• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad - vilken skit, förbättra den tack!

F

F.d. 53012

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Lägg den i ett kuvert så skickar jag en trisslott jag behöver en till.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag kom just på en sak jag saknar på min iPad och det är att kunna ringa vanliga röstsamtal. Alla har inte Viber, Skype eller Rebtel.

Som tur är kommer Facetime (gratis videosamtal) att funka med 3G i iOS 6.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Anders du kan aktivere SkypeOut og ringe til alle vanlige telefoner og mobiler. :D:D
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Försökte göra en jämförelse eller liknelse till diskussionen men den gick visst inte hem så för att gå djupare in på det så tar vi till Wikipedia.
Apple Inc. - Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Android_(operativsystem)
Vad jag ville visa var "det amerikanska" i Apple systemet jämfört med de öppna koderna i Android som baseras på Linux med öppen källkod.
Mvh,
Nisse
 
F

F.d. 1903

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Om du håller nere tangenten ett tag på många tecken ser du att fler tecken dyker upp, tyvärr inte * men hur ofta använder du den. Jo kanske i komplexa telefonnummer med både * och #, dom lägger jag i telefonboken.
Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att jag nämner denna funktion och därmed känner jag till den. Jag använder * samt enstaka siffror ganska ofta. Hur ofta använder du de symboler som kommer upp vid långtryck på iPad?
Det andra är elementärt men som sagts, du behöver inte stänga apparna helt eftersom de inte förbrukar resurser. Jag har 94 st under homeknappen.
Jag vet inte vad jag ska skriva för att polletten ska falla ner hos dig. Detta har inget med resursförbrukning att göra! Det har med användarvänlighet att göra! Aktivera "Multitask-gester" under Inställningar > Allmänt > Multitask-gester använd sedan iPad en dag, eller två, och använd svep-rörelserna så kanske du förstår vad jag menar. På köpet kommer du nog tycka att iPad blir användarvänligare och roligare att använda.
Köp ett löst tangentbord till paddan.
Fast det kostar och blir en pryl till att dra med sig.
Exakt! Det blir en pryl till och en utav fördelarna som jag ser försvinner. Bättre om producenten ändrar på layouten istället, eller om producenten tillåter appar som ändrar på tangentbordslayouten.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Anders du kan aktivere SkypeOut og ringe til alle vanlige telefoner og mobiler. :D:D

Jo, jag satte in lite pengar för att kunna använda Skype WiFi i Tyskland men det blev en besvikelse. Kanske funkar det på flygplatser?

Jag har lite pengar insatt även på Rebtel som är lite billigare än Skypeout att ringa med.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag vet inte vad jag ska skriva för att polletten ska falla ner hos dig. Detta har inget med resursförbrukning att göra! Det har med användarvänlighet att göra! Aktivera "Multitask-gester" under Inställningar > Allmänt > Multitask-gester använd sedan iPad en dag, eller två, och använd svep-rörelserna så kanske du förstår vad jag menar.

Man lär sig så småningom på vilken sida och i vilken mapp man har sina appar. Vill jag multitaska har jag dem på första raden under hemknappen, de sist använda.

Som du säkert förstår finns det mer än ett sätt att ta sig an en iPad.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Har sålt både Samsungs och Apples "paddor" sedan dom kom men har inte fått något köpsug.
Tycker att en 11,6"-12,1" med riktigt tangentbord fortfarande gör jobbet bättre, batteritidsskillnaden är försumbar, storleken likaså.

Men det är jag det :p

Peter :)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Var och en blir salig på sin tro, som något gammalt ordspråk lyder.

För min egen del ser jag min iPad som ovärderlig i jämförelse med en bärbar dator, har några olika i olika storlekar varav den minsta är en 10,1 tum.

Jag kör mycket bil i jobbet som representant och snabbheten och enkelheten i användandet av iPaden är suveränt.

Visst finns det begränsningar vad den klarar av och som en liten dator är bättre på men det kan vänta tills jag kommer hem till kontoret.

Privat så använder jag den till att läsa tidningar, böcker, surfa på nätet, göra bankärenden, navigering när vi är ute med husbilen och mycket mer.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Privat så använder jag den till att läsa tidningar, böcker, surfa på nätet, göra bankärenden, navigering när vi är ute med husbilen och mycket mer.//Tommy

Jag vill bara tillägga ställplatssökning både här hemma och på kontinenten (offline)!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

För jobb med tyngre ordbehandling o dyl använder jag mina bärbara. Men privat, sociala forum, surfning, navigering, viss reseplanering, mm, tycker jag min padda är suverän. På flygresor har jag bara med mig paddan.

iPad fyller för mig ut utrymmet mellan smartphonen och den bärbara. Det är i det utrymmet många av min fritidsaktiviteter hamnar.

Försäljningen visar att jag resonerar rätt. Sedan är det nog en del som gått på marknadsföringen utan att själv sätta sig in i produkten, dvs vad man egentligen köper. Då blir man alltid missbelåten.

Håller till fullo med Knarre ang iPads tangentbord. Fungerar förvånansvärt bra efter lite träning. Visst kan man hänga upp sig på begränsningarna med paddan och plattor i allmänhet men för mig är det intressantare att ta tillvara på möjligheterna.

Personligen orkar jag inte lägga massor av tid på att ta reda på och förklara hur dålig jag tycker att en produkt är. För mig är det då enklare och mer självklart att bara välja bort den.

:-/<rister
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag hoppas verkligen att du är ironisk... Snacka om i-landsproblem...
Om du tyvärr inte är ironisk, tycker jag att din research före köpet varit usel (ursäkta ordvalet).

Mitt tips till dig är: Sälj den eller skänk bort den till någon som inte har råd att köpa en iPad (men skulle bli väldigt tacksam).

Det är ingen som tvingar dig att äga en iPad...
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Efter att jag skaffade mig Samsung Galaxy Note N7000, telefonen med den stora skärmen, så har tyvärr iPaden fått ligga, frugans iPhone fått vara i fred och Nokia N8'n fick sonen, mest pga kamera och apple-skräck...

Note har tillräcklig stor skärm för att surfa/läsa, bra funktioner, GPS, kompletterar bra Garmin 3790 (vilken jag inte gjort mig av än, den är mycket bra navigator).

Rekommenderas!

jyrki
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

David, tråkigt att du upplever den så dålig. Jag har en själv som jag aldrig får ha ifred.

Vi du sälja din så är jag spekulant så kan du köpa en annan som passa dig.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

Minneshanteringen! Jag slår ideligen i taket på mina 3 Androider trots att jag flyttar appar till SD-kortet. Nu får jag avinstallera när jag hittar något nytt och intressant som nu senast med CoPilot. Jag har också en känsla av att multitaskingen tär på arbetsminnet.

??!?! Knarre, nu måste vi skilja på ROM, RAM och NVRAM.
Den enda gång jag råkat gå i taket när det gäller för många installerade appar var när jag körde den första modellen av Xperia mini pro. Den hade lite mindre mängd internt lagringsminne. Ska tillägga att på den kördes Android v1.3. Det påverkade dock inte mängden RAM eftersom apparna då var installerade på NVRAM internt.
Numera går det ju att flytta de allra flesta apparna till NVRAM externt, d.v.s. SD-kort. Vissa systemappar är dock inte så glada över att ligga där, men å andra sidan brukar de inte vara så gigantiskt stora.
Problemet med mini pro löste jag genom att byta till en modernare telefon :wink:

Jag vet inte hur du bär dig åt för att fylla dina telefoner, men jag (som anser mig själv vara en "poweruser" som testar olika telefoner i arbetet m.m.) känner inte alls igen dina problem. Har du nån Android från 2012 eller är det muséeföremål? :p:
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

??!?! Knarre, känner inte alls igen dina problem. Har du nån Android från 2012 eller är det muséeföremål? :p:

Iceman, vi vet at knarrevik har dom gamle eller billigere androids, han bruger til at sammeligne med nyere iphone / ipad ( low-end mod high-end )

Jeg har haft samsung S og nu S2, selv med 4-5 navigations europa apper och 150 andre applikationer aldrig haft nogle hukommelses problemer, får jeg det köber jeg et större SD kort :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

Iceman, vi vet at knarrevik har dom gamle eller billigere androids, han bruger til at sammeligne med nyere iphone / ipad ( low-end mod high-end )

Nä, nu ska vi inte tracka Knarre för att han förvirrat sig i äppleträsket.
Även om många äldre modeller går att uppgradera till Android 4 så uppgraderas ju inte hårdvaran. Hade ju varit väldans trevligt annars....
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Tilbage til emnet :

Apple kan kun blive bedre med iOS6, komme närmere Android/windows perfektion:

"Konklusionen er, at Apple i iOS 6, har valgt at følge op på flere funktioner som andre platforme, over kortere eller længere tid, har tilbudt til sine brugere.

Det er kun dejligt at se at Apple følger op, men det tyder også på at innovationen hos Apple, ikke længere er så stor som det tidligere set.


Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/fem-features-apple-har-kopieret-i-ios-6,lid.21586/#ixzz1xlruqof0"

Husk at läse det med et smil på läben :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

Nä, nu ska vi inte tracka Knarre för att han förvirrat sig i äppleträsket.
Även om många äldre modeller går att uppgradera till Android 4 så uppgraderas ju inte hårdvaran. Hade ju varit väldans trevligt annars....
Tack Ice-Man, dina inlägg ställer jag upp på - sakliga, men;

1) De bekräftar att utvecklingen av dessa "nya föremål/koncept" går mycket snabbt!
2) Livslängden verkar kort, för varje ny "generation" (= utvecklingen/koncepten/användningen har ännu inte "satt sig")!
3) Dessa nya prylar tycks vara >2 ggr så dyra och hårdvaran "går ur tiden" >2 ggr snabbare än för normal handels PC (och vanliga mobiler)! Detta förefaller mig dyrt i jämförelse med ex ett PC-alternativ som dessutom klara alla upptänkliga uppgifter!
4) Jag är inte kritisk mot utveckling i någon form; har arbetat 1/4 av arbetslivet med datautveckling, 1/4 med teleutveckling och resterande ½ med produktutveckling inom bilvärlden - så jag är absolut inte mot utvecklade nya produkter av något slag eller område!
5) Jag har en inbyggd egenhet "jag vill ha valuta för pengarna", jag tillgodoser bara mina verkliga behov (snålhet - kanske?) inte mina skapade - det är inte pengabrist som liggar bakom. Finns ett verkligt behov så skaffar jag det jag behöver men fn avstår jag därför att jag inte ser de rationella behoven av just dessa nytillkomna prylar (om jag behövde dem i arbetet kanske det vore ett annat läge)!

Jag tror att många, spec pensionärer, resonerar som jag. När ex dessa "nya prylar" satt sig betr koncept/produkt/användning så tror jag att priserna halverats, då infinner sig kanske rätt tillfälle enligt mina och kanske många andras kriterier!

Komplettering; ser nu i efterhand att tom rubriken för ämnet skiftar, hur det nu kan bli så - kanske symtomatiskt för diskussionen?
 
Senast ändrad:
Toppen