• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt, säkerhet etc ?

F

F.d. 8176

Guest
Hej på er alla glada husbilsägare.
Jag bor nere i Spanien, och har precis köpt min första husbil den kommer på torsdag. Jag har hitentills bara sett den på foto...

Jag har varit på husbilssemester en gång förut men då med hyrd:
Det finns runt 1000 frågor som jag har o försöker läsa mig till svaren från tidigare som frågat.

Men en sak: Om jag har överlast när jag är ute o kör, vad händer då ???

Min bil enl papperna väger 2980 kg och får väga 3500 kg. Det är en Burstner A574 en 2004 års mod.
Vi är 4, varav 3 personer runt genomsnitt 75 kg och en på 25, ev åker inte min man med då försvinner 87 kg.
Men hur skall man kunna packa vettigt med så få kilon tillgodo ?

Jag tänker på disel, vatten, cyklar, etc.

Vad innebär att man ev höjer upp vikten ?
Jag har bara vanligt b-körkort, får man köra med det i såfall ?

Vi har planerat att åka från Spanien (Alicante) till Sverige (Uppsala) och längs franska kusten upp o ned genom Tyskland, Österrike. Italien tillbaks.

Nästa fråga. är det farligt att vara ute med husbil ?

Jag tänker på om inte min man nu åker med, utan jag åker upp ensam med mina två döttrar 7 resp 18 år, och sedan åker tillbaka hem ev ensam ?

Om man tar in på campingplatser eller ställplatser, behöver man oroa sig då ?

Jag kanske har blivit lite nojig efter att ha läst om att det finns folk som till o med tar disel ur bilarna.
Från början hade jag tänkt stanna vid mysiga små "ställen" men ok jag har accepterat camping/ställplatser. Jag vill ju inte utsätta mina tjejer för något hemskt...

Men hur pass farligt är det egentligen ?
Christina
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Vikt, säkerhet etc ?

Det är väldigt lätt hänt att man får övervikt i många husbilar. Om man skulle åka fast i en kontroll får man böter eller i värsta fall kan man bli av med körkortet (beror på hur mycket övervikt man kör med).

Man kan höja upp vikten på vissa husbilar, det beror på vilket chassi husbilen har.

Jag uppfattar inte alls att det är farligt att resa med husbil! Men det finns förstås inga garantier någonstans, och det händer ju att folk råkar ut för rån eller stölder. Säkrast är man förstås om man står på campingar, eller ställplatser med andra husbilar. Vi fricampar ibland också och tycker att det går utmärkt, men det beror kanske lite på vilket land och man bör kanske välja ställen med lite omsorg.

Önskar en fin resa och oroa er inte för mycket!

Helena & Peter
Freedomtravel
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vikt, säkerhet etc ?

Vår erfaring bassert på 20 års reiser i Europa med husbil er at om en tenker litt sikkerhet så er det ikke noe problem. Noe vi aldri gjør er å overnatte på rasteplassene langs motorviene, tar heller en tur inn i en landsby til en stellplatz/aires og står der. Selvfølgelig ligger det aldri fremme noe av verdi som er synlig fra ute - dette gjelder både ved parkering om dagen og om natten. Om vi anser stedet for litt risikabelt så sikrer vi døren (har helintegrert uten førerdør) ekstra og trekker for gardineneforan tidlig - ingenting synlig utenfor gardinene. Selvfølgelig alle luker låste når vi parkerer - helst også når vi kjører. Ved kjøring gjennom byer er gjerne døren låst - trenger ikke at noen prøver å ta seg inn i bilen på rødt lys.

Med disse enkle sakene har vi fartet rundt i nesten hele Europa uten å oppleve noe som helst kriminelt.

Har sett husbiler som har blitt åpnet og tømt for verdisaker på dagen mens eieren var inne på et kjøpesenter i Valencia regionen. Vår bil som sto like ved fikk være i fred, dog med forstrukne gardiner så buset kunne ikke se om det var enkelt å komme seg ut om de brøt opp et sidevindu. Standard ved slike sjokkbrekk et brekkjern i fönster ved sittegruppe og en gutt inn den veien - han åpner dørene innefra og gjengen rasker med seg det de finner.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Vikt, säkerhet etc ?

Ett gaslarm som detekterar såväl narkos- som bränngas kan vara bra att ha. Startgas, som innehåller Eter, har sprutats in bilar och sövt de sovande medans tjuvarna har kunnat bryta sig in ostört.

Var också försiktig med "hjälpsamma" personer. Det har förekommit att man har dragit i en skruv eller dylikt i ett däcke och sedan följt efter husbilen för att erbjuda sin "hjälp" vid däckbytet. Under tiden länsar medbrottslingarna husbilen på värdesaker.

Tjuvar brukar försöka arbeta snabbt. Ett väl förankrat värdeskåp och Kensington-lås för datorer kan fördröja förloppet så mycket att dom inte får med sig lika mycket som annars hade varit fallet.

Med en GPS-tracker, "localizador", i bilen kan man hitta den om den skulle bli stulen, så länge som dom inte har hittat var trackern sitter. Det är inte ovaligt att biltjuvarlämnar lämnar den stulna bilen på någon parkering under några timmar och om ingen kommer till bilen under tiden är det mindre sannorlikhet att bilen är utrustad med en tracker. Vissa trackers är också utrustade med en överfallslarmsknapp. När den aktiveras går det iväg ett SMS till förprogrammerade telefonnummer med GPS koordinaterna. Kanske kan vara skönt för din man att ha om han inte åker med på resan.

De enda missöden som jag har råkat ut för så här långt är "skitungar" som har dunkat händerna i rutan för att störa min nattsömn. Detta efter 6 år och ca 8.000 mil ute i Europa.
 
F

F.d. 8176

Guest
Sv: Vikt, säkerhet etc ?

Tack snälla för alla svar. Det känns redan mycket säkrare. Jag skall försöka installera lite detektorer, larm etc.
 
Toppen