• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

300 mil förra årets modell eller 3000 mil årets modell?

P

Patrick E

Guest
Vi sålde vår kära husbil förra året då vi kände att det skulle bli ont om tid. Nu har dock suget blivit för stort och vi har börjat kika på ny husbil. Planen är nu att köpa en begagnad husbil (årsmod 2012) under hösten i Tyskland. Man får då räkna med att dom gått runt 3000 mil.
Men i botaniserandet på mobile.de så dök det upp en motsvarande 2011 (första reg.dat 2011/10) som gått 300 mil (ser inga större problem att köra de 300 mil som fattas för att få den klassad som begagnad). Den ligger i prisnivå med vad vi tror att vi få betala för en 2012 som gått ca 3000 mil.
Hade det inte varit för Fiats uppgradering av motor mm till 2012 känns det som valet hade varit givet och det blivit 2011. Men som sagt i år introducerade Fiat den nya motorserien samt en uppgraderad förarmiljö. Det som jag mest funderar över är påverkan på andrahandsvärdet i valet av det ena eller andra alternativet. Man kan ju också fundera över driftsekonomi då de ny motorerna skall dra mindre bränsle å andra sidan så har ju 2011an i princip nya däck längre kvar till kamremsbyte mm. Ja ni förstår tankarna som far genom skallen.
Tar tacksamt emot funderingar och synpunkter på hur du skulle resonerat i detta läge!
 

AnnMari & Affe

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1698
Medlemskap
2024
Sv: 300 mil förra årets modell eller 3000 mil årets modell?

Jag skulle ha tagit den som gått 3000 mil för då har dom hunnit fixa alla småfel som brukar finnas på alla nya husbilar.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: 300 mil förra årets modell eller 3000 mil årets modell?

Jag skulle ha tagit den som gått 3000 mil för då har dom hunnit fixa alla småfel som brukar finnas på alla nya husbilar.

Håller med! Och nya Euro 5 motorerna ger bättre samvit och lägre förbrukning. Bilen är gjort för att gå, inte stå.
 
Toppen