• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenskott

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Nu har det hänt igen. Det är tredje gången sidorutan vid förarsidan blir demolerad av stenskott.

Andra gången på vår nuvarande husbil och en gång på den förra.

Nu var vi på väg mot Motala i onsdags när vi mötte två av vägverkets lastbilar. Den första sprutade olja och den andra vräkte ut grus. Någr minuter efter så möter vi en MC och det smäller som ett pistolskott och rutan faller i småbitar.

Det var bara att vända om och uppsöka Oskarshamns glasmästeri. De ställde upp och hjälpe oss på att förträffligt sätt. Efter drygt en timma så satt det en plexiglasskiva i rutans ställe. Nu väntar vi bara på att den riktiga rutan ska komma hem så vi får den fastsatt. Ett bättre bemötande än det vi fick på glasmästeriet går inte att åstadkomma.

Anitha.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Stenskott

Motorcykeln ni mötte, var det en Harley-Davidson? Det kanske vare en proselyt eller prospect som var ute och tränade!

Jappe
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Stenskott

Motorcykeln ni mötte, var det en Harley-Davidson? Det kanske vare en proselyt eller prospect som var ute och tränade!

Jappe

Nej du Jappe, det var en "vanlig" motorcyklist som kom i maklig takt. Tror du att vi tittar efter vilket märke som motarcyklaran har som vi möter. Vi har fullt upp med att vinka till alla husbilar.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Stenskott

Det behövs inte stora stenar om dom träffar på rätt ställe. Vi körde bakom en gruslastad bil i veckan med personbilen. En lite sten som slog upp ett knappt synbart märke nere i underkanten. Efter en vecka sprack hela rutan upp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stenskott

Dette hæres nesten ut som det vi i Norge kallte for Otta-dekket, populært å legge på veiene i Nord Gudbransdalen og Ottadalen på 1970 tallet (og populært hos bilglass firmaene). Nå er det for stor trafikk på E6 og veien opp Ottadalen til at det er lønnsomt med denne teknikken - til stor skuffelse hos glass-mafian.

Har sett denne type veidekke på mindre veier i Sverige, og håper hver gang at det går bra. Typisk så tar det et antall bilpasseringer før grusen fester i oljen, men etter et stort antall passeringer begynner veibanen å miste fasongen så jobben må gjløres om. Siste året med Otta-dekke på E6 så ble det høvlet og lagt asfalt over - mener det var 2 år siden sist oppfriskning av Otta-dekket.
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Precis innan vi åkte på semester fick vi en ny ruta på garantin eftersom lamineringen släppte i framrutan. Åkte i Tyskland i drygt två veckor utan några problem med stenar som flyger upp. Sista veckan på semestern var vi till Öland en sväng. På väg hem smäller det till i bilen. Jag tittar på framrutan men ser inget stenskott. Vid tvätt av bilen på söndagen ser jag var stenen slog in, precis ovanför fönstret i plasten, det blev en stjärna. Har varit och kollat med Hobby i Tenhult dom använder sig av ett företag i Tenhult. Bilen skall dit på måndag för reparation.

Jan Erik
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Kan man som privatperson förhidra att ruttan spricker i efterhand vid ett sten skott. Typ fylla i något där stenen tog och sedan uppsöka glasmästaren i efterhand.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Har stora problem själv med stenskott eftersom jag pendlar till Stockholm från Uppsala. Mina rutor håller oftast inte mer än en vecka efter byten.
Limma hos glasmästare blir bra om inte stenskotten sitter för nära kanten. Skulle jag vara noga så blev det minst fyra rutor/vinter.

Numera lagar jag själv. Har gjort det nu på flera rutor och säkert en 10ggr/ruta.
Använd superlim lättflytande omgående efter skadan skett. Värm rutan lite. Med tändare eller full värme upp knacka med fingret runt skadan så limmet kryper ner. Stenskottet kommer synas precis som förut men det håller och spricker inte vidare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stenskott

Det hjelper mye å sette en tapebit over skaden med en gang, og oppsøke glassmesteren snarest mulig. Er det en liten skade så holder det med et tyntflytende herdene lim, er det knusningsrester må dette borres ut før limet has i og ruten varmes forsiktig rundt skaden slik at limet trenger helt ut i ytterkant på skaden. Når limet er på plass herdes det med UV lys.

Mulig en kan benytte et superlim som herder sent og ta tiden til hjelp, det fine med limet som UV-herdes er at det også fyller bra i det lille hullet der stenen traff. Med litt trening så kan en fikse ganske store skader slik at en må ha helt ren rute og rett belysning for å finne igjen hvor skaden er.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Stenskott

Kan man som privatperson förhidra att ruttan spricker i efterhand vid ett sten skott. Typ fylla i något där stenen tog och sedan uppsöka glasmästaren i efterhand.

Vi fick tipset av glasmästaren, att teipa stenskottet, då kryper inte sprickan vidare. Vanlig hushållsteip.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Ryds bilglas har ett "plåster" man kan klistra på direkt för att skadan inte ska förvärras i onödan. Har fått sådana när jag varit där och lagat eller bytt ruta.
 

Bert och Eva

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
821
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott

Hej!
Arbetar på ett glasmästeri i Ängelholm Villans Glas! Vi gör stenskottslagningar varje dag.
tejpen ska man sätta på så fort man har fått skadan för att förhindra att smuts kryper ner!
Sen är det så, när man försöker laga skadan så kan det hända att bilrutan spricker upp!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Stenskott

Det är väl bara i Sverige det är tillåtet att använda privatbilar som vägbultar. Fick stenskott mellan Östersund och Strömsund i somras. Detta limmades hos glasmästaren i Lilla Edet, han använde en vacumsug för att få ett undertryck och därefter sögs limmet in. Det blev så bra att skadan nästan inte syns. Det bästa var att Länsförsäkringar tar hela kostnaden, det var gratis för mig.
 
Toppen