• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.650
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag tolkar Juan som att han har rätt....det var bättre förr:confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Nej Jappe jag vägrar att smaka på sådant, det vet du .
Jag håller mig till Fågel fisk och grönsaker. fast även det är starkt industrieserat idag. Snart finns det ingen mat kvar utan en massa manipulation för att det skall växa fort och lönsamt. Oavsett om det är djur eller växter. Mat säljes i halvfabrikat, ingen har tid att slakta själv och göra sina egna prudukter. Det fins helt enkelt ingen tid att själv göra sin egen korv.

Uppfödarna vill naturligtvis att djuren växer fort till slakt för en lönsam uppfödning. Detta gäller nu också fiskuppfödning Lax mm.

Jag tror att det största problemet är att vi äter för mycket mat och aldrig går hungriga. Det mår inte kroppen bra av vi äter när vi umgås det skall bjudas. Kommer det någon så kommer det fram minst kaffe och tillhygg. Det finns inget vilt djur som äter så som vi människor. Tänk efter när var ni riktigt hungriga sist..
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Nu har jag provat att steka Tulips bacon igen. Det går inte! Kvalitén är så usel och fläsket fullt med socker eller någonting annat som lägger sig i pannan som en brun konstig hinna och omöjliggör normal stekning. Att steka äggen i den äckliga sörjan är mycket svårt!

Vi har stekt mycket bacon på sistone och hittills har Scan faktiskt varit klart bäst och Persson och Tulip sämst. Tulip står i särklass när det gäller usel kvalitet! Vad har hänt med det bolaget som hade så gott rykte i forntiden? Jag undrar hur det ser ut i de danska grisfabrikerna och i huvudena på de ansvariga för grishanteringen där. Tydligen hanteras grisarna så illa i de danska grisfabrikerna (antibiotika och tillväxthormoner m.m.) så att fläsket måste smaksättas för att överhuvudtaget gå att sälja! Girigheten firar triumfer på de stackars djurens bekostnad!

En glad gris ger gott fläsk!
En illa hanterad och stressad gris ger äckligt fläsk!

Jappe
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej Jappe
Har observerat samma bekymmer,Tulip är mästare på att uppfinna knep när det gäller kött.
Med synnerligen glatt humör sprutar man druvsocker och vatten i alla produkter,bacon och kassler är värst.Vatten för vikten och druvsocker för att möra köttet.
Prova dansk kycklingfile har man riktig tur är den alltför mör och då också söt i smaken.
Jalle
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Det finns alternativ, att köpa närodlat/uppfött, men är vi/ni beredda att betala ett högre pris för lyckligt uppfödda djur? Jag vet mitt eget svar, men hur tänker ni?

Alternativ finns, men kostar lite mer......
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi som har upptäckt fördelarna med LCHF kanske skulle ligga lite lågt och inte sprida budskapet i onödan! Vad händer med priserna på kött om efterfrågan stiger markant! Och vad händer med alla spannmålsbönderna? Dom kanske får börja hantera grisar och kossor i stället! Skulle detta sprida sig på klotet så skulle ju omställningarna bli enorma i många yrkesgrupper!

Så ssch!! :D

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Nej fortsätt jappe så jag kan fortsätta att äta mina gr◘nsaker till en billig peng.
DU vet vi som rör på oss vi förbränner mycket kolhydrater och håller oss friska på så sätt. Bönderna har det svårt och behöver sälja likdelar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag vet att om man rör på sig så är det inte lika farligt att äta kolhydrater som det är för soffpotäterna och öldrickarna Vi äter också grönsaker, mycket grönsaker faktiskt eftersom de får ersätta ris, potatis och pasta! Likdelar från djur är gott med gäddsås till!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Katter kräver riktig mat!

Det är naturligtvis inte bara männniskodjuren som mår bra av LCHF-kosten! Även kattdjuren mår mycket bättre när de slutar äta den rent ut sagt usla
spannmålsmaten som veterinärerna säljer dyrt eller kattmatsskräpet i livsmedelsaffärerna. Vår ena katt Lurven är ett strålande exempel på detta.

Alla som känner till norska skogkatter vet att pälsen på dessa djur lätt tovar sig och det krävs mycket arbete för att hålla ordning på den. Nu har Lurven fått riktig kattmat med stort kött- och fiskinnehåll några veckor och hans päls har blivit mjuk och fin. Inte en tova någonstans. Pälsen är fantastiskt fin och fungerar därför också mycket bättre när det är kallt ute på vintern!

Lurven har tack vare denna förändring blivit en mycket gladare katt! Kattmaten som har åstadkommit detta underverk heter Orijen och finns med både kött- och fiskinnehåll. Lurven och Millan äter ungefär lika mycket av båda sorterna och mår jättebra!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!


Mycket tydligt! Läs detta! Alla borde läsa detta! Klicka på länken ovan!


Lite längre ner i bloggen skriver "Vox Humanae" något mycket viktigt:

"Det är ju tyvärr så, att allt för många människor har en blind tilltro till auktoriteter. Även ganska högt uppsatta och väl utbildade människor har lätt att bara svälja ett påstående om det görs av ”rätt” person eller har ”rätt” referens. I ditt exempel räckte det antagligen med att någon sade att det står i bibeln för att han skulle ta det som en oomkullrunkelig sanning.

Vi ser ju idag samma fenomen angående fettets farlighet. Trots att WHO har officiellt uttalat att det inte finns några studier alls som säger att naturligt mättat fett är farligt, så har vi ändå docenter och professorer som hävdar motsatsen, för så har de lärt sig och då ÄR det så."

Jappe
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Katter kräver riktig mat!

Kattmaten som har åstadkommit detta underverk heter Orijen och finns med både kött- och fiskinnehåll. Lurven och Millan äter ungefär lika mycket av båda sorterna och mår jättebra!

Jappe

Orijen är nog det bästa, eller minst dåliga, alternativet av färdigmat till katter. Det är fortfarande alldeles för lite fett och för mycket proteiner samt för mycket kolhydrater i den. Men ingen annan kommer i jämförelse med Orijen i alla fall vad jag hittat.
Men lite ister blandat med Orijen gör det ännu mycket bättre, och dessutom billigare.

Fet rå köttfärs och/eller strömming är inte fel det heller.

Och så är det viktigt att de får äta så mycket och när de vill också, gäller även hundar.

/Mats
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Intressant! Det var länge sedan jag såg ister! Finns det i matladorna?

Jappe
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Finns bland annat på "Mat i Mark" i Kinna. (ICA)
Köpte där när jag skulle göra älgkorv förra månaden.
C:a 20 kr/kg
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Bacon kan orsaka kräkningar

Tulip Food Company återkallar Tulip Gourmetbacon i förpackningar om 100 gram. Orsak: stafylokocker som kan orsaka kräkningar och diarré.


Det rör sig om totalt 264 kartonger producerat den 13 och 21 oktober i år med bäst före-datum den 24 november respektive den 2 december 2009.

Kunderna uppmanas att antingen slänga baconet eller återlämna det till den butik där man köpt det och får pengarna tillbaka.
”Det har skett ett beklagligt fel, så nu påbörjar vi givetvis en grundlig intern undersökning av det inträffade. Först och främst prioriterar vi nu att återkalla produkten, så att ingen konsument riskerar att bli sjuk”, skriver Carsten Christensen, kvalitetsdirektör i Tulip Food Company.


Visserligen hände detta för tre år sedan men med tanke på hur utvecklingen är när det gäller dagens grismat så torde risken vara stor att det inträffar igen!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Mera ILSI!

LÄS!!


Korruptionen blottläggs och svenskarna är med

20 maj kl. 10:16

Idag skriver Henrik Ennart i Svenska Dagbladet om ILSI - International Life Science Institute och dess roll i framtagandet av nya kostråd. ILSI är en världsomspännande industrifinansierad organisation för att säkerställa industriinflytandet över den mat som vi ska äta för att må bra, vilka miljögifter vi ska utsättas för och vilka läkemedel som är ofarliga.

ILSI som organisation är en extremt illasinnad skapelse. Att kända svenskar som Nils-Georg Asp och Wulf Becker tillhör toppgarnityret i organisationen och dess närstående nätverk är inte förvånande för oss som vet hur råd och riktlinjer bestäms, ehuru kanske lite överraskande för en blåögd allmänhet.

Vad är ILSI?

En bra källa till information om ILSI är den amerikanska hemsidan Sourcewatch. Den sysslar med att granska organisationer, personer och företeelser som ger sken av att vara allmännyttiga men som i verkligheten går industrins ärenden.

ILSIs uppbyggnad och historia uppvisar en provkarta på kriminell verksamhet och grundades av tobaks-, kemi-, läkemedels- och livsmedelsindustrin. Den har sina tentakler i alla organ som reglerar tobak, mat, läkemedel och miljögifter. Syftet är att skriva ut frisedlar till miljöfarliga och ohälsosamma produkter på uppdrag av dess finansiärer. Alla de stora multinationella företagen som Kraft Food, Nestle, Coca cola, Monsanto, Procter and Gamble mfl. finns med. Det hindrar dock inte ILSI att framställa sig som en "non profit foundation that seeks to improve the well-being of the general public through the advancement of science."

Här kan du läsa mer om ILSIs historia och verksamhet.

ILSI Europe

ILSI har systerorganisationer i Europa och Asien. Det är uppbyggt på samma sätt. För att få styrsel på kostråden har man bildat Eurreca, ett nätverk under EU där ILSI Europé är koordinator. Här finns Livsmedelsverkets Wulf Becker i styrkommittén.

Så här beskriver ILSI Europé satsningen på Eurreca. Notera från vilka supporting member companies som experterna kommer från och notera styrkommittens sammansättning.
Eurreca har naturligtvis en egen hemsida.
Längst ner på sidan står: The Eurreca Network of Excellence is funded by the European Commission and co-ordinated by ILSI Europé.

Swedish Nutrition Foundation - ett mini-ILSI
Jag har tidigare skrivit en hel del om den påstått oberoende stiftelsen Swedish Nutrion Foundation och dess vd Nils-Georg Asp. Han sitter i ILSI Europes styrelse. De påstått vetenskapliga rapporter som SNF tar fram bör läsas i ljuset av detta. SNF är helt enkelt ett litet mini-ILSI, finansierad av ett 40-tal livsmedelsföretag med verksamhet i Sverige. En liten spelare i det stora hela, men vars inflytande över svenska kostrekommendationer är betydande.
När Socialstyrelsens nya generaldirektör sparkade Nils-Georg Asp från den expertgrupp som ska ta fram nya kostråd för diabetiker var det inte en dag för tidigt. Asp bör vara utesluten från varje konferens och expertgrupp i fortsättningen.
Den 26 april 2007 inkom Asps jävsdeklaration till Socialstyrelsen. Av den framgår inte att Asp har några kopplingar till ILSI. Det är begripligt men ändå bedrägligt att utelämna sådan information, tycker jag.

Konklusion

Av det ovan sagda är det lätt att inse att de krafter som verkar på det internationella planet för att vi ska fortsätta att dränkas i ohälsosam mat, cancerframkallande miljögifter, läkemedel med dödlig biverkan m.m. är i det närmaste oövervinnerliga. De har så stora ekonomiska resurser att de kan köpa allt och alla.

Men - vi medborgare kan fortfarande välja vad vi betalar för i kassan.

Den friheten har man ännu inte tagit ifrån oss.

Valet bestäms av vilken kunskap som konsumenten besitter.

Det är kampen om denna kunskap som striden de senaste åren har handlat om.

Jappe

PS. Googla lite på ILSI och fortsätter ni att köpa industrimaten efter det så får ni skylla er själva!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Tveksam vers

Det är ju bra att många äter smör
i stället för margarin och annat gör
skippa sockret och alla kemikalier
så får du mycket vackrare fekalier


Jappe
 
Toppen