• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad - vilken skit, förbättra den tack!

F

F.d. 10329

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Man kan undra om herrarna har hållt i en Ipad innan de uttalar sig. Har de reflekterat över att Androidplattor är en flopp?
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Man kan undra om herrarna har hållt i en Ipad innan de uttalar sig. Har de reflekterat över att Androidplattor är en flopp?


Ja det har jeg ??? har du !!! bare storleken til forskel från en iphone, tyckar den er tråkig at arbejde med, ingen WOW känsla.

Vedrörende Androidplattor, nää har inta provat dom enn :) men tiden närmer sig.
Nu er ice cream sandwich standard, men venter på jellybean i höst, med snab processor och grafik, NFC, udbytbar batteri, extern hukommelse, så bliver nok bedre end Samsung S3 om det kan göras, men det bliver en Android platte !!!
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

David, det går att väcka en iPad utan någon fysisk knapp, köp ett IPad smart case! (finns billiga på ebay) Den skyddar skärmen med, för det vill man ju när man har den med.

Sen förstår jag inte att man kan tycka det är så jobbigt att trycka fram t ex en stjärna? Eller att hålla kvar en stund för att kunna stänga/ta bort appar?
Det är inget jag stör mig på iallafall.

Vad gäller androidplattor så har jag än så länge inte testat någon som har tillfredsställande funktion, men det kommer kanske. Kinaplattorna är inte ens värda titta på, känslan på touchskärmen är obefintlig, likaså bildkvaliten.

Förbättringar vill man ju alltid ha och det heter ju utveckling, det är det företagen lever på, därför får vi inte allt vi vill ha på en gång!

Till sist vill jag säga att jag gillar att Apple inte har ett öppet system, deras kontroller gör ju att det inte kommer upp så mycket skit på Store som det gör på Market. Många appar som kommer till IPad/iPhone kommer även till Android, men annars tycker jag att androidappar håller mycket sämre kvalitet överlag.

/Ixeofors
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

När Windows 8 kommer ska jag överväga på nytt om jag har eller kan skaffa mig ett behov av en "padda".
Jag förutsätter att det finns USBportar, laddas via standard (micro) USB, HDMI (mini) uttag, minneskortsläsare + minneskortsplats för extra lagring, GPS.

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Visst skulle det vara bra för konkurrensen om Microsoft kunde göra ett nytt operativsystem anpassat till framtidens datorer. Men jag tvivlar, vi ser hur det går med Nokia. De byggde en utmärkt telefon men ingen ville köpa den pga Windows OS.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: iPad - vilken skit, glöm den tack!

En besvärande staket-platta' utan kontroll / tangentbord.
Sådana leksaker jag har beprövade för 7 år sedan skänktes 3 ​​år sedan. Förmodligen inte använt sedan.
Därefter prövade iPad - fortfarande leksaker för att locka vuxna och öka Apples kassa.

Nästa sak är nog att man måste hantera husbil med fötterna på vägen.:rolleyes:

Min 10 tumms laptop - samma storlek - tangentbordet kan användas på skärmen eller med fjärrkontroll för en smula
Pris runt 2000,-
Pris skilnad 4.000,- och et minne til tusinder foto och filmer- 250/320 Gb.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Min 10-tums Lenovo som bara är drygt 1 år är rena stenåldern jämfört med en iPad och troligen din också!
Utvecklingen går snabbt nu för tiden!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Visst skulle det vara bra för konkurrensen om Microsoft kunde göra ett nytt operativsystem anpassat till framtidens datorer. Men jag tvivlar, vi ser hur det går med Nokia. De byggde en utmärkt telefon men ingen ville köpa den pga Windows OS.

Windows 8 kommer i många versioner, bl.a för plattor :)
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag har fram tills för ca 2år sedan kört Windowsdatorer och Androidlurar, och var anti Apple. Sedan köpte jag en iPad 1 efter att ha fingrat lite på den i en butik.
Sedan var jag fast! Min Sonyericsson XPERIA X10 byttes snarast till en iPhone 4 och min otroligt slöa men inte allt för gamla laptop med kass batteritid dessutom, blev en iMac 21" och även en Apple TV har skaffats.

Apple har ett underbart system som är så smidigt och helt enkelt bara funkar! Hur många gånger svor jag inte över det förbannade windowssystemet som ständigt falerar, och ständigt måste defragmenteras m.m för att eventuellt fungera ett tag till.

Tack Apple!

Man får inte vara sämre än att man kan ändra sig! :)
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Håller med dej fullständigt Ixeofors !
Hoppas i framtiden att man även på jobbet kan slippa pc och njuta av äpplet !
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: iPad - vilket lyft!

Då har vi gjort samma resa!

Jag har dock kvar min Android och 2 till för att kunna testa appar.

Dottern har en Android, tycker hon är lite för liten för en dyr iPhone ännu, men det kommer!
Så vill jag prova något på Android kan man låna den!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Bara så ni som hyllar Apple och iPads och slår ner på Android vet....

Androids OS-kärna är Linux. Samma OS-kärna som driver detta HBK forum.

Visst är det coolt? Ingen skillnad i källkod (i princip) bara olika drivrutiner till hårdvaran.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Bara så ni som hyllar Apple och iPads och slår ner på Android vet....

Androids OS-kärna är Linux. Samma OS-kärna som driver detta HBK forum.

Visst är det coolt? Ingen skillnad i källkod (i princip) bara olika drivrutiner till hårdvaran.

Att linux är ett stabilt och funktionellt os är inget nytt, och välanvändt i webkretsar/företag. Försökte mig på ett systembyte till detta för ett antal år sedan i min pc men det var för krångligt för mig att få allt att fungera. Apples OS är enkelt och användarvänligt, tror det är därför "vanligt" folk fastnar för det. Android är nog mer populärt bland mer insatta och avancerade användare som gillar att anpassa allt enligt eget tycke.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Linux är en populärutveckling av Unix. Unix utvecklades vid Berkley University i Karlifornien, som också är känt för "utvecklingen" av LSD! :D

Skämt åsido. Unix/Linux kärnor är inte att leka med. Det är fruktansvärt kraftfullt och oförlåtande för oinlärda. Det är utvecklat för proffs. Sedan har man, främst i de olika Linux-systemen, försökt skapa användarvänliga gränssnitt till befintliga kärnor.

Apple har alltid gjort tvärtom. Man har haft användavänligheten med sig vid bygget av grundoperativet för att slippa de här problemskapande "översättningarna" mot användaren.

Anroiderna är ett relativt nytt gränssnitt mot användarna som nu börjar bli riktigt bra. Jag tycker dock fortfarande att Apple, eller här iOS, har ett klart försprång.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Någon skrev att ingen köper en vanlig telefon längre,varför skulle jag inte göra det när behovet att sitta inne i en husbil och leka med en dator inte finns. Skulle vilja lämna min telefon hemma på våra resor, men min bättre hälft tycker vi behöver varsin telefon.
Tommy R
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Någon skrev att ingen köper en vanlig telefon längre,varför skulle jag inte göra det när behovet att sitta inne i en husbil och leka med en dator inte finns. Skulle vilja lämna min telefon hemma på våra resor, men min bättre hälft tycker vi behöver varsin telefon.
Tommy R

Alla har vi väl märkt att alltfler samhällsfunktioner sköts via Internet. De flesta myndigheter, banker osv har anpassat sin kundtjänst till Internet. Då kan det vara bra att ta med sig en smart telefon eller platta i husbilen för att sköta sina affärer. För att inte tala om all korrespondens via e-post!

Telefonsamtal kan jag klara mig utan och vill jag ringa gör jag det gratis med eller utan bild via Internet.
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Linux är en populärutveckling av Unix. Unix utvecklades vid Berkley University i Karlifornien, som också är känt för "utvecklingen" av LSD! :D

Bäde sant och inte

Linux är inte Unix men en Unixliknande kärna. Linux skrevs från 'noll' av Linus Torvalds. Efter några initiala trevande releaser med ett växande stöd av OpenSource communityn vart det vad det är idag. Det finns olika distributioner som bygger på Linux t ex Ubuntu, CentOS, Fedora, Suse... massor, som förutom en Linux OS kärna är packeterat med andra nyttigheter som grafiska gränssnitt, filhantering programutvecklingsverktyg, webservrar mm.

IOS har i grunden en BSD (Berkeley Software Distribution) Unix kärna. Så IOS är Unix det med. Sen har naturligvis Apple förändrat en del. Det finns andra BSD efterföljare: FreeBSD, NetBSD, OpenBSD..... Dom är också packeterade med samma 'fria' verktyg som Linux distributionerna (från GNU projektet).

Andriod är ett operativsystem för mobiler som nu ägs och utvecklas av Google. Det baseras på Linux.

Man kan inte ta ifrån Apple att dom var först med smartphones och tablets/paddor men i-prylarna kommer bara från Apple. Android dito kommer från Samsung, HTC, Huawei osv. Att det finns fler leverntörer av hårdvaran är inte fel i mitt tycke.

Så IOS eller Android är mycket en fråga om tycke och smak. Själv är jag uppfostrad i OpenSource, Linux sfären sen många år så Andriod är min preferens.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Varför inte acceptera att vi människor är olika individer och med olika behov och intressen - många är fullt nöjda med sin värld och leverne!
Fö kan man väl knappast påstå att det blir "gratis" telefonsamtal i så värst många lägen varken med telefoner eller datauppkopplingar, allt kostar mer eller mindre?
 
Toppen