• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efterlysning - stulen husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

siluna

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
6968
Medlemskap
2024
Hallå klubbmedlemmar.

Efter att ha laddat husbilen igår åkte jag idag ut till min uppställningsplats i Torslanda, Göteborg. för att hämta bilen och köra iväg på 4 veckors semester. När jag kommer ut är bilen borta, stulen. Helt otroligt. Bilen är en McLouis MC4-75, 2011. Reg.nr. CNH 864. Om någon ser bilen ring Polisen.

Tackar på förhand
Mariann och Kent-Åke
 

Bilagor

  • P7100079.JPG
    P7100079.JPG
    4,2 MB · Visningar: 54
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Har du ingen bild att lägga ut?
Skall själv ut och åka nu i slutet på veckan och hålla ögonen öppna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Den har inte blivit bortbärgad pga. att någon ansett att parkeringen varit felaktig?
Dom kan väl inte kört bilen från platsen eftersom den har startspärr, det går ju att gå förbi men inte hur enkelt som helst .
 

siluna

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
6968
Medlemskap
2024
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Bilen stod på en hyrd uppställningsplats bland en del andra husbilar och husvagnar. Platsen är inhängnad med ståltrådstaket, taggtråd och låsta järngrindar. Staketet var uppskuret och bilen hade körts ut genom hålet. Hur man kan starta bilen utan nycklar och med rattlåset i vet inte jag.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Bilen stod på en hyrd uppställningsplats bland en del andra husbilar och husvagnar. Platsen är inhängnad med ståltrådstaket, taggtråd och låsta järngrindar. Staketet var uppskuret och bilen hade körts ut genom hålet. Hur man kan starta bilen utan nycklar och med rattlåset i vet inte jag.

Var det bara din husbil som stals, eller stal dom även andra husbilar/husvagnar?

Har du haft bilen på service nyligen?

Det har hänt att mindre nogräknade mekaniker har ordnat reservnycklar till bilar som sedan deras "vänner" har använt för att enkelt kunna stjäla bilarna.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Vi lider med er! Verkligen tråkigt!
Kan det vara så att någon annan i McLouis Mc-4-75 2011 har blivit av med sina nummerplåtar. Lämna då detta reg.nr här på sidan. Dessa sitter förmodligen på den stulna husbilen nu. Det är så det fungerar.
Ce-eN !
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Jag lider verkligen med dig. Hoppas ditt försäkringsbolag kan ordna ett ersättnings fordon åt dig.

Pengar är en sak och en förstörd semester en annan sak. Pengar kan man få tillbaka, men aldrig en semester som är passerad.

Utforska även om stället ni hyrde uppställning av har någon ansvarsförsäkring. Men jag tror nog att Ni har vänt upp och ner på alla alternativ. Önskar att det löser sig för er och att ni hittar bilen snabbt.:msn_heart:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Finns det ingenting på dieslar motsvarande rotorn på (äldre) bensinare ?

Förr i tiden brukade jag alltid plocka ur rotorn och sätta tillbaka locket när jag hälsande på en kompis i Stockholm (jo, jag är lantis :p:)

Peter :)
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Det där vet varenda modern bilmeck så det är knappast några hemligheter,ett effektivt sätt att skydda bilen mot att bli startad skulle kunna vara att ta bort en nödvändig komponent tex motor ECU´n.
Eller leta reda på en givare som motorn inte kan starta utan tex vevaxelsensorn och lossa kabeln till den när man har bilen stånde.
Tror de flesta långfingrade är stressade nog att inte börja felsöka ett motorstyrsystem.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Om man ska kunna hitta sin stulna fordon så är en inbyggd gps sändare typ "redknows" guld värd.
Ett antal entreprenadmaskiner som stals här i kommunen återfanns på en trailer i frankfurt med hjälp av sådana.
Det går att hitta liknade prylar på tex ebay också fast när bilen väl är stulen är det ju försent
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Det där vet varenda modern bilmeck så det är knappast några hemligheter,ett effektivt sätt att skydda bilen mot att bli startad skulle kunna vara att ta bort en nödvändig komponent tex motor ECU´n.
Eller leta reda på en givare som motorn inte kan starta utan tex vevaxelsensorn och lossa kabeln till den när man har bilen stånde.
Tror de flesta långfingrade är stressade nog att inte börja felsöka ett motorstyrsystem.

En bra åtgärd som kan hindra stressade tjuvar kan vara att sätta en "dold" brytare på 12 volts kabeln som matar solenoiden på startmotorn.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Efterlysning - stulen husbil

K&P Ikonen har blivit av med sina finns det ett samband.
Hoppas att ni får tillbaka bilen
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Efterlysning - stulen husbil

Nja, helt enkelt är det inte.
I o f s var det några år sedan jag höll på med dylikt, men då var man antingen tvungen att ha tillgång till fabrikantens nätverk eller att man hade tillgång till en godkänd transponder.
Detta var nog fallet med det borttagna inlägget eftersom det var hans egen bil.
Sedan skall man ha klart för sig att hela bilens historia lagras i styrenheten och/eller hos fabrikanten.
Det där med att fuska med mätare od kan man glömma idag.
Vet ni t ex att man kan plocka ut krockfeldata från SRS-systemen (airbag-systemet).
Där kan man se hastighet, decellaration, när bältesförspännare, airbag, sidokrockgardiner mm utlöser efter en krock.
Om man sedan får göra det utan ägarens medgivande är en annan sak.
När dessa system var unga var det flera som hävdade att airbagen löste ut och det var därför de körde av vägen eller krockade.
Tji fick dom (oftast).
//W
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen