• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3d-kartor och navigering i iOS 6

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Av Anders Lundberg
I iOS 6 kommer iPhone och iPad bestyckas med ett helt nytt gränssnitt för kartor utvecklat internt av Apple för att ersätta Google.
Precis som ryktet har gjort gällande kommer Apple sparka ut Google Maps till förmån för en egen lösning för kartor. Under dagens öppningsanförande på WWDC visade Scott Forstall upp nya Maps-appen som kommer med iOS 6 i höst.

Appen kommer, precis som den tidigare, att erbjuda detaljerade kartor men de nya kartorna laddas som vektorgrafik för att ge snabbare laddning, smidigare zoom och alltid perfekt text.

Siri-integrationen är så klart bättre och de nya kartorna har inbyggd navigatorfunktion som fungerar med Siri. Hur stor del av världen som Apple hunnit fixa navigation för framgår inte ännu, men vi hoppas så*klart att hela Europa ingår. Trafikinformation och förslag på omvägar som går snabbare ingår också.

Slutligen har Apple bakat in tekniken som kom via köpet av svenska C3 Technologies: "Flyover" kallas ett läge där du kan "flyga" runt i många olika städer via en 3d-vy.

photo-726410.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 3d-kartor och navigering i iOS 6

Jag förutsätter att navigeringen blir gratis, detta sätter i så fall press på tillverkarna av navigeringsappar. De blir tvingade att kraftigt sänka sina priser och det ganska snart.

Det har ryktats om att kartmaterialet grundar sig på OpenStreetMap vilket betyder att Apple slipper betala licenspengar. En av Googles största inkomstkällor kom från Apples licens för Google Map.

Vad det betyder för TomTom (Teleatlas) och Nokia (Navteq) kan man bara spekulera om.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 3d-kartor och navigering i iOS 6

Apples lansering av en ny navigeringsapp väckte tydligen både Sygic och Copilot att uppgradera och introducera nya appar.

Jag fick problem med Sygic på min iPad men den funkar på iPhone.

CoPilots app ser riktigt bra ut och är gratis om man nöjer sig med en karta, jag valde Nordics. Europa kostar 250 kr.

Det kommer säkert att följas av fler prissänkningar, allt för att behålla kunder nu när både iOS och Android får/har gratis navigering.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 3d-kartor och navigering i iOS 6

TomToms räddning?

I ett mycket kortfattat pressmeddelande meddelade Tomtom idag att de levererar kartmaterialet till Apples karttjänst. Apple började använda andra kartor när de lanserade Iphoto för Iphone och Ipad tidgare i år, men då kom kartorna från Open Street Map. I sin nya kartapp i iOS 6 plockar Apple istället sitt kartmaterial från Tomtom istället för som tidigare från Google.

I det finstilta till kartorna i iOS 6 står att kartappen hämtar information från Tomtoms, men även från Waze och från Open Street Maps. Platsinformation som företag, restauranger och annat man vill kunna söka upp får Apple av Yelp, men även där tycks Apple använda sig av flera informationskällor.

När man från den nuvarande betaversionen av iOS 6 delar med sig av en kartposition så inleds länken med Google Maps, men än så länge skickas man från de länkarna vidare till Google Maps. När iOS 6 är klart för leverans i höst kan man räkna med att Apple även sjösätter en webbaserad version av tjänsten.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: 3d-kartor och navigering i iOS 6

En massa av dessa nyheter kommer att fungera endast på de nyastte hw-plattformarna, dvs. iPad 3 och iPhone 4S.

Jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 3d-kartor och navigering i iOS 6

Det är en tidig Beta men det som oroar är avsaknaden av Streetview. Men allt går att köpa för pengar och eftersom Apple är Googles största kund kanske den används på licens i fortsättningen också?

TomTom har dock bättre navigering än Google.
 
Toppen