• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetslås bodelsdörr

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Funderar på att montera ett säkerhetslås till bodelsdörren i en Bürstner Argos. KAMA fritid säljer ett vridbar lås K11-87 som monteras i fordonets vägg och K11-88 som monteras i dörr ramen. Spontant känns ram monteringen mera tilltalande. Någon som har erfarenhet?:confused:

Säkerhetslås.png
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Vilken Du skall ha beror nog på dörrkarmens utformning. Jag tittade på båda men kom fram till att den som skruvas genom väggen var lämpligast på min bil.
Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

En Argos har Hartal dør, her er det litt problematisk - ikke umulig å montere en ekstra sikkerhetslås i selve døren som griper på innsiden av karmen. Det som kompliserer er en vertikal overføring mellom dørens orginale sluttstykker, en stålstang som går i en alukanal inne i isolasjonen i dorbladet. Fordelen med en slik lås er at den og kan låses innefra, den avbildede kan kun betjenes på utsiden.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Har monterat 3st sådana rammonterade lås på vardera Hartal-dörr och garage-luckor.
Även monterat intrångsskydd och spärr av framdörrar och insidan av bodelsdörr.
Allt på en Burstner Solano. Om intresse finns kan jag ta några bilder och lägga in här. Lås, spärrar och intrångsskydd gör att vi känner oss komfortabla men väljer ändå noga var vi ställer oss.
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Hej..
Jag har och har haft detta lås, karm-monterat, mkt effektivt, när jag i sept. 2009 hade inbrott fick de krypa in genom "köksfönstret" och ut genom toafönstret.. På den husbilen fanns ingen förardörr. Bara ett fönster fick bytas..
Libom
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

För att försöka stoppa det Libom råkat ut för har jag kompletterat med intrångsskydd.
Jag tolkar "Tack" på mitt förra inlägg som att det finns ett intresse att se vad jag gjort.
Är nu på resande fot och ber att få återkomma med beskrivning och bilder.
Lite jobbigt att fixa det på en iPone.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Selv tok vi en tur innom Oelmühle Quick - Safe Mechanische Einbruchssicherungen für Reisemobile und Caravans og fikk montert sikring på dør, stor luke og fönster. Smålukene på vår bil fører ikke til noe sted av verdi så de hoppet vi over. Begge låser er ABUS og med samme nøkkel. Fönster sikringen er i rustfritt stål.

Mesteparten av monteringsjobben var å få på plass en Type 407 lås i en Hartal dør med 3 tilholdere orginalt. Total arbeidstid 3 timer.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Jag lovade återkomma med information om de extra dörrlås som vi monterat på vår bil.
För att spärra bodelsdörren när vi inte är i bilen och spärra båda garageluckorna köpte vi ett 3-pack Fiamma Door Frame. Det innebar att vi fick en och samma nyckel till alla tre låsen.
Eftersom originalfärgen inte passade till vår bil lackerade jag om dem med silvermetalic- och klarlack-spray.
Jag borrade hål i dörröpningarnas aluminiumramar, tätade med butyl i borrhål anliggningsytan mot karmen och skruvade fast låsen. Därmed har vi säkrat bodelsdörr och garageluckorna.
Detta är en del i inbrotts- och intrångssäkringen av bilen.
 

Bilagor

  • PICT0637.JPG
    PICT0637.JPG
    96 KB · Visningar: 115
  • PICT0640.JPG
    PICT0640.JPG
    66,7 KB · Visningar: 106

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Har monterat 3st sådana rammonterade lås på vardera Hartal-dörr och garage-luckor.
Även monterat intrångsskydd och spärr av framdörrar och insidan av bodelsdörr.
Allt på en Burstner Solano. Om intresse finns kan jag ta några bilder och lägga in här. Lås, spärrar och intrångsskydd gör att vi känner oss komfortabla men väljer ändå noga var vi ställer oss.

Hej
Har precis köpt en Solano.
Kan du ta någon bild på intrångsskydden på framdörrarna och
det på insidan på bodelsdörren?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Affezell!
Jag håller på att ta bilder och skriva lite beskrivande text som beskriver hur vi "säkrat" upp vår bil.
Det blir så många bilder och text så jag får lägga in det i ett pdf- dokument och jag ber att få återkomma snarast.
Viktigt att påpeka är att vi inte märker så mycket av "säkringarna" när vi bor i bilen men någon som bara ser bilderna kanske kan få för sig att det är någonting annat.
Jag får ta den risken.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

hej robert,, ja har lika lås till dörren,, ock en stång (teleskop) till framdörrarna,,

va ja skulle villa säga,,,en natt förra året så vaknade jag utav ett litet skrammel vid hytten,,upp med en jädra fart,, fick inte upp dörren,,dom hade bara vridit vredet till # stängd# de går att låsa detta lås innan man går o lägger sej i öppet läge,,då kommer man snabbt ut om de skulle behövas,,

sen om du inte vill visa dina bilder här så kan du ju skicka dom på mail till honom,,
de hade ja själv gjort,,
nu blir de bad!!!
ha de gött,,teddi,,
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Affezell frågade hur dörrsäkringarna är fästade i stolunderredet.
Vänster och höger sida. Är det svar på din fråga?
Den extra ringen på vänstersidan behövs inte om man mäter rätt från början:confused:
 

Bilagor

  • PICT0657.JPG
    PICT0657.JPG
    58,6 KB · Visningar: 75
  • PICT0658.JPG
    PICT0658.JPG
    60,5 KB · Visningar: 61

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Ögleskruvarna är samma som sitter i dörrarna.
Om jag kommer ihåg rätt så borrade och gängade jag i det nedersta röret i stolunderredet. Skall se om det går att ta en bild inifrån.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås bodelsdörr

Lyckades ta en bild i utrymmet under förarstolen. På nedre röret syns muttern på ögleskruven som efter borrning och gängning av hålet låstes med en mutter.
Oj, är det så dammigt under stolen?!:rolleyes:
 

Bilagor

  • PICT0663.JPG
    PICT0663.JPG
    116,9 KB · Visningar: 146
Toppen