• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dörrsida Ducato -90

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej

Jag försöker att ta bort dörrsidan för att komma åt fönsterhissen, men jag får inte bort den däringa plastramen som sitter runt innerhantaget. Själva veven var inga problem. Måste jag slita sönder allt (det är det jag kommer att göra snart) eller finns det något smart sätt att få bort det helt. Bilen är en Fiat ducato 1990 halvintegrerad.
Tack på förhand från en väldigt frustrerad
Kjelle

Ps. Det fanns ingen på husbilsdoktorn. det kanske inte är meningen man ska skriva där? Ds
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dörrsida Ducato -90

Okey...
Hittade ett engelskt forum där det stod lite om dörrhantaget. Det var ju inga problem om man vet var klackarna sitter :D

Kjelle
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dörrsida Ducato -90

Du får gärna tala om hur du fick lös sidan. Jag får inte ens bort veven!! När man vevar ner fönstret till hälften går inte rutan att veva upp. Så man måste lyfta lite på rutan sedan går den att veva upp
Ha det
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Dörrsida Ducato -90

Okey Peter jag ska försöka.
Veven tas bort genom att ta bort låsringen mellan veven och den runda ringen. Passa dig så den inte försvinner, man kan ta en trasa och lägga runt på undersidan så att inte låsningen sprätter iväg. Plastramen som sitter vid dörröppnaren har (på min bil) 3 st hakar, 2 över och en under, som ska tryckas in samtidigt som man försöker dra den utåt. På min dörr räckte det med att trycka in dom 2 övre och sedan lirka lite så ramlade den bort. Felet som var på min fönsterhiss var att den vågräta fönterhållaren fastnade på spaken för dörröppnaren när jag skulle dra upp föntret. et var lätt åtgärdat med en tång som jag tryckte ihop flänsen på fönterhållaren lite så den gick förbi lätt. Själva dörrsida sitter med "pluttar" som lätt går sönder. Jag brukar byta dom mot en plåtskruv ;) Hoppas det löser sig

Kjelle



IMG_0242.jpg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dörrsida Ducato -90

Tack för en mycket bra beskrivning med bild o text. Nu skall jag nog fixa det
Tack än en gång
 
K

Kaninbur

Guest
Sv: Dörrsida Ducato -90

Tack, men hur får man dit ringen igen?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dörrsida Ducato -90

Sätt ringen på axeln. Sedan "låsringen" på axeln. Tryck dit veven.
Ha det
 
Toppen