• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben

C

cheetah1

Guest
Hur jag än snurrar med veven åker dom inte ner. När dom hänger i luften kan jag veva upp och ner dom, men så fort det tar i marken snurrar det bara. Förmodar att det är nåt som behöver justeras eller smörjas upp eller nåt. Har nån nåt närmare tips vore jag tacksam.

Stödbenet ser ut som följer:
48251ead.jpg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stödben

Skall det inte manövereras med en hävstång?

stodben.jpg
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Stödben

Nä, det tror jag inte. Finns inga hål. Sexkantsskallen är 19 mm, dvs vad en standardvev är. Dessutom rör dom sig upp och ner, men inte när dom belastas.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

De påminner om benen på min förra bil.

Bulten är räfflad och skall ligga i press mot räfflorna i själva stödbenet. Om någon har "råkat" smörja mellan bulten och räfflorna i benet kan det slira. Så även om fjädermekanismen kärvar.
Plocka isär allt, borsta rent spåren på bult och ben och smörj sen upp allt utom greppytan mellan bult och ben.

Mina ben blev som nya.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Stödben

Det har jag testat, det kvittar. Kan inte spänna det mot stoppet i uppfällt läge heller, utan det ligger och skramlar.

Tilläggas bör att jag första gången jag testade lyckades spänna, men då reflekterade över att det gick väldigt trögt. Har i samband med det tillfället smort det, vet inte om det kan ha ställt till det på nåt vis..?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Du har nog fått olja på greppytan mellan bulten och benet.

En snabb fix som kan funka utan att plocka isär kan vara att gå loss med avfettningsmedel och högtryck varvat med att borsta ordentligt med stålborste på allt som går att komma åt.
Sist att smörja med fett mellan inner och ytterben på motsatt sida mot bulten. Det är där det blir mest friktion.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Stödben

Tror inte det finns nån tandning faktiskt. Ska undersöka om inte rogers tips är det som är rimligast.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Stödben

Det var inte så märkvärdigt. 19mm-skallen sitter på en axel som är tandad. Problemet var att tänderna var fyllda med skit, så det var helt blankt. Var bara att dra av nederdelen på stödbenet och plocka ut axeln och sen borsta rent med en stålborste. Dessutom hade jag på lite smörja på glidytorna på axeln och på nederdelen av benet. Nu går det legande lätt att veva ut, och är så starkt att jag nästan kan lyfta bilen med dom.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Stödben

De påminner om benen på min förra bil.

Bulten är räfflad och skall ligga i press mot räfflorna i själva stödbenet. Om någon har "råkat" smörja mellan bulten och räfflorna i benet kan det slira. Så även om fjädermekanismen kärvar.
Plocka isär allt, borsta rent spåren på bult och ben och smörj sen upp allt utom greppytan mellan bult och ben.

Mina ben blev som nya.

Det här inlägget hade jag inte ens sett. Så var det, fast det var inga räfflor på benet utan bara på bulten. Tack i efterskott.. :)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Stödben

Mitt bästa tips är att skruva loss båda två och slänga dom på tippen. Stödben hör hemma på husvagnar som står stilla veckovis i stöten och inte på husbilar.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Detta inlägg ligger bra till i tävlingen om det mest korkade inlägget 2013, eller kan du utveckla ditt resonemang lite?
Hur skall de som övervintrar söder ut i flera månader göra?, söka dispens hos dig eller?
Vidga dina vyer genom att besöka en tvåaxlad bil med långt överhäng och gör sedan ett mer nyanserat uttalande.

Hade Lars

Ps. Syftar på inlägget ovan ds.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Stödben

Detta inlägg ligger bra till i tävlingen om det mest korkade inlägget 2013, eller kan du utveckla ditt resonemang lite?
Hur skall de som övervintrar söder ut i flera månader göra?, söka dispens hos dig eller?
Vidga dina vyer genom att besöka en tvåaxlad bil med långt överhäng och gör sedan ett mer nyanserat uttalande.

Hade Lars

Ps. Syftar på inlägget ovan ds.

Han frågade efter tips och detta är mitt tips när det gäller stödben. På båda våra bilar har jag tagit bort dem efter att ha provat. De som står stilla så länge får göra som de vill naturligtvis - varför skulle jag bry mig om det ? Söka dispens hos mig ?? Vem är det som är korkad - du eller jag. Vidga mina vyer.... Du vet inte vad du snackar om. Dessutom var svaret inte till dig - men det kanske du inte uppfattade.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Har aldrig ens provat stödbenen på våra två husbilar sedan -05. Har tagit bort dom och sålt dom. Stödben hör hemma på husvagnar. Tycker inte att bilen gungar särskilt mycket om man rör sig. Nu har vi ju haft båt i många år så man kanske inte är så känslig för det. Dessutom kan det vara bra att snabbt komma iväg om det skulle behövas. Det är t.o.m snyggare utan dessa klumpar som hänger under och även väger ca 15 kg onödig vikt.:twitcy:
Tog mig friheten att kopiera ett tidigare inlägg från dig, ser att du inte ens prövat det var det som var min poäng,att vara så kategorisk utan erfarenhet är väl inte nödvändigt.

Hade Lars
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Stödben

Till Lars.

Otroligt vad du engagerar dig i något som inte var avsett för dig överhuvudtaget. Har du inte fattat det ännu. Mitt svar var INTE till dig. Vem är korkad här - du eller jag ?
Min erfarenhet av stödben kommer från 15 års husvagnsåkande. Vidhåller att stödben i husbilar är helt överflödigt så länge man inte står stilla i flera månader - eller att fjädringen är helt slut. Dispens från mig behövs INTE - har inte fullmakt att dela ut sådana. Brukar du svara på sådant som inte är till dig - verkar jobbigt. Korkad är bara förnamnet. Med detta inlägg avslutar jag denna löjliga diskussion. Du får helt enkelt acceptera att det finns olika åsikter.:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Stödben

Till Lars.
Det var otroligt vad du engagerar i något som inte var avsett för dig överhuvudtaget. Har du inte fattat det ännu. Mitt svar var INTE till dig. Vem är korkad här.
När det gäller erfarenhet av stödben kan jag upplysa om att vi haft husvagn i 15 år och där fick jag det jag behöver av stödben. Vidhåller att stödben i husbilar är helt överflödigt så länge man inte står stilla i flera månader förstås. Dispens från mig behövs INTE. Brukar du svara på sådant som inte är till dig. Korkad är bara förnamnet. Med detta inlägg avslutar jag denna löjliga diskussion. Du får helt enkelt acceptera att det finns olika åsikter.:twitcy:

Vi har stödben på vår husbil och vill inte vara utan - det ger mycket mer stabilitet i bilen
som gungar mindre.
Att vidhålla at stödben inte behövs får du naturligtvis skriva för egen räkning:)
men har ingenting med denna tråd at göra.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Stödben

Vi har stödben på vår husbil och vill inte vara utan - det ger mycket mer stabilitet i bilen
som gungar mindre.
Att vidhålla at stödben inte behövs får du naturligtvis skriva för egen räkning:)
men har ingenting med denna tråd at göra.

Som du kanske sett lämnade jag mitt förslag såväl som du lämnar ditt. Sedan blev jag påhoppad av en som ansåg att han behövde svara åt någon annan.... Du säger din åsikt och jag respekterar det men alla tycker inte lika och så är det bara. Jag vidhåller att stödben inte behövs på en husbil såvida den inte står uppställd flera månader eller att fjädringen är slut. Detta är min åsikt och den står jag för oavsett. Vad var och en gör bryr jag mig inte om. Du får ha hundra stödben om du vill - ta bort hjulen med. Du gör som du vill och jag gör som jag vill - då är väl allt bra. Ditt inlägg har väl inte med tråden att göra heller - han frågade ju vad det kunde vara för fel på stödbenen och inte om du vill använda dina - eller hur ?

:twitcy:
 
Toppen