• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 Volt till förrådet

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Hej,

Finns det någon här som dragit in 12 Volt till förrådet i en Bürstner Ixeo -09?
Förrådet ligger under sängen på högra sidan och Truma pannan finns också under sängen. Trodde att det skulle vara lätt att finna 12 Volt där och haka på men det är otroligt mycket kabel där eftersom det är en kombipanna och även golvärme.

Hälsningar,
Nisse
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 12 Volt till förrådet

Har inte en Ixeo men har haft två andra nya Burstner och på bägge dem inte
långt från pannan sitter det ett kontaktdon fastskruvat antingen på golvet eller på någon vägg. Blå och brun kabelfärg där blå är plus.Där har du grova 12 voltskablar.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: 12 Volt till förrådet

Har inte en Ixeo men har haft två andra nya Burstner och på bägge dem inte
långt från pannan sitter det ett kontaktdon fastskruvat antingen på golvet eller på någon vägg. Blå och brun kabelfärg där blå är plus.Där har du grova 12 voltskablar.

Tack, hittade dem undrar samtidigt vad det är för en brun kabel som är kopplad i en kopplingsdosa med 12 Volt och går ut genom golvet tillsammans med en del andra kablar. Tittade under bilen och såg att den försvann tillsammans med en del andra kablar ovanpå gråvattentanken. Blev nyfiken eftersom den markant skilde sig från de andra kablarna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 12 Volt till förrådet

Kablarna till golvvärmen går också ut därifrån. Kolla så att det är rätt kablar du hittat så det inte är golvvärmekablarna. Dom ger 24 volt och går ut från den vita transformatorn.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: 12 Volt till förrådet

Kablarna till golvvärmen går också ut därifrån. Kolla så att det är rätt kablar du hittat så det inte är golvvärmekablarna. Dom ger 24 volt och går ut från den vita transformatorn.

Tack,dem har jag koll på eftersom det står 24V på den boxen. Trodde jag hade hittat rätt kopplingsbox där bland alla kablar att dra 12 volt från men efter att ha mätt runt så blir det lättast, utan att riva för mycket, tar strömmen från matningen till värmen för gråvatten tanken. Den ligger konstant på 12 volt.
Hakar på där bara och får kortaste vägen då med kabeldragningen.
Tack för alla tips o råd. :)
Nisse
 
Toppen