• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta färskvatten tank i plast

F

F.d. 1833

Guest
Tjena!
Detta blir mitt första inlägg här på sidan :)
Håller på o donar lite med min husbil inför sommaren och tyckte färskvattnet tog slut märkligt fort förra sommaren så jag slet ur vatten tanken för o göra en grundlig rengöring och byta ut några slangar o snygga till lite då nån grejat runt där förut :mad:
Fyllde upp tanken och upptäckte att det läkte i ett hörn där det ser ut o ha skavit lite och sen läkte det vid en av dom inbyggda nivå givarna i tanken,inga floder men det droppar konstant
Nått tips på ett bra medel/lim man kan täta detta med? misstänker att det e svårt o få det mesta o fästa på denna typ av plast då den e rätt fet för och inte torka ut o spricka
Det är en Amerikansk husbil och tanken är på ca 180 liter

Mvh Daniel
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Vet att det lagats utjämningstankar som står under bassängen i maskinrummet på ett större badhus utan att tömma tanken. På med cyklopöga och en Sealbond tub 15462 i handen så fixades detta. Detta höll i flera år tills man byggde om badhuset.
Limmande och Tätande
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Biltema har en produkt som heter "plastsvets" funkar utmärkt på de flesta plastmaterial.
 
F

F.d. 1833

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Hitta ett tips om att man kan "svetsa" i tankarna själv med varmluftspistol och lämligt tillsatsmatterial, tex plastskärbräda från IKEA
Annars det där plastsvets från Biltema låter intressant, frågan är om man vill ha det i sitt driksvatten?

mvh Daniel
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Ta en lödkolv och smält ihop materialet
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Det helt dominerande materialet i vattentankar - och även drivmedelstankar - är formblåst PEHD (polyeten med hög densitet). Det är inte möjligt att själv limma eller svetsa ihop sådant material med gott resultat, så glöm sådana tips som givits ovan.

Om ytorna i fråga, där läckage har uppstått, är tillräckligt rengjorda, så kan du få till en provisorisk tätning med diverse vidhäftande tätningsmedel, som vilken rörmokarkunnig person som helst kan tipsa om. Såväl butyltejp som sikaflex kan vara bra alternativ och att inte snåla vid påläggningen!

Naturligtvis beror valet på hur det ser ut vid de ställen där läckaget finns, men det hela borde inte alls vara så svårt - så länge du inte förvärrar saken genom att använda felaktiga metoder och / eller material.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Ja att värma plast kan få rätt så förödande konsekvenser om det är fel sorts plast. Bara att limma eller klistra fel tejp kan förstöra plastmaterial.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Ja det är en fet plast i tanken jag antar att det är samma som i tex en spolarburk på en bil och det går inte att limma så det blir en bestående reparation men om du pratar med en billackerare som reparerar plast så kan de svetsa tanken åt dig så du får en bestående reparation. Man vill ju inte att det börjar läcka igen! Det går alltså inte att bara smälta ihop det med en lödkolv då den blir för varm och då firgörs kol ifrån plasten och då fäster inte ytorna som de ska.

Argos 747
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Att välja rätt rådgivare när man har problem är ju av stor betydelse. Råden ska naturligtvis vara sakkunnigt baserade och inte förorsaka den hjälpbehövande ännu större problem.

De flesta människor och även skolbarn kan nämna ett tiotal vanliga metaller, rangordna dem i ungefärligt värde, till utseende och ge exempel på vad de används till i samhället.
Metaller är oorganiska. Med plastmaterial är det i stort sett tvärtom, okunnigheten om dessa, vad de används till och hur man kan och ska umgås med dem, grundläggande egenskaper osv är mycket stor.

En illustration på tillståndet är ungefär "det finns mjukplast och det finns hårdplast, mjukplasten smälter i diskmaskinen och hårdplasten spricker". Alla plastmaterial har sitt ursprung i den organiska kemin, dvs växtriket och är oändligt mycket större än den oorganiska dito.

Utan faktidsk kunskap kan man förorsaka mycket stora problem och kostnader för intet ont anande konsumenter. Det sker dagligen och inom de flesta produktområden runt om i världen, även inom husbilsområdet! Därför reagerar jag negativt på tokiga råd som kan ses även i denna tråd.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Hur är det med Sikaflex ? Altså den som är lim och fogmassa.

Om man tvättar och avfettar noga med aceton och kanske ruggar lite med grovt sandpapper skulle det förfåna om inte en ordentligt utsmetad kaka med Sikaflex skulle kunna sitta kvar och hålla tätt.

:confused::confused::confused:
 
F

F.d. 1833

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Tanken är inte i HDPE som avlopps rör och liknande är i http://www.janomattsson.se/pdf/allm_kem_ABS_PE_PP_PVDF(2003-02-01).pdf
Det sitter anslutningar i tanken som ser ut att vara "svetsade" på plats. att värma upp det lagom med varmluftspistol känns ändå inte som det skulle vara helt omöjligt,googlar man det verkar det som det är det enda sättet.
Jag har redan tetsta med Cascos marin tätning some elastiskt o följsamt, rugga upp ytan och rengjorde med aceton, känndes som det fäste bra och lät det härda i två dagar innan jag test fyllde tanken.. börja läcka inom 5 minuter o massan vara bara att dra av i en stor klump.. Tanken på och göra ett ytterhörn i nånmettal och sen sika fast den som extra stöd där slog mig men det känns ändå inte tillfreds ställande

Har limmat anslutningar på expansionskärl till bilar med epoxi med gott resultat men ett expansionskärl e inte lika mjukt som den här tanken

Ska testa värma lite på en skärbräda som verkara vara i samma mjuka material o se hur den beter sig

mvh
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Man förvånas onekligen av ditt tvärsäkra uttalande att tanken inte är tillverkad i formblåst PEHD. Är det med stöd av halvfabrikatleverantören Jan O Mattssons beskrivningar av olika plastmaterial, vilka inte är korrekta enligt officiell nomenklatur?

PEHD används sedan många år som totalt dominerande material för drivmedelstankar (och vattentankar) inom världens bilindustri, det enda alternativet är svetsad stålplåt när tillverkningsserien ifråga är alltför liten för att motivera plastalternativet. Ett annat undantag är utvändigt placerade och stora tankar för lastbilar och vissa entreprenadfordon. Där är risken för yttre påverkan så stor att det kan motivera en kraftigare konstruktion i metallplåt.

Att du redan har kladdat runt med såväl aceton som någon sorts tätningsmassa från CASCO (- förmodligen någon form av silikon???) har väl tyvärr inte gjort ditt problem mindre. Silikonet försvårar vidhäftning av varje annat material.

Mitt råd är fortfarande: utgå ifrån att tanken är tillverkad i PEHD och att det vanliga felet är att de yttre och mest perifera hörnen har fått alltför tunnt material och därför lätt kunnat skadas eller har spruckit pga av spänningskorrosion (stress cracking evtl utlöst av något använt rengöringsmaterial.)

Varför inte byta ut tanken mot en ny sådan, som väl inte behöver se ut precis som den gamla?
 
F

F.d. 1833

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Hm tvärsäkra? läs igen.
Är helt möjligt att tanken är i nån form av PEHD men i så fall väldigt mjukt
Gå ut i köket o rota rätt på en skärbräda från ikea o kör nageln i den. så känns tanken, den här typen av material spricker inte i första taget

bild på skadan

DSC00691.jpg



Anslutningrana som sitter på tanken ser ut så här

DSC00697.jpg


Ser väldigt "svetsat" ut tycker jag?

Provade lite med varluftpistol i en skärbräda..förvånansvärt enkelt,mycket enlklare än o svetsa i metall

DSC00694.jpg


Tanken läcker ju oavsett så here we go FTW!


DSC00696.jpg


DSC00698.jpg


Vart förvånandsvärt bra måste jag säga,och gissa... TÄTT dessutom :D

Självklart har jag inga ilusioner om att det kommer hålla för evigt, ny tank ska införskaffas men håller det den här säsongen så e jag nöjd o det känns väldigt stabilt
Tanken e dessutom specailformad för o passa just där i bilen

Tanken ska få stå nu ett tag med vatten i sig inna den åker i bilen igen!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Visst är det möjligt, att det är någon annan typ av PE. De går alla att formblåsa.
Det börjar med PELD med densitet 0,918- ca O,928, PEMD med ca 0,030 - 0,940 och därefter rena PEHD eller copolymerer med densitet upp till 0,960.

Spricker så småningom, under diverse förhållanden och beroende på MI (melt index=molekylvikten) kan jag lova dig att de gör allihop! Men det gör ju även andra material.

Ju lägre densitet desto mjukare, men de grundläggande egenskaperna och de som har betydelse i ditt fall är gemensamma för hela familjen.

Smält på och fixa så gott det går och lycka till. Jag har inget mer att bidra med som du kan förväntas ta till dig.

Till sist - skärbrädor tillverkas också i alla typer av PE, så det är inte heller något bevis för det ena eller det andra. Det finns naturligtvis mätmetoder för att exakt fastställa vilken densitet ett PE-material har, men det tillhör överkursen. I samtliga PE-typer kan du göra en skåra med nageln.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1833

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Har hela tiden vetat att tanken är av Polyeten,inte påstått nånting annat,va bara sketiskt till at det var npn High Desity när den var så mjuk
Vad finns det och ta till sig när du säger att alla har fel och sen inte kommer med nå konstruktivt? enligt dig hade tanken ju inte gått och laga så vad spelar det förr roll vad jag gjorde med den.nu lyckades jag ju laga den alldeles förträffligt så jag e nöjd och glad, tack för dom tips jag fick och Glad midsommar allesammans!
Kör försiktigt ute på vägarna!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Et sidesprang på problemet - det finnes i dag 2D printere som "skriver" med smeltet PE tråd. Hvilken variant har jeg ingen detaljer om, men et par av printerene kan stilles for et par trådkvaliteter - en hardere tråd gir lavere hastighet.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Hej!

Jag lånar denna tråd då jag har ett liknande "problem" som jag som bäst funderar på att lösa.
Har en Solifer 5500 husbil där det inte satt en fabriksmonterad kassettoa, men det fanns även såna versioner.
På dessa så är det en stor färskvattentank på 65l monterad som även går att fylla utifrån. Den är ganska smal (22cm) och smalnar av nertill för att passa perfekt i en utgjutning som man gjort i duschkabinen.

Men! Nu har jag satt in kassettoa och då ena sidan av den tar upp ca 1/3 av färskvattentankens plats så har jag fått ta bort den och jag vill nu gärna ha dit en annan tank som är så anpassad och så stor som det bara är möjligt. Att söka en original har jag misslyckats med och jag har även sökt på alla möjliga tillverkare och modeller av färskvattentankar men det faller ofta på att den är för bred eller för lång. En vanlig 25l dunk blir för hög och två 20l dunkar ryms inte.

Men då tänkte jag så här: om man tar originaltanken och kapar bort stycket som inte längre ryms och låter någon som behärskar plastsvetsning foga ihop dessa bitar igen så får man ju en perfekt passande tank!

Jag har sökt efter märkning vad det kan vara för plast men inte hittat nåt men bilen är från -88. Den är vit och fet. Ser ut som på den bifogade bilden (så vill jag helst att lösningen ser ut).

Ni som är mera insatt i detta: är detta ens möjligt? Den kommer då att bli på ca 45 liter och måste givetvis bli helt tät och tåla trycket inifrån. Att försöka få information från Solifer om vad den är tillverkad av för typ av plast finner jag för osannolikt. Omöjligt uppdrag för en firma?? :confused:
 

Bilagor

  • S5500_C2.jpg
    S5500_C2.jpg
    57,8 KB · Visningar: 4
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

I Min Arca 582 från 1991, finns gråa tankar av plast till avlopp och gråvatten. Jag förmodar att 100liters dricksvattentanken är av samma material. Jag var tvungen att minska toatanken vid ombyggnation genom att helt sonika kapa och flytta gaveln. Plasten var ungefär 5mm tjock och jag svetsade den med lödgolven då värmebössan gav ifrån sig för bred värme. Plasten var väldigt kletigt och trådigt, men det var lätt att lägga på tjockare vid tex hörn. Lätt arbetat skulle jag säga med hänsyn till vad jag trodde. Nu vet jag inte så mycket om polymer men o andra sidan hade jag inget att förlora då alternativet var att köpa en ny tank.
Arca är en italiensk tillverkad husbil med ducato/C25/J5 chassi.. I min Winnebago från 1986 finns tank av samma typ och den är från USA...

Vad gäller de där givaranslutningarna så är de i min bil av rostfria bultar med expandergummi som tätning. Gummi brukar spricka med tiden så då är det bara att byta dem. Möjligt att de är också av bronsbultar och då är de garanterat sönderärjade och då bör man ersätta dem med rostfria alternativ... Men spänn dem inte för "Kung och fosterland" vid montering, ungefär som oljefilter, max 10Nm?
 
Toppen