• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Innehållsförteckning för Pärsons bacon:

Näringsvärde/100g

Energi: 1350kJ/320kcal
Protein: 14g
Kolhydrater: >0,5g
Fett: 28g

Mycket konstig beskrivning av innehållet! Notera att när det gäller kolhydrater så har Pärsons skrivit >0,5g! I min bok betyder tecknet > "mer än"! Alltså skriver Pärsons att kolhydratinnehållet per 100g är mer än 0,5g! Det kan ju för fasicken betyda allt mellan 0,5 och 100 gram! Skriv till Pärsons och fråga om detta också! Det här verkar vara lurendrejeri, minst sagt!

Jag blir så förbannad över sådana här tricks! Här utgår tydligen Pärsons från att antingen så vet inte folk vad > betyder eller så hoppas man att man inte ska upptäcka tecknet!

Skriv till Pärsons och fråga hur mycket kolhydrater deras bacon innehåller!

Adressen igen: Välkommen till Pärsons!

Jappe

PS. Nu har jag skrivit till Pärsons igen och frågat varför de försöker föra kunderna bakom ljuset och kallat det för eventuellt lurendrejeri! Jag tycker att flera ska skriva och undra över detta! Det ska bli intressant att läsa deras svar om de överhuvudtaget vågar svara!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Pärsons har inte svarat än på min fråga varför det rinner vatten ur baconpaketet när man öppnar det.
Jag har inte testat på specifika fabrikat, men köttprodukter är generellt vattenrika. Jag har en gammal Lindells "kioskvåg" med utmärkt funktion och väger upp 150 gram bacon till frukost varje dag (utom de dagar jag äter portionsförpackad om 120 - 140 gram).

Steker sakta i kokosfett och om jag väger det "torra" slutresultatet så brukar det hamna runt 60 gram. Och mellanskillnaden upp till 150 gram är inte fett som ligger kvar i stekpannan, det är mest vatten. Muskelkött (proteiner) innehåller minst 70% vatten även i oförfalskat skick.

Stekfettet använder jag för de tre frukostäggen, inget förfars.

Med vänliga hälsningar / Erik Edlund
 

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag började lite vackert med denna metod för cirka två veckor sedan.
Äter mig mätt var dag,slutat med socker till kaffet, det var hemskt i början.
Slarvar ibland och äter potatis, men slutat med öl.Dricker lite vitt vin ibland.
Mvh Claes
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag ringde upp Pärsons och fick tala med en dam. Hon "vågade" inte svara utan skickade mig vidare till "kundansvarig" som inte hade kunskap i ämnet utan måste tala med "näringsansvarig" som menade att ">" egentligen skulle vara "<" och att Pärsons inte tillsatte socker eller sötningsmedel till sitt bacon.

Vad gällde vattnet i baconpaketen sade "kundansvarig" att det naturligtvis inte skulle finnas vatten i paketen!

När jag tyckte att de skulle ändra ">" till "<" så fick jag inget tydligt svar! Tydligen var det någon annan "ansvarig" som skötte sådant!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag började lite vackert med denna metod för cirka två veckor sedan.
Äter mig mätt var dag,slutat med socker till kaffet, det var hemskt i början.
Slarvar ibland och äter potatis, men slutat med öl.Dricker lite vitt vin ibland.
Mvh Claes

Det enda vita socker som jag unnar mig är just socker till kaffet! Jag har försökt dricka kaffe utan socker men klarar inte det, men jag går ner flera hekto varje dag ändå!

De stora "bovarna" är potatis, ris, pasta och bröd. De tre förstnämnda har vi inga problem med alls, gick förvånansvärt lätt, men med bröd var det värre. Nu köper vi ett LowCarb-bröd med 11g kolhydrater per 100g och äter två skivor varje dag med massor av god ost på. Två skivor om dagen räcker mer än väl!

Öl (mycket öl) är naturligtvis en stor "bov" i sammanhanget. Försök med rödvin i stället!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Hur ska detta sluta? Jag går ner flera hekto varje dag och ändå blir jag mätt och tillfredsställd av LCHF-kosten. Jag mår som en prins men är rädd för att försvinna snart med den otroliga takten i viktminskningen! :p: GB "försvinner" också med samma fart!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Kaffe utan socker smakar mycket bättre om man bara vänjer sig, det tar en dag eller en och en halv.

Värre är att man måste ersätta öl med vin, i alla fall om man skall köra bil. Finns det något gott vin som håller låg alkoholhalt eller smakar det druvsaft? Som du vet har min codriver inget körkort.

PS! Jag föreslår att du äter någon bastant pastarätt med öl till, åtminstone någon dag i veckan så att du inte försvinner helt. Forumet blir ju tråkigt utan dina inlägg!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Måste man dricka öl varje dag? Jag dricker inte rödvin varje dag! Jag ser inga problem där. Jag ser inga problem någonstans när det gäller LCHF. Jag ser fram emot den dag, som snart ska komma, när jag kliver in i paltboden och frågar bodknodden: Finns dessa i B50?

Jag hade storlek B50 för femtio år sedan och då var det en fröjd att köpa kläder! Alla B50 passade direkt! Idag är det ett rent helvete att köpa kläder! Ingenting passar!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag hade B52 men det blir lite svårt att stänga gylfen med den storleken idag hur mycket man än försöker.

Vad dricker du till maten idag? Mjölk?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Mjölk slutade jag med för flera decennier sedan. Komjölk passar nog bäst för små kobarn. Jag dricker kranvatten, ibland rödvin och understundom tager jag mig en genèver eller liknande.

Jappe
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Medvetet äter jag inget vitt socker, dricker inte hellre kaffe, öl, vin, mjölk eller läsk och om jag håller mig till strikt lchf kost ramlar kilona av snabbt, lite för snabbt ibland tycker jag.
För att hålla vikten äter jag olika böner och linser även rent rågbröd.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Idag är det ett rent helvete att köpa kläder! Ingenting passar!
Hmmm..., om några veckor har du problemet att inget i garderoben passar och du måste spendera ur husbilsbudgeten på kläder.

Stackars... :=)

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Mjölk slutade jag med för flera decennier sedan. Komjölk passar nog bäst för små kobarn. Jag dricker kranvatten, ibland rödvin och understundom tager jag mig en genèver eller liknande.

Jappe

Kanske borde man tillsätta lite genever till kranvattnet sommartid?

Citat:
Koka ditt kranvatten innan du dricker det –*tips!
Vill du vara säker på det kommunala dricksvattnet rekommenderas att du kokar det*i tre minuter. Att koka vattnet åtgärdar de flesta föroreningar. *

Bakterier och virus Det finns miljoner bakterier och virus i sediment och avlagringar på insidan av alla vattenledningar. När ett fåtal lossnar, elimineras de omgående av kloret i vattnet, men när stora bitar avlagringar lossnar på grund av tryckförändringar i rören, så räcker inte kloret till och då kan du bli magsjuk eller i värsta fall få en allvarlig maginfektion. Vad gäller vattenburna utbrott i Sverige är Campylobacter den vanligast diagnostiserade mikroorganismen. Vid de fyra största vattenburna Campylobacterutbrotten 1980 – 2003 insjuknade minst 2000 vid varje utbrott. Kokning i tre minuter dödar samtliga bakterier, parasiter och virus.

Klor Klor är ett mycket effektivt gift. I normala fall dödar kloret alla bakterier och virus i ditt kranvatten. För att vara på den säkra sidan och för att vara säker på att kloret räcker – hela vägen genom alla långa ledningar från vattenverket ända ut till slutkonsumenten – så överdoseras kloret ibland. Dem som bor närmast vattenverket får oftast mer klor. *
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Här i Karlstad har de slutat med klor i vattnet för många år sedan som väl är. Och hittills har vi inte fått magsjuka.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej Jappe

Först vill jag tacka dig för att du startat denna tråd, mycket att tänka på.
Själv fick jag för ca 2 månader sedan svar på blodsocker proverna som visade att jag låg i riskzonen (enligt läkaren) att få diabetes med ett bloldsockervärde på fastande som var 6,4 mmol/l. Sedan dess har jag så gott som upphört med ris/potatis och pasta samt godis och tänker på vad jag äter. Mår mycket bättre och tappat 4 kg, som jag inte vill hitta.
Har en arbetskamrat som hade diabetes med han undviker kolhydrater, socker m.m. och idag tar han inga sprutor.

SÅ VISST SKA VI TÄNKA PÅ VAD VI ÄTER FÖR ATT MÅ BRA

Hälsn//Lennart
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Dagens citat ur Matrevolutionen:

Om framtiden.

Kemiingenjörer knutna till det stora margarinbolaget Unilever är nära att lyckas. De experimenterar med en ätbar kalorisnål gelé. Något överviktiga kan äta i stället för mat. Gelën ska vara mjuk när den äts och svälla till en hård klump i magsäcken. Medan den långsamt bryts ner dämpas aptiten. Det återstår snart bara att välja vilka konstgjorda smakämnen som ska tillsättas. Man hoppas på en storsäljare.

Ingenjörerna försöker alltså tillverka något välsmakande som fyller magen, dämpar hungern och ger viktnedgång.

Det finns redan något som fungerar så. Det kallas riktig mat!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Universitetssjukhuset Sahlgrenska i Göteborg har i samråd med ett företag med en produkt kallad Modifast "forskat" fram ett substitut för riktig mat där kolhydratinnehållet närmar sig eller är lika stort som kolhydratinnehållet i den sämsta industrimaten som överhuvudtaget är tillgänglig i dagens matlador!

Socker- eller finare uttryckt kolhydratinnehållet i denna bantningsmat är groteskt stort! I stället för de viktiga kolhydrattabellerna presenterar detta företag kaloritabeller som är totalt irrelevanta! Att ett sådant lurendrejeriföretag (i mitt tycke) har lyckats nästla sig in i den av oss alla finansierade sjukvården är för mig totalt obegripligt!

Har jag blivit galen eller är världen ur led?

Kolla: Modifast alla produkter

Dagens Apotek: Apoteket lurar feta att äta Modifast-godis | Kostdoktorn.se

Jappe

PS. LÅT STÅ!
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Vad säger ni om det naturliga sötningsmedlet Stevia. Nedan hämtat från en artikel i Dagens Industri di.se - Nyheter med rubriken "Han vill fimpa sockret"

I sin raffinerade form är stevia ett vitt pulver som är 300 gånger sötare än socker. Denna produkt har använts i Kina, Japan och Sydamerika sedan 1970-talet. Liksom det dominerande sötningsmedlet aspartam, som används i tusentals lättprodukter, ger stevia inga kalorier och kan också användas av dia*betiker. Men eftersom stevia är en natur*produkt har det en fördel gentemot det syntetiskt framställda och omdiskuterade aspartam när det gäller hälsoinriktade konsumenter.

Lennart
 
Toppen