• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför en egen "Damernas"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Meningen med denna tråd var att uppmuntra flera kvinnor att skriva eftersom dom då och även nu lyser med sin frånvaro. Inläggen på klubbsidan skrivs tills mesta delen av män. Varför undrar jag?? Kan någon klargöra detta för mig på ett enkelt sätt.

Kvinnliga uppfinnare - Företagsamheten

Vem var Marie Curie och vad var hennes upptäckt? Det kan mänskligeheten verkligen tacka för. Men kan vi verkligen tacka Alfred Nobel som uppfann krutet!!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Kabelina61 startade tråden och kan således stänga tråden. Speciellt med tanke på hur det har svävat ut.

Sen tolkar jag det som om Damernas skulle vara till för damerna i första hand och då är det enligt mej dom och inga andra som ska tycka och avgöra om den ska finnas eller ej. Dom som inte tycker om ett ämnesområde ska väl inte bestämma om det utan dom som är tänkta användare till det.
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Kabelina61 startade tråden och kan således stänga tråden. Speciellt med tanke på hur det har svävat ut.

Sen tolkar jag det som om Damernas skulle vara till för damerna i första hand och då är det enligt mej dom och inga andra som ska tycka och avgöra om den ska finnas eller ej. Dom som inte tycker om ett ämnesområde ska väl inte bestämma om det utan dom som är tänkta användare till det.

Ta bort en tråd bara för den heter Damerna. Barnsligt dumt. Håller helt med dej.
Ska den tas bort för att några stycken tycker det?? Vadå jämställt :twitcy:
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Precis varför lägga energi på vad andra gör. Hallååååååååååååååååååå
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Precis varför lägga energi på vad andra gör. Hallååååååååååååååååååå

Nja, med den inställningen vore det ganska tunnt i våra forum.

Var glada att det diskuteras, passar det inte trådskaparen så går det att stänga och starta nytt...

Som deltagare väljer man ju själv vad man ska lägga sitt krut.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Den svenska mannen är för snäll och foglig...

Den svenska kvinnan är bortskämd och lever i en fantasivärld där all ljus är riktat mot henne.

När kvinnan är ute och slår runt i pubbar med sina kompisar, är mannen hemma och städar och är barnvakt.

Om mannen lägger sig platt och går med i alla hennes nycker så slutar det med att hon börjar söka "riktiga män", dvs. sådana som står på sig och har "ledartröjan"

Vidare brukar "vi" skämta om kvinnor - på tal om jämlikheten - varför är det alltid männen som uppfinner saker? Tom. BH och damsugare.

Din syn på det motstående könet (kvinnan) bekräftar varför samhället är långt ifrån jämlikt. Och eftersom du menar att "din" kultur, som tydligen är en kultur från något annat land om jag förstått dig rätt, så är det inte konstigt att det förekommer ett sådant enormt kvinnoförtryck i många länder på vår jord.
Jag har genom åren läst mycket dumt på det här forumet, men detta tar priset, alla kategorier.

Vänligen,

Annette alias LUDDE.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Meningen med denna tråd var att uppmuntra flera kvinnor att skriva eftersom dom då och även nu lyser med sin frånvaro. Inläggen på klubbsidan skrivs tills mesta delen av män. Varför undrar jag?? Kan någon klargöra detta för mig på ett enkelt sätt.

Kvinnliga uppfinnare - Företagsamheten

Vem var Marie Curie och vad var hennes upptäckt? Det kan mänskligeheten verkligen tacka för. Men kan vi verkligen tacka Alfred Nobel som uppfann krutet!!

Eftersom tråden ändå är urspårad så vill jag korrigera lite.
Alfred Nobel uppfann inte krutet, det är forskare rätt säkra på att kineserna gjorde något tusental år innan Alfred.
Det han gjorde var att binda nitroglycerin i en massa som gjorde det näst intill ofarligt att hantera och lättare att dosera vid sprängarbeten.
Så hans insatser har bland annat lett till många sparade liv i gruvor och på byggen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Din syn på det motstående könet (kvinnan) bekräftar varför samhället är långt ifrån jämlikt. Och eftersom du menar att "din" kultur, som tydligen är en kultur från något annat land om jag förstått dig rätt, så är det inte konstigt att det förekommer ett sådant enormt kvinnoförtryck i många länder på vår jord.
Jag har genom åren läst mycket dumt på det här forumet, men detta tar priset, alla kategorier.

Vänligen,

Annette alias LUDDE.

I "min" kultur är kvinnosynen precis likadant som synen på mannen. Var och en får visa vad de går för. Vi förtrycker inte kvinnor och i våran kultur går det illa för män som behandlar sina kinnor dåligt, det ser andra män till. För i "min" kultur förväntar vi inte att samhället brackar på sina värderingar uppifrån rakt in i sängkammaren. Hos oss är familjen helig. Men jag vet hur ni tycker om likriktningen och att politikerna skall bestämma vad ni får tycka. Det är okay för mig. Men jag anser mig ändå ha rätten att tänka själv. Så ur den synvinkeln blir jag aldrig svensk.
Man brukar också säga att det är om bristvaran man pratar om. Här i riket alltså jämlikheten mellan könen. Hör väldigt sällan vanliga kvinnors röst om saken. Privat pratar de med mig, och de har samma syn som jag, vilket borde förvåna dig. Annars är det överklass kvinnor som yppar sig om ämnet med sin lite snäva perspektiv...
Ni som inte är insatta i ämnet, så vill jag upprepa att detta medjämlikheten är i stort sett en svensk debatt. I övriga världen debatterar man inte självklarheter...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Nu har jag blivit riktigt nyfiken på BS. Jag kanske är otroligt korkad och fattar ingenting alls. Men vilken är din kultur som du hyllar så högt och som verkar att vara den mest högstående och bästa i denna värld. Ser fram emot ditt svar!

Eva
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Jag förstår inte vad det är för skillnad på man & kvinna förutom att vi är olika skapta rent kroppsligt. Jag skulle inte vilja ha en kvinna som dominerar & går på, inte heller en underdånig kvinna utan åsikter som vill vara mej till lags. Jag vill ha en livskamrat på samma nivå som mej & att vi lever tillsammans på lika villkor. De förekommande skillnader som finns har mannen skapat till sin egen fördel. Att det finns en ämneskategori kallad "Damernas" är OK för mej eftersom den tydligen fyller ett syfte, men om det fanns en som hette "Herrarnas" så skulle det vara löjligt & klart markera en skillnad mellen könen.

Bennie
 
F

F.d. 18814

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Jag har just köpt en husbil, utan gubbe...?!?
Man vill ju inte vara gnällig men va sjutton...
Mossigt med damernas är bara förnamnet.
Jahapp...bara att konstatera att det gäller att kavla upp ärmarna och förbereda sig på att möta en machovärld där männen ler och kallar en för lilla gumman hela tiden.
Ska fixa en lösmustasch tills jag glider in på campingplatserna i sommar.
Tjolahopp!:
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Härligt att Damernas finns och fyller ett behov hos många av oss, och för er andra som inte har behov - kolla någon annan länk? Le och gå vidare
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Varför en egen "Damernas"?

För att ytterligare "spåra ur" i denna tråd dristar jag mig med följande horribla påstående , en man är en man, en kvinna är en kvinna det kan man aldrig komma ifrån ! Men idag springer många män omkring och trendriktigt påstår sig vara feminist ?? Vill verkligen kvinnorna ha en man i kjol ?? Man kan dela på sysslor hemmavid och respektera och älska varandra ändå konstigt nog, jag vet det eftersom det fungerar alldeles bra hemma hos oss. Att damerna har en egen avdelning finner jag icke något fel i eller stör det ??
Kommer ni ihåg för ett antal år sedan när Orback var med i stort sett samtliga samhällsprogram och då var det trendriktigt för många kändisar att vara "lätt" bisexuell ? Glömmer aldrig när Marit Poulsson släckte lyset fullkomligt då för Orback med orden "Vi har nog med män i kjol idag i Sverige" Ridå.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55818

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Förändring tar tid -voj. Startade den här tråden 2012 och det diskuteras på. Som sagt, det tar verkligen tid med förändring och kan inte ens en tråd som heter Damernas byta namn så förstår man att det tar så oändligt lång tid innan vi har ett jämlikt samhälle. Och det är inte samma sak som att alla ska bära kjol - man häpnar över retoriken. Återkommer år 2020 då det gått ytterligare fyra år. Undrar om tråden och framförallt "Damernas" lever kvar då - men kommer inte att förvånas :wink:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen