• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut hjälp!

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sitter i Stora Sjöfallet med bortkörd sidospegel, han som orsakade det kom tbx
och ska stå för det, men behöver hjälp finns det någon Fiat-verkstad jag kan få hjälp att montera en ny backspegel den gick i atomer den som satt där.
Med vänlig hälsning,
Pelle
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Akut hjälp!

Tror inte att det finns däruppe, närmast är Luleå. Det finns en verkstad i Kiruna, som precis nyligen blivit auktoriserad Fiat-verkstad, men några reservdelar har dom inte. Vi var där för att motorstörningslampan tändes, och de hade en kö på ca 3 veckor för en verkstadstid. Du kanske skulle kunna kolla runt lite efter Iveco-verkstad i antingen Gällivare eller Kiruna, de brukar ha backspeglar på lager (kanske inte just Fiat), och göra en provisorisk lösning med en lastbilsbackspegel. Det borde gå att borra dit ett fäste i plasten (den ska ju ändå skrotas).
Hoppas det löser sig....
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp!

Är det bara glaset som gått sönder, gå till en glasmästare, som kan skära till en spegel provisorisk.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Akut hjälp!

Allt är bortkört, den blev i atomer finns bara kablarna kvar.
Skönt att han kom tillbaka iaf och tog på sig det direkt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp!

Heder år honom! Min backspegel blev bortkörd av en som inte stannade.
:mad:
4100:- fattigare.
:(
//W
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Akut hjälp!

Min åkte av i Frankrike 2011 hade svårt få tag i en när vi kom till Sverige. Tog över 1månad innan vi fick yag i en i Danmark Fiat hade inga reservdelar, hoppas du har bättre tur.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Akut hjälp!

Jag vet inte var Stora Sjöfallet ligger men det doftar Norrland på något vis. Allt är väl inte ödemark där uppe! Någonstans finns det väl en bilskrot? När min backspegel "försvann" köpte jag en ny från en bilskrot för en bråkdel av priset för en ny! På min bil var det ingen konst att byta den!

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp!

Glömde säga att backspegeln fanns inte i Sverige, den fick beställas från Tyskland. Detta var för ca 2 månader sedan.
När man byter den måste man ta bort panelen för kontakterna till fönsterhissarna mm för kontaktstycket för kabeln från backspeglarna sitter därunder.
Om ni byter den själva, tänk på att binda fast en lina i kontaktstycket för kablarna innan ni tar bort backspegeln. Den fäster ni sedan i kontaktstycket för den nya backspegeln. Annars får ni problem att dra dit de nya kablarna och risken är att ni måste strippa hela dörrsidan.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Akut hjälp!

Glömde säga att backspegeln fanns inte i Sverige, den fick beställas från Tyskland. Detta var för ca 2 månader sedan.
När man byter den måste man ta bort panelen för kontakterna till fönsterhissarna mm för kontaktstycket för kabeln från backspeglarna sitter därunder.
Om ni byter den själva, tänk på att binda fast en lina i kontaktstycket för kablarna innan ni tar bort backspegeln. Den fäster ni sedan i kontaktstycket för den nya backspegeln. Annars får ni problem att dra dit de nya kablarna och risken är att ni måste strippa hela dörrsidan.
//W

Jag fick kablarna kvar och dom verkade inte skadade tänkte försöka använda dom om det kanske går är ju inte så värst hemma på detta heller, har köpt husvagnsspegel och med undermedlet silvertejp har jag för tillfället en fungerande spegel. ser inte vackert ut men fungerar :D.

Det tråkiga är ju att dom har semesterstängt på de flesta ställen, så det får bli att försöka få hem och göra jobbet själv hur det nu ska gå till :rolleyes:.

Sedan vill jag inte beställa själv utan tar det via firma då han som orsakade det vill ha det på faktura det känns bäst att göra så.

Passar på att tacka för all hjälp jag fått.

Mvh
Pelle
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Akut hjälp!

Kolla på Laga.se. Bilskrot som finns i hela Sverige. Lycka till. Ove.
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: Akut hjälp!

Det är ju fantastiskt att den skyldige tog på sig skulden! Det finns fortfarande hopp för mänskligheten och svenskarna! Själv blåste jag en spegel i Tyskland. Jag var och är väl fortfarande nybörjare. Kopplade inte vad begränsningen av körbanebredden till 2m vid vägarbeten kunde innebära. Korkat? Jomenvisst!!
I sommar har jag fått "fartränder" på en bakhjulsskärm i Holland. Ännu ett vägarbete! Nu tror jag att jag har lärt mig att ta det lugnt vid vägarbeten.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp!

Den är manuell och inte uppvärmd så det går inte. Jag letade på nätet och hittade en ett par hundralappar billigare i Tyskland. Man jag tyckte inte det var värt besväret så jag köpte hos fiatverkstan.
//W

Hei!

Opps... :D tok den første jeg så jeg...
Men augustin har flere. Den jeg fant først var den billigste og enkleste, med el. just så koster de 149 og og i tillegg temp sensor 159 euro, eg toppmodellen el, el.innfellbar og antenne innebygget 219 euro. Den siste er Fiat sin tyske pris 465 euro.

Noen flere eksempler, og de har mange flere:
Außenspiegel rechts elek.verstellbar - Autoteile Augustin

Außenspiegel links elek.verstellbar Temp - Autoteile Augustin

Außenspiegel rechts elek. AM/F - Autoteile Augustin

:mcride:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp!

Jag fick kablarna kvar och dom verkade inte skadade tänkte försöka använda dom om det kanske går är ju inte så värst hemma på detta heller, har köpt husvagnsspegel och med undermedlet silvertejp har jag för tillfället en fungerande spegel. ser inte vackert ut men fungerar :D.

Jag tror inte du kommer åt i den nya spegeln att koppla in de gamla kablarna. Jag var tvungen att bända sönder plasten som håller justermotorn på plats för att få loss kontaktstycket.
Jag ville inte ha resterna av spegeln hängandes och slängandes när jag körde.
Dessutom är plasten runt "armarna" limmat så du kan inte föra in kablarna.
//W
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Akut hjälp!

Har fått tid i Luleå den 25 kostar 6000:- med jobbet så det får bli så då
han har godkänt kostnaden.

Mvh
Pelle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp!

Det finns en ny på Bildelsbasen för strax under 3000:- och be att dom skickar den till ett ställe längs er färdväg .
 
Toppen