han bar sig åt för att slippa insulinresistens och hur han samtidigt gick ner 20 kg! Se hela videon!

dia.JPG

Varför får allt fler typ 2-diabetes idag?
En ledtråd: sjukdomen brukade en gång i tiden kallas för sockersjuka.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Paradigmskifte på gång!

1. Becels oförskämt dyra "hälsomargarin" säljs tydligen inte längre som blodtryckssänkande mirakelmargarin! Jag anar att det kunde kallas vilseledande reklam (bedrägeri).

2. Flora (eller var det Milda) säljer idag en variant med smörinblandning.

Unilever tvingas krypa till korset på grund av tilltagande intresse för sund mat hos "populasen"!

Läs här Unilever kryper till smörkorset:

Äkta vara - Unilever kryper till smörkorset

OBS! Läser man innehållsförteckningen för det nya margarinet med smörinblandning så hittar man inte smör där utan bara kärnmjölk! Vad jag vet så är kärnmjölk det som blir över när man tillverkar smör!!!!

Världen, i varje fall Unilevers värld, är till för att bedragas!

Jappe

PS. Studie: Sötningsmedel kan orsaka diabete:

Äkta vara - Studie: Sötningsmedel kan orsaka diabetes


PS 2. Kolla in "Äkta vara"! Läs bl. a. om ICA:s "räksmörgås" där den digra (minst sagt) innehållsförteckningen, med c:a 80 ingredienser, nästan skymmer innehållet i förpackningen (!):

Äkta vara - ''Räktårtbit'' med sötningsmedel
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Bra att veta:

På juicen från Kiviks Musteri står: ”Från hjärtat av Österlen”.

Men är den verkligen gjord av svenska äpplen? Ett telefonsamtal till företaget ger svar på frågan: Juicen späds och förpackas på Kiviks Musteri, men råvaran är koncentrerad äppeljuice som importeras från Österrike eftersom de svenska äpplena inte räcker till.

Juiceprocess:

Så görs äppeljuice
Äpplen pressas till juice. Därefter bildar man ett koncentrat som är lättare att transportera och har längre hållbarhet än en direktpressad juice.

Vid koncentrationen ångas vatten och naturliga aromämnen bort.
Producenterna är sedan skyldiga att återföra aromerna till juicen när de späder ut koncentratet till färdig drickbar juice. En juice från koncentrat ska ha samma smak- och doftegenskaper som en direktpressad juice.

Vårt labbtest visar att det slarvas med att återföra aromerna till äppeljuicen från koncentrat.


jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

D-A Hägg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
12005
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!


Hej På dig min vän, är nu på plats i Olhao. Varmt som f-n men det blir väl bättre.
Tack vare dig samt min syster (Som tack vare Lchf dieten både blev kvitt sin diabetes 2 och 20 kg ) är jag nu övertygad. Så TACK för ditt TJÖT (Saknar våra problemlösaraftnar)
Men som kuriosa så ser Onkel Seb ut att hänga med ett tag till. Och han lyckades du inte övertyga.....
Ha det, det har vi. D-A & Dogsen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej! Kul att få ett livstecken från dig! Trevligt med din syster! Tjöta hjälper men jag tror inte det biter på Onkel Zeb!

zeb.jpg

Han blir nog aldrig någon vinconnâisseur! Jag vet inte om jag kommer ner i vinter. Förra året åkte jag alldeles för tidigt så jag väntar lite i alla fall. Hälsa till dina fina hundar, Dixie och Trixie! Den ena är lite tjock kanske! :D

dixie.jpg

Nä, så hette dom inte riktigt men ganska nära väl! Vi får se om vi ses i vinter! Trevlig vinter på dig!

Jappe

PS. Dixie och Ticki var det, inte Dixie och Trixie!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:
Toppen