• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resedagbok?

H

hianders

Guest
Jag tror frågan varit uppe tidigare men väcker den till liv igen!

Hur många skriver resedagbok?

Vi har gjort det sedan husvagnstiden på 80-talet och hela tiden med husbil (nu inne på andra hb). Det är kul att se var man varit och när och om det hänt något speciellt. Roligt också att kunna leta efter namn på platser man besökt och glömt namnet på men hittar det sen i resedagboken.

Nu ska jag strax sätta mig ner och skriva en liten berättelse om senaste resan till Johansfors/Broakulla och Hönsa Lotta Hyttsillsträffen. Bl a ska jag skriva in att vi under senare delen av resan hade en förbrukning på 0,89 l/mil (faktiskt något lägre enligt tidigare beräkningar över ca 400 mil).

Ha en bra vecka alla! Nästa resmål blir Sandviken och Melodikrysset kommande helg.

fru hianders/Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resedagbok?

Många lägger ut sina reseberättelser på en blogg som kan ses av alla intresserade:

Freedomtravel
Husbil i jobbet - För oss, och många andra, står husbilen främst för fritid och semester. Det händer dock att vi använder den i mitt jobb, när jag föreläser på olika håll i ...
4 timmar sedan

Husbilen GILA
ROLIGT TRÄDGÅRDSPYSSEL - Det är skillnad på trädgårdspyssel och trädgårdspyssel... Att rensa ogräs och gräva, det är förstås inget kul, men att gå omkring i vår lilla trädgård oc...
14 timmar sedan

Husbilen Dettan
Lugn och ro - Idag är det en grå dag, där kroppen vill göra så lite som möjligt, så jag pysslar lite med mina foton. När jag väljer ut de här fotona kan jag känna mig, ...
2 dagar sedan

Matts Torebring
Nedräkningen har börjat… - Nu är det bara tre jobbardagar kvar, sedan far Birgitta & jag till Spanien. Det första jag gjorde när jag kom hem i dag, var att skruva ihop sista prylinkö...
3 dagar sedan

Lena & Jan blogg
Venus passagen... - ... på Sveriges Nationaldag kl 06.29 i morse, utanför husets östra sida. Tyvärr var solskenet för starkt för kameran, för att kunna urskilja skuggan av Ven...
6 dagar sedan

Vår husbilsblogg
Motala - Södra hamnen - Efter att ha följt Göta kanal från Sjötorp vid Vänerns strand kom vi slutligen fram till Karlsborg men valde att åka vidare till Motala eftersom vi tidigar...
1 vecka sedan

Mikkis o Solens husbilsresor
Kroksjön Pingst - Kroksjön...Pingst firade vi i Kroksjön... i strålande solsken och ca:25 grader varmt...Carina och Leo var där...Carina Och Leos fina amerikanska husbil...J...
1 vecka sedan

Chris o Bennys Husbilsblogg
Öland maj 2012 - Långhelg igen, vi kollade på väderprognoserna; södra Sverige verkade bra; vi bestämde oss för Öland. Första natten tillbringade vi utanför Pukebergs glasbru...
2 veckor sedan

Globetrotterna i HBK
Vårplantering! - Är den inte vacker? ..... Persikoblomman i sin rosa och cerisa färg. ?*Här har vi gjort den första "ön" som skall även fyllas med perenna blommor.* *En rik...
för 1 månad sedan

Knarreviks husbilsblogg
Ställplats på Fehmarn - Åter ett uppvaknande på denna trevliga ställplats. Här började vi vår Tysklandsresa och här avslutas den innan vi återvänder hem till Sverige. 12 dagar går...
4 veckor sedan
 

Mattssons

FD HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Åland
HBK-Nr
10069
Medlemskap
2021
Sv: Resedagbok?

Vi bestämde då vi köpte vår husbil nu i vår att vi ska skriva resedagbok från början. Jag tror det kan vara roligt att ha anteckningar att gå tillbaks till senare.
Gillar också att läsa husbilsbloggar, mycket inspirerande!

/ Åsa:yes:
 

SMEDBY

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2024
Sv: Resedagbok?

Vi skriver också dagbok för att kunna gå tillbaka och minnas. Har även en speciell anteckningsbok, där vi skriver in vilka ställplatser resp campingar vi har sovit på. Fick det tipset av en kvinna från Skottland. Ger även betyg till platsen. Kan ju vara bra när vi vill rekommendera platser till andra husbilsåkare.
Hälsningar Eva och Anders
 
H

hianders

Guest
Sv: Resedagbok?

Knarrevik - du är ju en sån teknikkunnig människa att det knappt finns ord för din kunskap!

Teknik är bra och jag läser också reserberättelser ibland. Men, jag tycker att det är jobbigt att läsa allt från en datorskärm och föredrar nog att skriva korta personliga berättelser med penna och papper (så man inte glömmer det :) Finns enbart för vår egen skull. Vill jag meddela/informera andra hur vi reser så skriver jag under forumet.

Som sagt, glöm inte penna och papper!

fru hianders/Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resedagbok?

Men, jag tycker att det är jobbigt att läsa allt från en datorskärm och föredrar nog att skriva korta personliga berättelser med penna och papper (så man inte glömmer det :) Finns enbart för vår egen skull. Vill jag meddela/informera andra hur vi reser så skriver jag under forumet.

Jag och många andra bildbloggar för att dels spara bilderna och dels underrätta närmsta släkt och vänner var vi befinner oss. På så vis slipper vi skicka vykort från våra resor, jag kommer ihåg vad besvärligt det var att komma ihåg alla när man var på charterresa för hundra år sedan.

Förresten skickar vi "Riktiga vykort" till våra gamla mammor som uppskattar det gamla sättet. Men de är 176 år (tillsammans).
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Resedagbok?

Jag har anammat Knarreviks tips om appen IPhoto!
Hur lätt som helst att skriva en trevlig dagbok som man gärna visar sina vänner
när man kommer hem.
Helt suverän! Superenkel att använda och kul att titta i.
Skulle gärna visat er en sida, men vet inte hur jag får in den här?

Fru Myra
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Resedagbok?

Vi har en vad vi kallar "loggbok" som alltid förvaras i husbilen, den beskriver mycket kortfattat tider, platser och intressanta iaktagelser.

Med hjälp av denna "loggbok" kan vi sedan i många fall i efterhand kommentera ex bilder samt även återanvända info för senare resor ....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resedagbok?

Jag har anammat Knarreviks tips om appen IPhoto!
Hur lätt som helst att skriva en trevlig dagbok som man gärna visar sina vänner
när man kommer hem.
Helt suverän! Superenkel att använda och kul att titta i.
Skulle gärna visat er en sida, men vet inte hur jag får in den här?
Fru Myra

Den är vi intresserade av, mejla bilden till din blogg (myrornablogg.xxx@blogger.com) som du brukar och kopiera den därifrån till HBK.
Du kan ta en eller flera skärmdumpar, som du skickar med mejl, med att hålla in homeknappen och trycka på knappen högst upp på kanten men det visste du väl redan.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Resedagbok?

Vår bokhylla i husbilen innehåller, utöver lite böcker, loggböcker o fotoalbum från
30 års resande. Fortsätter med detta "uråldriga" förfarande trots dagens teknik.
// Janne
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Resedagbok?

Vi startade med detta när vi köpte vår första husvagn , en Opatja 1967 , varje dag har sitt eget nummar , alla nätter/dagar fr.o.m. den 15 juli 1967 är noterade , detta har vi fortsatt med även sedan vi köpte husbil för många år sedan , här står orter , bensin/diesel priser , tunnelavg , färje avg, distans , väder , ja alla nödvändiga , ja en del onödiga uppgifter också. Våra barn och även barnbarn läser i alla böckerna om vad far och mor gjorde , då får de farfars tankar också.
En bra rekommendatuon !
Lasse :)
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Resedagbok?

Tack Knarrevik! Det kunde jag inte!

Så här kan en dagbok i IPhoto se
Enkelt att hitta sina dagböcker i biblioteket

Visa bilaga 56704

Så här ser ett par av dagarna ut ur dagboken Hollandsresan

Visa bilaga 56706
Visa bilaga 56705

Väder o datum infogas automatiskt eller manuellt.
Finns även karta att lägga in.

Fru Myra
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resedagbok?

Tack Knarrevik! Det kunde jag inte!

Ett tips till: Du kan ändra storlek på bilderna genom att byta ut s320 till s640 eller s800. Eventuellt får du ta bort height=xxx och width=xxx. Allt finns i HTML-koden som du klistrar in. Du kan redigera inlägget i HBK i efterhand.
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Resedagbok?

Hej på er

Vi skriver också resedagbok, började med detta när vi åkte med husvagn, mest för att notera ner vika campingar vi ville komma ihåg och kanske återvända till. När vi blev med husbil så har det fortsatt med dagboksskrivandet och visst är det kul att plocka fram dem ibland och drömma sig tillbaka till många roliga platser och minnen. Ett par av resorna har det blivit reseberättelser av som jag lagt ut här på HBK, och det kanske blir fler. Snart dags för semester och nya dagboksanteckningar...

ha det gott
mvh Claes
HusbilsBjörk
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Resedagbok?

Ett tips till: Du kan ändra storlek på bilderna genom att byta ut s320 till s640 eller s800. Eventuellt får du ta bort height=xxx och width=xxx. Allt finns i HTML-koden som du klistrar in. Du kan redigera inlägget i HBK i efterhand.

Tack! Men hur jag än försöker klarar jag inte av att ändra storlek!
Jag kopierar bilden på bloggen o klistrar in i "hantera filer" o där kan jag se
s1600, men bilden är bara på ca 20 gb.
Vad gör jag för fel?

Fru Myra
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resedagbok?

Ja, du har rätt, med s1600 blir bilden så här. Undrar varför dom blev så små i ditt förra inlägg?

image-706753.png


Här med s640 som kanske är mer lagom:

image-706753.png


Tjusig komposition förresten!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resedagbok?

Jag kanske skulle nämna att bildstorlekarna i Blogger är s200, s320, s400, s640, s800 och s1600.

Om storleken s1600 inte visas riktigt beror det på begränsning i skärmens upplösning
 
Toppen