• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad - vilken skit, förbättra den tack!

F

F.d. 1903

Guest
Vi hade bestämt oss för att köpa en surfplatta när vår ena dator la av. Så kom dagen då datorn inte ville mer och en iPad gjorde entré. . .

. . .men imponerad är jag inte! Nedan följer några av mina synpunkter.

Tangentbord
Varför finns det inget virtuellt alfanumeriskt tangentbord? Detta finns ju i många telefoner!

För att skriva in siffror måste man först trycka på en tangent som tar fram siffertangentbordet. Varför???

För att skriva in en * (viktig symbol i sökkriterium) så måste man först trycka på tangenten som tar fram siffertangentbordet inkl. några symboler för att sedan trycka på en annan tangent som tar fram tangentbordet med resten av symbolerna. Varför???

Varför ändras inte det virtuella tangentbordet från STORA till små bokstäver? (Tangentbordet visar alltid stora bokstäver även när man skriver med små bokstäver. Används stora bokstäver indikeras detta med att Shifttangenterna blir blåa.)

Nuvarande tangentbord ser ju "rent" och "snyggt" ut men tyvärr blir det även omständigt och opraktiskt.

Som tur är kan man dela tangentbordet, så att man kan hålla i surfplattan samtidigt som man skriver med tummarna.

Stänga app(ar)
Varför kan man inte välja mellan att stänga en app eller att lägga den i bakgrunden? När man "avslutar" en app så lägger den sig i bakgrunden oavsett vad man vill, vilket gör att det blir en del appar efter ett tag. Vill man "swipe:a" mellan apparna så får man "swipe:a" från app till app till app till app o.s.v. tills man kommer till rätt app.

För att sedan stänga en app så måste man "swipe:a" uppåt för att få fram en list vilken innehåller alla appar som är igång. Långklicka på en ikon och sedan trycka "-" (=stäng) på varje ikon vars app man vill stänga!!!

Varför finns inget "stäng alla" alternativ?

Omständigt och opraktiskt!

Förbättra tack!
Med några förändringar så skulle iPad:en bli betydligt mer praktisk och användarvänlig. Ovanstående är självklara funktioner år 2012!

SIM-kortshållaren
Eeeehhh. . . Allvarligt talat, hur har man tänkt? Har man tänkt överhuvudtaget? Det krävs ett verktyg för att komma åt SIM-kortshållaren! Det följer med ett litet verktyg och saknas detta verktyg så får man böja till ett gem eller liknande. Lösningen är ju snygg, men tyvärr även. . .
. . .just det! Omständig och opraktisk!

Sedan kan man fundera på var ska det lilla verktyget ska förvaras. . .

Förutom lösningen med SIM-kortshållaren och den tveksamma kvalitetskänslan i "Hemknappen" så känns hårdvaran bra.

Appar - Miniräknare
Det finns många appar till iPad. Trotts det kunde jag inte hitta någon bra gratisapp som kombinerar en bra enkel miniräknare med en bra vetenskaplig miniräknare. Antingen är det annonser med i appen eller undermålig funktionalitet. Något som verkar mer viktigt är att det ska finnas mer eller mindre fula/störande teman att välja mellan, tyvärr glömdes funktionaliteten bort. . .

Slutade med att jag fick installera två olika appar för att täcka behovet. En app på telefonen täcker motsvarande behov.

Appar - Navigering
Åter igen, det finns många appar till iPad. Trotts det har jag inte hittat någon gratisapp som erbjuder off-line kartor, röstnavigering och som faktiskt fungerar som navigator i bilen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

Jag tycker nog att tangentbordet funkar ypperligt och att inte alla tecken syns hela tiden beror på utrymmesskäl. Fler tecken = mindre knappar.

På iPad behöver du inte som i Android stänga en app helt, den ligger vilande och tar inga minnesresurser. Du väcker dem genom att dubbelklicka på menyknappen.

Simkortet kommer du till skillnad mot många telefoner åt utifrån utan att öppna och ta bort batteri m.m. Ett gem funkar bra, samma på iPhone.

Om du letar lite finns det hur många appar som helst för kalkylering och även offlinekartor, det sistnämnda beskrivet här på forumet för några dagar sedan.

Efter någon dags övning för att komma på alla klurigheter vill du inte tillbaka till det gamla. Möjligheterna är oändliga genom alla fiffiga appar och det enkla handhavandet.

Nu måste jag sluta, skall köra frugan till jobbet, slit och släp!
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag håller inte med trådskaparen. Tycker min funkar alldeles ypperligt. Praktiskt att ta med sig i husbilen ,med sitt lilla format. Slippa släpa med sig laptop väskan. Skrivbordet kommer man mycket lätt underfund med. Kan bara säga TOPPEN om min iPad.
Detta är min åsikt andra har kanske din åsikt vi är ju alla olika.
MVH Gunilla
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag förstår nu i helvaket tillstånd att inlägget var skrivet med ironi för att skapa debatt.

Att de som själva inte provat på en iPad är skeptiska kan jag förstå men annars är det svårt att tycka illa om denna manick som helt har revolutionerat datorvärlden med sin mångsidighet och enkelhet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Antagligen vaknar jag betydligt senare än dig Knarre, för jag ser fortfarande inte ironin. Men jag kommenterar inte mer för då börjar bara Lasse J skälla på mig! :D

:-/<rister
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Sitter i bilen på färjan över till Hönö. Passar då på att läsa på forumet och mina mail. Kan det bli bättre och enklare, knappast. När det gäller sätta in simkortet gjorde jag det för 2 år sen och har glömt hur man gjorde så det är ingen stor sak för mig. Med min gamla laptop hade knappast Windows lyckats starta innan jag var i hamn. Nu börjar jag se färjeläget så det får bli allt för nu.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

På iPad behöver du inte som i Android stänga en app helt, den ligger vilande och tar inga minnesresurser. Du väcker dem genom att dubbelklicka på menyknappen.

Hur menar du nu? På alla Androidtelefoner jag har haft går det alldeles utmärkt att köra hur många appar jag vill i bakgrunden. Till skillnad från de första iPhonarna som inte kunde göra mer än en sak samtidigt så har multitasking från början fungerat utmärkt med Android.
Om jag VILL så kan jag avsluta apparna helt på min Android, det är upp till mig!
Apple har bestämt att man INTE får stänga apparna helt, som vanligt att Apple ska bestämma hur du ska göra!
 
K

Kjellz

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Hej alla!
Har möjlighet att hårdtesta båda Samsungs Galaxy Tab 10.1 och iPad parallellt och jag förstår inte de som klagar på iPad. Mer lättare att använda och jobba med kan man inte finna, visst finns det några saker man skulle vilja ändra på men det finns det med alla vardagens tingestar och prylar.

En annan rolig sak, min älskade som inte är någon dataälskare tjatade till sig en iPad då jag började använda min. Hon släpper nu inte sin padda och den får jobba mer än datorn.

///Kz
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

Hur menar du nu?

Minneshanteringen! Jag slår ideligen i taket på mina 3 Androider trots att jag flyttar appar till SD-kortet. Nu får jag avinstallera när jag hittar något nytt och intressant som nu senast med CoPilot. Jag har också en känsla av att multitaskingen tär på arbetsminnet.

Trots 2-300 appar på iPhone har jag aldrig råkat ut för detta. Det går att stänga apparna helt men man vinner inget på det.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Hrrmm diskussionerna ovan känner jag igen även om det var ett tag sedan vi DOS älskare började vår fight mot Windows :twitcy:
När det gäller Apple så är det ett USA-system som kan jämföras med att förr när man over there gav ut ett kompendium så special designade man hålslagen så att det bara passade en sorts pärm som man naturligtvis också sålde. Vi som älskade gaffelpärmarna blev lika glada som de som idag vill ha Ion road i våra Androidappar :mad:
 
U

ulven

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Först vill jag säga att jag inte tycker att Apple är skit men att android fungerar så dåligt med minnehanteringen håller jag inte med om. Vi har 5st android 2-Kina tablet som kör 2.3 som barnen har småkade med appar inga problem dom bara kör på. Sedan har vi 2 telefoner. Och sist men inte minst så har jag min nya ASUS TF300T som jag skriver på nu. Och den flyter på bra utan SD-kort. Den enda android enheten som jag uppfattade som bökig var min ZTE då fick jag köra med en Task killer.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Krinil det är hunden som skäller du har nog missuppfattat:wub:

Har just fåt en Lumia 710, funkar bra för mej som hellre har mappar än appar. Ironi Knarrevik, där satt dej. :mcride:
 
F

F.d. 1903

Guest
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

Jag tycker nog att tangentbordet funkar ypperligt och att inte alla tecken syns hela tiden beror på utrymmesskäl. Fler tecken = mindre knappar.
Fler knappar behövs inte! Genom att byta ut de symboler som kommer upp vid långklick på en tangent till mer vanligt förekommande tecken, t.ex. siffror, %, * så skulle iPad:en bli mycket bättre. T.ex. om man vill göra en sökning på blocket efter alla husbilar som har vattenburen värme. För att söka upp dessa kan det vara lämpligt att söka på: *vattenbur*

För att skriva *vattenbur* behöver man idag på iPad göra:
1. trycka på siffertangenten
2. trycka på symboltangenten
3. trycka på *
4. trycka bokstavstangenten
5. trycka på v, a, t, t, e, n, b, u, r
6. trycka på siffertangenten
7. trycka på symboltangenten
8. trycka på *

För att skriva *vattenbur* på min telefon behövs, vilken har ett smartare tangentbordslayout:
1. långtrycka på tangenten med * (samma tangent används till en bokstav)
2. trycka på v, a, t, t, e, n, b, u, r
3. långtrycka på tangenten med *

Föll polletten ner nu?
Jag förstår nu i helvaket tillstånd att inlägget var skrivet med ironi för att skapa debatt.
Det där får du förklara så att även jag förstår!
På iPad behöver du inte som i Android stänga en app helt, den ligger vilande och tar inga minnesresurser. Du väcker dem genom att dubbelklicka på menyknappen.
Trots 2-300 appar på iPhone har jag aldrig råkat ut för detta. Det går att stänga apparna helt men man vinner inget på det.
Det märks att du inte har någon erfarenhet av "Multitask-gesterna" som finns på iPad. Gå in under Inställningar > Allmänt > Multitask-gester och aktivera. Du kommer då att upptäcka att iPad:en blir bättre. Man kan då med fyra eller fem fingrar:
* Nypa till hemskärmen (=enkelklick på hemknappen)
* Dra uppåt och visa multitasking fältet (=dubbelklick på hemknappen)
* Svepa höger eller vänster mellan programmen
Tyvärr upptäcker man nu att det behövs en valmöjlighet för att även stänga en app. Att svepa från app till app är som du säkert förstår betydligt enklare än:
1. Dubbelklicka på hemknappen
2. Svepa fram till appen syns i multitaskingfältet
3. Klicka på ikonen vars app man vill använda
Utan möjlighet att stänga en app när man lämnar den så blir listan på appar i bakgrunden lång och det spelar roll, speciellt när man använder svepa höger och svepa vänster.

Idag använder jag bara hemknappen till att väcka iPaden ur sitt viloläge. Förhoppningsvis kommer det en funktion för gör det möjligt att väcka iPaden utan att trycka på någon hårdvaruknapp.
Simkortet kommer du till skillnad mot många telefoner åt utifrån utan att öppna och ta bort batteri m.m. Ett gem funkar bra, samma på iPhone.
Att jämföra en opraktisk lösning med en annan opraktisk lösning är inte så konstruktivt i detta fall. Det finns mobila enheter där man kan komma åt SIM-kortet utan verktyg eller utan att öppna för att ta bort batteriet etc. Det känner du säkert också till.
Om du letar lite finns det hur många appar som helst för kalkylering och även offlinekartor, det sistnämnda beskrivet här på forumet för några dagar sedan.
Läs mitt inlägg igen är du snäll.
Praktiskt att ta med sig i husbilen ,med sitt lilla format. Slippa släpa med sig laptop väskan.
Detta är en utav anledningarna till varför vi köpte en surfplatta, nedan kommer en anledning till!
Med min gamla laptop hade knappast Windows lyckats starta innan jag var i hamn.
Där kom en anledning till!
Grunden är nog att alla apple älskare är öppnare och gladare i sinnet samt inte trampar på i gamla spår !
Oooohhh, ett vi mot dom inlägg! :cool:
********************
Detta är ingen tråd om operativsystem "X" vs. iOS, inte heller laptop vs. surfplatta. Det är en tråd om iPad och den förbättringspotential som finns i produkten och dess ekosystem (appar).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Om du håller nere tangenten ett tag på många tecken ser du att fler tecken dyker upp, tyvärr inte * men hur ofta använder du den. Jo kanske i komplexa telefonnummer med både * och #, dom lägger jag i telefonboken.

Det andra är elementärt men som sagts, du behöver inte stänga apparna helt eftersom de inte förbrukar resurser. Jag har 94 st under homeknappen.
 
Senast ändrad:
Toppen