• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diginova-antenn från Tyskland eller eller England?

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er!

Efter att ha läst många inlägg ang vilken antenn som är "bäst", har jag beslutat mig för att köpa en Diginova-antenn.
Men efter att ha kollat runt lite, kan jag konstatera att de svenska priserna jämfört med tyska/engelska priser är dubbelt upp, så frågan är- kan jag köpa en "utländsk" antenn som passar för den svenska marknaden? Eller är det så att "utländska" antenner bara passar dessa marknader?

vägkung
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Diginova-antenn från Tyskland eller eller England?

Köpte min på Kjell o company www.kjell.se , kostade 1699 kr där och har varit värd varenda krona.
Har alltid perfekt bild nu, oftast utan att behöva hissa upp antennen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Diginova-antenn från Tyskland eller eller England?

När det gäller aktiva antenner så kan det skilja sig från och med nu på olika marknader.
Ex. från och med 1/1/2013 så kommer alla antenner till den spanska marknaden att ha ett lågpassfilter som spärrar kanal 59 och uppåt.
Detta är för att UHF kanalerna 60-69 övergår ifrån TV till mobiltelefonnät 4G.
Aktiva antenner som inte har lågpassfilter kommer mobilnätet att påverka TDT signalerna och mottagningen begränsas.
Hur det ligger till med den Tyska och Engelska marknaden vet jag inte ännu.


Uppdatering: Även den svenska marknaden kommer att ändra på samma sätt. Pratade med Macab Televés importör.
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Diginova-antenn från Tyskland eller eller England?

Operatörerna är i full gång och bygger sina 4G nät. Alla antenner från Televés kommer med LTE filter i höst. En antenn i deras produktion har det redan. Antenna Innova Boss | Televes Inget större problem att hänga upp sig på, finns lösa LTE filter med DC-pass att köpa.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Diginova-antenn från Tyskland eller eller England?

Det stämer det finns lågpassfilter att sätta i antenens F kontakt, men då är skadan redan skedd. Kanal 60-69 förstärks i antenen och sedan med filtret så dämpas dem.

I dom nya antennerna så förstärks inte dom kanalerna och kan inte ge några övertoner eller distortion.
Eftersom många antenner har en AGS automatic Gain Control så påverkas den av mobiltelefonerna, antennen dämpar signalen när du använder 4G eller om du är i närhetan av en mobiltelemast. Därför är det ett måste att antennen klipper kanalerna över C 59

Tro mig detta kommer att bli ett stort problem främst med antenner som har förförstärkare eller MRD.

Mobilteleoperatörerna skall subventionera instalationerna så har du tur...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Diginova-antenn från Tyskland eller eller England?

Jaha, då skall alla köpa nya antenner då. Då många campingantenner har någon form av förförstärkare inbyggd, nja knappast. I Skåne ligger högsta Muxen på K43 och där är långt till K61. Ser i frekvenstabellen att nät 6 ligger på K60 på några orter, men där ligger endast några HD kanaler just nu.
Ja det är rätt att mobiloperatörerna skall betala om det blir problem, det var därför det lägsta bandet 791-801 var billigare då man bedömde att det skulle bråka mer. Men då PTS skriver så här:
"PTS har genomfört ett tiotal mätningar för att dels skapa sig en bild över orsakerna till anmälningar från allmänheten på tv-mottagningen och dels skaffa sig underlag i det fortsatta tillsynsarbetet av tillståndsvillkoren. Myndigheten har inte kunnat konstatera att tv-störning har förekommit orsakat av 800 MHz-sändarna enligt definitionen i 800 MHz-tillståndsvillkoren."
Så då lär man inte betala någonting alls. Man hänvisar till undermåliga TV-mottagningsanläggningar.


http://www.pts.se/upload/Rapporter/...z-ett-ar-efter-tilldelning-pts-er-2012_19.pdf
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Diginova-antenn från Tyskland eller eller England?

Då har ni tur
Här har vi fullt på band V kanalerna ligger ifrån C59 och upp till C69.
Alla dom kanalerna kommer vi att flytta ned till band IV

I Mijas har vi gjort prov och det har visat sig att det största problemet är själva antennen och kabeln ifrån antennen till förstärkaren. En del TV mottagare fungerade inte tills vi satte i bandpassfilter till antenningången.

Många äldre instalationer kräver att man byter till HF täta kablar för att det skall fungera.

Vi får se i slutet av året hur det blir


Juan
 
Toppen