• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frankrike från norr till syd o tillbaka till norr

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Nu har jag kört runt i Frankrike i lite över en vecka.. Rastlös som jag är så blir det många mil...

Med Copilot för Android blir det hela intressant... Min nästa HB skall ha 4-hjulsdrift, minst en meter markfrigång och gasdämpare i möblemang och stolar ;)
Jisses vad det skiljer i vägstandard kan man väll sammanfatta det med.
Men överlag har navigatorn gjort som jag velat, dock kan damen i maskinen bli väldigt tjatig ibland ;) samt att det där med rondeller har copilot inte riktigt kläm på. Damen påpekar oftast fel nummer på utfart ur rondellen, men bilden visar rätt...

GAS är billigare i Frankrike har jag upptäckt, Fyllde mina tankflaskor i Göteborg innan jag påbörjade färden till priset av 10:- litern. Här fyllde jag nu för 0,86 Euro/litern ) ca 7,70:- litern.

Bränsle är till min stora glädje billigare och bättre här med.. visserligen får man ge 1,51 € utmed de större vägarna (ca 13:50 litern) och vid shoppingcentra som Auchan 1,29€ (ca 11:50 litern) vilket känns himla bra för plånboken.
Och visst går bilen bättre på deras soppa.. jämfört med den svenska häxblandningen ;) I Sverige drog bilen 1,45 liter/mil vilket jag loggade vid flertalet tankningar. Här ligger jag på 1,25 liter/mil med samma typ av körning. vilket även detta känns bra för plånboken :)

Nu ska det bli leverpastejsmörgås med oliv ;) (flytande kvällsmat alltså, för er som inte kommer ihåg Melanders specialrecept på denna macka;)

/Freddy

Ps
Har fortfarande inte sett en enda Svensk HB :(
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Frankrike från norr till syd o tillbaka till norr

Efter att tillbringat natten på en ställplats där man fick betala för första gången.. Så kan man ju anse att det är lite komiskt i bland.. det var en jättefin plats med havsutsikt (engelska kanalen). Nu på morgonen kom den Franska polisen, som skötte ställplatsen och indrivningen av summan om 7€ per natt. Det stod ett tjugotal bilar och mest fransmän av dessa. De tyckte att 7€ var skamligt för en natt, varpå priset sjönk till 5€ för samtliga. Fritt dricksvatten och avlopp ingick i denna summa ;)

Anledningen att jag stannade där... Var att det var den vackraste plats jag skådat med en fantastisk havsutsikt från bilen. Samt att det var dags att tömma o fylla tankar, då tyckte jag att det var helt ok med 7€ för en natt inkluderat denna service, således betalade jag 7€ även om polismannen ville ha 5€.

Vad jag upplevt hitintills under Frankrike resan är att det finns mycket gott om serviceanläggningar för HB som är gratis. Det är trevligt för plånboken :)

Just nu sitter jag i Calais, och har spanat billiga biljetter över till ön på andra sidan kanalen. jag var inne på biljettkontoret och ville köpa en biljett, priset skulle bli 154€ för en enkelbiljett.. För dyrt ansåg jag att detta var! Jag gick ut i bilen på parkeringen utanför och bokade online för 51€, varpå jag gick in på kontoret och fick biljetten utskriven. Snacka om idiotisk byråkrati ;) men jag fick ner priset med 103€, vilket kändes mycket bra :)

/Freddy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Frankrike från norr till syd o tillbaka till norr

Hej!

Låter som att du har toppkoll på frankrike!

Jag och familjen (fru och 2 barn) ska ner till frankrike i slutet av juli ...vi räknar vara borta mellan 3-4 veckor.
Är det något vi skall tänka på när vi väl har tagit oss till frankrike ? några speciella regler? osv..
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Frankrike från norr till syd o tillbaka till norr

Oj.. det är Jag nog inte rätt person att svara på.. ;)

Men det de kollat i min bil är att jag har en gul reflexväst, glödlampor till bilen.
Sen är det ju krav på en alkometer, som jag skrev i annat inlägg så är de svåra att köpa här, så rekommendationen är att ha en egen med dig. Kjell eller claes har sådana till rimliga priser vad jag sett.

Men åk "of the beaten track" jag körde genom hela landet utan att betala något i vägavgifter, man får verkligen se landet på det sättet. Samt att man kan tanka billigare vid de stora shoppingcentran.

Annars räcker det nog med sunt förnuft för att få en trevlig tid i Frankernas land ;)


Ha en trevlig resa :)

/Freddy
 
F

F.d. 55400

Guest
Sv: Frankrike från norr till syd o tillbaka till norr

Sitter på en camping i Quiberon sedan några dagar och njuter av bra väder, god mat men inte så varmt badvatten i havet; ett dopp fick räcka i dag. Har åkt via Mt St Michel, St Malo och Josselin vilka alla har sin charm. Vi har frågat efter alkomätare på flera stormarknader men slut överallt. Däremot hittade vi en engångsvarint för 2 euro på ett apotek. Det verkar finnas gott om plats på ställplatser och campingar just nu men snart smäller det nog till när fransmän och andra får semester. Navigatorn (Navigon) bjuder på en del överraskningar även för oss, vi har hamnat på kostigar och andra för oss obegripliga vägar men fram till bebodda trakter har vi alltid kommit; det är inte dumt att ha en gammaldags kartbok att ta till ibland. Vi har heller inte sett några andra svenska husbilar men jag vet att ni finns därute nånstans.
Drygt tre veckor kvar tills vi kör ombord på Göteborgsfärjan i Kiel för hemfärd till Östersund.
:bye::bye::bye:
Hälsningar från Mia och Håkan i Ösd
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen