• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surfplatta?

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Många verkar ha börjat använda surfplattor i husbilen. Jag undrar vad ni använder dom till och om ni har abonnemang eller kör via mobilen som hotspot ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta?

Det är bara fantasin som sätter gränser ang. användningsområdet.
Idag laddade jag ned appen Fornfynd och såg att det vimlar av sådana i min närhet.
Det hade jag ingen aning om!

bild-761628.PNG


Jag själv har ett kontantkort i min iPad men kör oftast via WiFi.
 
Senast ändrad:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Surfplatta?

Jag använder min precis som jag använder laptopen hemma. Har ett extra sim kort (49:-/mån)till mitt mobila bredband ,som är ett typ tvillingkort mellan Ipaden och Laptopen. Jag synkar ihop dom innan vi åker och efter när vi kommer hem. Sen tar jag bara med mej Ipaden och håller kontakt med familj och vänner, ev.betalar räkningar, använder kartor, kollar sevärdheter där vi befinner oss, kollar HBK forum och allt annat som jag kan göra på datorn hemma gör jag med ipaden. Slipper släpa med mej en stor datorväska.
MVH Gunilla
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Surfplatta?

Fornfynd Knarrevik är det där husbilsfientliga politiker bor, kunde inte låta bli sorry
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Surfplatta?

Hej,

Jag kör plattan i husbilen via eget nätverk (trådlös minirouter) som i sin tur ansluter till internet över Telia (4G) mobila bredband. Detta gör att även den bärbara datorn kan använda samma nätverk för internetaccess samtidigt eller var för sig då 4G modemet sitter i routern. Nätverket kräver dock 220V därför har jag en spänningsomvandlare att tillgå när el-anslutning saknas. /Rolf :)
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Surfplatta?

Måste man ha en spänningsomvandlare med ren sinusvåg och många watt för att det skall fungera?
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Surfplatta?

Jag har liknande lösning som Rolf här ovan, men gick på en wifi/router med 12v matning via 220v omformare.
Omformaren skippade jag och kopplade 12v direkt till routern och försåg matningen med en liten 12-12v stabilisator för att eliminera onödiga "spikar"

Telefoner, paddor, datorer och annat surfar via samma uppkoppling
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Surfplatta?

En annan lösning är att använda surfplattan, både iPad och Androidbaserade, som WiFi hotspot. Samsung har en 4G modell om man vill ha 4G.
Då behövs ingen router. Plattan laddas naturligt med en 12V biladapter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta?

Operatörerna hindrar att iPad används med internetdelning men nu bekräftar både Tre och Telia att en uppdatering nästa månad kommer att lösa problemet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta?

De senaste dagarna har en uppdatering av operatörsinställningarna till nya iPad skickats ut av Telenor och 3. Även Telia har aktiverat internetdelning på nya iPad. Det handlar alltså en uppdatering av operatörsinställningarna och inte om någon uppdatering av iOS.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Surfplatta?

Jag förstår... det är alltså en feature som operatören slå av eller på i iPaden.

Rent tekniskt så är det ju samma funktion som i en bredbandsrouter. Android verkar ju funka utan att operatören kan hindra det. Åtminstone om man inte köpt operatörslåsta plattor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta?

En "tjeneste" som Apple tilbyr netleverandørene, iPad med og uten deling avhengig av avtalen mellom Apple og den enkelte nettoperatør. Vet dessverre ikke om Apple tar seg betlalt for det ene alternativet, skulle ikke overraske meg om dette styres av hva nettoperatøren ønsker slik at de får betalt for å slå over bryteren i IOS. Bare ideen om å ha en slik løsning------
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Surfplatta?

Var inne på Kjell & Co idag och hittade av en ren slump en vidareutveckling av I-padden.
Just det, ett tangentbord. :twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta?

Microsofts nya Surface har ett tangentbord som är 3 mm i tjocklek. Alltså en platta som mer liknar en tunnare laptop.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Surfplatta?

Microsofts nya Surface har ett tangentbord som är 3 mm i tjocklek. Alltså en platta som mer liknar en tunnare laptop.

Liknar en new ipad med skärmbeskyttelse, skärmbeskyttelsen er bare et tangentbord :)

Spändende at läse test av den, när den kommer, isär Pro versionen.

Kanske autoroute kan köra direkte ifrån denne tablet, om der er indbygget gps.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Surfplatta?

Misstänker att nästa fas i I-pad utvecklingen är att man sätter gångjärn mellan tangentbordet och skärmen, men så enkelt kan det väl inte vara.:rolleyes:
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Surfplatta?

inte då...... här måste vi tänka framåt

gångärn har funits i hundratals år så det går bort
tangentbord har funnits i 50 (?) år så det går bort med .....
skriva på skärmen har funnits i 5-10år (?) så det går också bort...........

ska vi tänka framtid så vill jag ha en iPad som skriver det jag tänker utan att jag måste trycka någonstans ! :rolleyes:

Visst en viss risk är ju att frugan/sambon/flickvännen ser alltför mycket vad jag tänker egentligen, så något slags "ärlighetsfilter" måste nog finnas också :D:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta?

Operatörerna hindrar att iPad används med internetdelning men nu bekräftar både Tre och Telia att en uppdatering nästa månad kommer att lösa problemet.

Ytterligare en sak som operatörerna har påverkat är att Facetime (gratis videotelefoni) endast kan ske över WiFi.
Med iOS 6 kan man ringa med bild även över 3G, gratis.
 
Toppen