• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CTEK laddare

kjelleman

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
7004
Medlemskap
2024
Hej

Jag tänker köpa en CTEK laddare till husbilen men vilken modell ska jag välja?
Idag har jag syrabatterier i bilen, spelar det någon roll vilken typ av batterier jag har i bilen?!
Är det någon som har denna laddare inkopplad i bilen och vad har ni för erfarenhet?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: CTEK laddare

Om du konsumerar en del "12V" när du är inkopplad med 230V och/eller vill ha fulladdade batterier så snabbt som möjligt när du ansuter 230V ska du välja MXS 25 eller Multi M300.
M300 har några fler finesser (tystgång natt) men prestandan är lika, MXS 25 har fläkt som går vid visst strömuttag men är helt tyst när man har låg förbrukning.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: CTEK laddare

Hej Kjelleman.
En tumregel när man väljer laddare är att den ska ladda ca 10% av den totala batteribankens kapacitet, mao 150 ampere batteribank = 15 ampere laddare, men en tumregel är bara en tumregel och andra lösningar kan fungera också.:D
I min förra husbil hade jag en en batteribank på 140 ampere och en laddare på 15 ampere täcker laddbehovet men som Bäckmark skriver så använder man förbrukare på 12 volt samtidigt som man laddar så är det en bra ide att gå upp en storlek eller två på laddaren.
Jag köpte cteks M300 och konstaterar att det fungerade som jag ville, vid de tillfällen som jag kopplar in laddaren på kvällen så är alltid batterierna fulladdade på morgonen efter och det är så jag vill ha det.
Kvalitén på cteks grejer är jag också nöjd med och jag har använt deras laddare både i mitt jobb och vårat husbilsliv och de har alltid fungerat,,,förutom den jag körde över med en bil,,,:oops:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: CTEK laddare

Här är lite av ett problem när man talar om laddare.
Tumregeln för laddning gäller vad man som minst ska ha för storlek laddaren när man enbart laddar ett batteri.
Ett 60Ah klara sig som då med en "6A laddare" men den laddaren är troligvis för liten om du har tänkt att bruka ditt "12V" system samtidigt som laddaren ska ladda dina batterier.
Men blir t.ex. MSX 25 laddaren "för stor" till ett batteri under 250 Ah då?
Nej, det är faktiskt en missuppfattning.
Det finns faktiskt inget problem med att ladda ett pyttelitet 18Ah batteri med en modern laddare av typen Cetek MXS 25 då den är fullt styd och regelerar spänningen exakt efter temperaturen.
Är batteriet helt urladdat blir strömmen hög i början men då man inte överstiger korrekt reglerspänning är detta inget problem.
Att ladda mitt skoterbatteri med en liten laddare som enbart kan ge 1,8A går bra men det tar över 10h.
Med min Cetek MXS 25 går det betydlig fortare, på någon enstaka timme är batteriet fullt.
Dagens primärswitchade laddare har låg förbrukning (regeleras efter vad man behöver) så det enda skälet till att välja en mindre laddare jag kan komma på är priset.

Den som tvivlar på att detta stämmer kan fundera på hur bilens generator fungerar.
Bilens generator lämnar all effekt (alltså den ström batteriet tar vid ca 14,5V) som batteriet kan ta emot och har endast spänningsreglering, någon "strömreglering" finns ej.
"Strömregleringen" sköts av batteriets laddningsgrad så att mäta strömmen är faktiskt inte så intressant när man kollar laddningen då den inte kan påverkas på något sätt efter det att korrekt regerspänning uppnåtts.
Så när jag kablar igång min Caddy (med sin kraftiga generator) med helt urladdat batteri levererar generatorn +50A första tiden, detta till ett 75Ah batteri.
Så tumregeln om 1/10 i laddström är inget som min bil bryr sig om.
När batteriet i min bil är fulladdat (efter en tids körning) så konsumerar det ingen ström alls.
Samma sak gäller om du ansluter en Cetek MXS 25 i din husbil.
 

kjelleman

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
7004
Medlemskap
2024
Sv: CTEK laddare

Om du konsumerar en del "12V" när du är inkopplad med 230V och/eller vill ha fulladdade batterier så snabbt som möjligt när du ansuter 230V ska du välja MXS 25 eller Multi M300.
M300 har några fler finesser (tystgång natt) men prestandan är lika, MXS 25 har fläkt som går vid visst strömuttag men är helt tyst när man har låg förbrukning.

Ja, jag har tv och truma pannan som förbrukare som tar mest.
Eftersom bägge verkar vara lika bra, då är det priset som avgör valet.
 

kjelleman

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
7004
Medlemskap
2024
Sv: CTEK laddare

Hej Kjelleman.
En tumregel när man väljer laddare är att den ska ladda ca 10% av den totala batteribankens kapacitet, mao 150 ampere batteribank = 15 ampere laddare, men en tumregel är bara en tumregel och andra lösningar kan fungera också.:D
I min förra husbil hade jag en en batteribank på 140 ampere och en laddare på 15 ampere täcker laddbehovet men som Bäckmark skriver så använder man förbrukare på 12 volt samtidigt som man laddar så är det en bra ide att gå upp en storlek eller två på laddaren.
Jag köpte cteks M300 och konstaterar att det fungerade som jag ville, vid de tillfällen som jag kopplar in laddaren på kvällen så är alltid batterierna fulladdade på morgonen efter och det är så jag vill ha det.
Kvalitén på cteks grejer är jag också nöjd med och jag har använt deras laddare både i mitt jobb och vårat husbilsliv och de har alltid fungerat,,,förutom den jag körde över med en bil,,,:oops:
Hur stor skillnad är mellan MXS 25 och M 300 ampere mässigt?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: CTEK laddare

Finns det fler märken/tillverkare med liknande funktioner för det kan inte bara vara CTEK som har laddare?
Hur bra eller dåliga är dessa?
Pris?

Biltema har fler bra 7 -steg laddare. 500 - 1100 svkr.
De kan uppliva gamla batterier genom desulfatering, djup laddning och konditionering.

Batteriladdare - Biltema
12 v -10 A -- 40 Ah - 250 Ah
12 v -20 A -- 134 Ah - 400 Ah

Smartladdare 12/24 V - Biltema

Hur många amperetimmar batterier, måste laddas ?
Är alla batterier på samma temperatur zon som i en båt ?

Skjut inte en sparv med en kanon eller en flodhäst med en luftpistol.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen