• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning Carado A464

F

F.d. 52918

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Vår Carado T 337 2009 ligger på samma förbrukning,vi tycker det verkar ganska normalt.

Ingrid o Stig
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Har också en Carado/Sunlight 3500 Kg.halvintegrerad,med Ford 140 Hk.
som har rullat 4000 mil

Den drar ca 0,8 vid körning ca 75 - 80 kilometer,men
på autobahn i 100 km/t + går det med litern

Ottar

Ottar & Else's reiseblogg
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Hej
jag har tankat 10 gånger kört 6000 km snittförbrukningen enligt gps blir 12.38 l /100km tittar jag på bildatorn så är snittförbrukning 11,6 l / 100km
har en bil som väger ca 5000 kg (kör fullastad hela tiden) 3 liters motor robotväxellåda samt kör 95% med fartkontroll denna sommar också som vardagsbil = korta sträckor
Ha de Paffw
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Hej
Jag hämtade själv en ny bil i början på våren och har nu kört ca 1200 mil. Bilen är integrerad 8,8 m lång och väger 5 ton. Vid vägning ligger jag lastad med fulla tankar och stolar på just ca 5 ton.
Bilen har Fiats 3l motor och sex manuela växlar. Jag tankar alltid fullt upp i locket och använder alltid tripmätaren. Jag kollar alltid vad bilen dragit mellan varje tankning.
Det jag kommit på är att det är ganska stor variation på förbrukningen. Mitt maxrekord ligger på 1,35 l/mil. Det slogs på svenska landsvägar, i blåsigt och regningt väder och jag hade bråttom vilket gjorde att jag körde så fort begränsningarna medgav. Ofta var det 110 och 90 som gällde.
Mitt minimumrekord slog jag en natt i somras på tysk autobann med tysk fuldiesel i tanken.
Jag hade bestämt mig för att se hur snålt jag kunde köra och ställde farten på 80 och körde så jämt jag kunde. Resultatet blev 0,88 l/mil. Om det var farten eller fuldieseln som mest bidrog till de fina siffrorna vet jag inte men körstilen och farten har stor påverkan så att ta det roligt som man säger i Danmark verkar löna sig.:)
Kör lungt, spara liv, miljö och pengar:)
PS mitt snitt på de 1200 milen ligger på ca 1,1 l/mil vilket jag är ganska nöjd med.
 
Toppen