• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Är på väg söder ut och vet ej vilket kontantkort jag ska köpa när jag kommer till Spanien!
Kortet ska vara till min surfplatta.
Hoppas på svar!
Klas
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Beror på hur länge du tänker stanna där.

Mer än en månad, kolla YOIGO, Telias bolag, har delvis egen nät och kör resten med Telefonica.
Kråver kontrakt men uppsägningsbar direkt efter en månad. Måste ha spansk NIE (person)-nr.

Pass duger hos YOIGO för kontantkort, de har även 1-dags pris.

Jag har provat Vodafone (dyr) och MAS-Movil, fyller inte mina krav, kör Orange's nät, täcker inte bra.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Vilket kontantkort du skall välja i Spanien beror på mottagningen i det område du kommer att befinna dig. Under semestertider kan det också bli problem om alltför många är uppkopplad mot samma mast, viket kan sänka hastigheten och användbarheten.

Jag började med ett kontantkort från Vodafone, men har senare ersatt det med ett kontantkort från Jazztel, som köper kapacitet i Oranges nät. Det har varit problem med Vodafone under sommaren p.g.a. alltför många användare. Jazztel (Orange) har fungerat bra där jag har befunnit mig. Bytet till Jazztel var ursprungligen en prisfråga. När jag använder det kostar det 1 Euro + skatt / dag. Det är tveksamt om man fortfarande kan köpa Jazztels kontantkort och man mäste också ha fast adress i Spanien.

Ett alternativ som jag tycker är värt att kolla är Carefours kontantkort.

Du hittar mer information i följande tråd:

husbilsklubben.se/forums/t56658/
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Jag har varit i Spanien mest på Costa Blanca. Där fungerade Orange bra. Jag skrev om det i min reseblogg.

Sverige Spanien med Plåtis

Jag är relativt nöjd. Kortet satte jag i min smartphone och delade surfpunkt så att både jag och frugan kunde koppla upp oss via wifi till mobilen. Lite dyrt 35 Euro för 2 GB och en månad.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Hej,

Vi funderade på Carefours kontantkort men gav upp pga. att man får max 100 Mb per dag, sen är det totalt stopp.

De begär att man köper en ny usbdongel varje gång man vill ha ett nytt kontantkort.
Om man vill att kortet inte skall förfalla måste man, i förskott, betala in så mycket att de kan dra 3€ per månad tills man kommer tillbaka.

1€ día, solo cuando te conectes (día natural)
100 MB
3€ de consumo mínimo al mes

Vi har också haft Yoigo, men de fodrar att man har ett spanskt bankkonto där de kan dra pengarna. Och vi har besväret med att säga upp avtalet. Med moms blev priset 30€/månad.

Vi använder nu Orange kontantkort som kostar 35€/månad inkl. moms och vi kan använda en svensk (upplåst) dongel. Vi har inte upplevt att täckningen varit dålig när vi har rest runt i Spanien.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Hur många Gb är det på det kortet?

Jappe

Hej,

Jag sökte nu på internet men jag kan inte hitta det Orange-kontantkortet längre, så de har kanske lagt ner det!

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Hej,

Vi funderade på Carefours kontantkort men gav upp pga. att man får max 100 Mb per dag, sen är det totalt stopp.

De begär att man köper en ny usbdongel varje gång man vill ha ett nytt kontantkort.
Om man vill att kortet inte skall förfalla måste man, i förskott, betala in så mycket att de kan dra 3€ per månad tills man kommer tillbaka.

1€ día, solo cuando te conectes (día natural)
100 MB
3€ de consumo mínimo al mes

Vi har också haft Yoigo, men de fodrar att man har ett spanskt bankkonto där de kan dra pengarna. Och vi har besväret med att säga upp avtalet. Med moms blir priset 30€/månad.

Vi använder nu Orange kontantkort som kostar 35€ inkl. moms och vi kan använda en svensk (upplåst) dongel.

Mvh Bengt

Tråkigt att ni inte enbart fick köpa Carrefours kontantkort utan USB-modem. Av deras webbplats framår det att man skall kunna köpa enbart SIM-kortet. "Consigue el MODEM USB+SIM o solo la SIM:" (o solo la SIM = eller enbart SIM-kortet).

carrefour.es/telecom/internet-movil-prepago/tarifa-diaria/

Ni har förmodligen pratat med någon som fann det enklare att säga NEJ än att orka ta reda på fakta. Det finns många spanjorer av denna sort. Detta är något som vi ständigt upplever, även om det inte föreligger någon språkförbistring (flickvännen är spanjorska).

Personligen tycker jag att 100 MB/dag inte är så dåligt, då det motsvarar det ca 3 GB/månad. I Spanien har det varit vanligt att man har dragit ner på hastigheten, så det går sanslöst trögt, när man har nått en viss trafikvolym.

Jag ser inte något problem med att Carrefour har en minimidebitering om 3 Euro/månad när kortet inte används. Om man skaffar deras kontantkort så kommer man förmodligen vara uppkopplad mer än 3 dagar/månad och då saknar minimidebiteringen betydelse. Det gäller bara att inte sätta in mer på kortet än vad man tror sig förbruka. Om man inte skall använda kortet under några månader låter man kortet förfalla och skaffar ett nytt nästa gång.

Alla kontantkort upphör att gälla, varvid förbetaltbelopp försviner, om man inte påladdar kortet inom viss tid. I Spanien måste påladdning vanligtvis ske inom 6 månader, men avvikelser kan förekomma. För mitt Vodafonekort gäller 9 månader och mitt Jazztelkort slutar bara att fungera efter 3 månader, men potten är kvar och kortet fungerar igen för en ny 3 månadersperiod efter att jag ånyo har påladdat med 15 Euro.
 
O

Osten

Guest
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Någon som har färsk info om surf i Spanien. Vill kunna ha möjlighet att surfa med någon typ av kontantkort som kan fyllas på när det tar slut = kontroll på kostnaden. Det är o k (kanske bra) med en router i bilen.
Någon som vet vad som är bäst? Förklara gärna för en oteknisk person!
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Har nyligen kommit ner till Spanien , första gången med husbil . Har tidigare haft Masmovil , men nu Hitsmobile 3 GB 30 € månaden ! Än så länge är jag nöjd .
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Svaret är att bästa kontantkort är inte ett kontantkort utan ett Masmovil abonnemang på 8 GB för ca: 28€/mån.

Det är ingen skillnad utom lägre kostnad.




- Gå till en Masmovilbutik
- Visa pass och en e-post adress
- Du får ett kontrakt på obegränsad tid.
- Betala in på abonnemanget den summa som gäller den tid du vill ha det.
- Du kan även själv fylla på på deras internet sida som du loggar in på ditt konto på.
- När du åker hem ringer du bara 2373 och säger att du avslutar det. "tryck 3 för svenska"
- Om du inte gör något är det ingen skillnad. Abb avslutas automatiskt när det inte finns pengar på abb och det går en tid.

wearewierd_se-se.png

https://masmovil.es
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Svaret är att bästa kontantkort är inte ett kontantkort utan ett Masmovil abonnemang på 8 GB för ca: 28€/mån.

Det är ingen skillnad utom lägre kostnad.




- Gå till en Masmovilbutik
- Visa pass och en e-post adress
- Du får ett kontrakt på obegränsad tid.
- Betala in på abonnemanget den summa som gäller den tid du vill ha det.
- Du kan även själv fylla på på deras internet sida som du loggar in på ditt konto på.
- När du åker hem ringer du bara 2373 och säger att du avslutar det. "tryck 3 för svenska"
- Om du inte gör något är det ingen skillnad. Abb avslutas automatiskt när det inte finns pengar på abb och det går en tid.

wearewierd_se-se.png

https://masmovil.es

Går detta sim-kortet att sätta i en modemsticka och sedan till min dovado Tiny?
Eller måste det sitta i en telefon?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Är det någon som hört något om detta erbjudande:

Prepaid SIM Cards For Spain and Unlimited 3G - 4G Internet in Spain

Det verkar nästan vara för bra för att vara sant för oss som surfar mycket, kollar TV Play och sånt!

/Ebba

Kanonbra att det har kommit obegränsade abb. Undrar om det går att köpa utan NIE nr (spanskt personnr)?

Men det drar iväg i pengar. Såg att billigaste var 85€/mån eller 350 € för 6 månader. Såg oxå att det bara var ett abb märkt Spain. De andra var märkt SpainSUR. Jag vet inte vad skillnaden är?

350€ för 6 månader kan jag faktiskt tänka mig om det nu är obegränsat på riktigt. :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Jag gick in och provbeställde.

SpainSUR var ju firmanamnet. Ett fundering löst.:oops:

Däremot så kräver dom ett NIE nr vid beställningen. Men dom verkar skicka SIMkortet dit man vill i hela världen.

Skärmklipp 2016-01-02 17.30.09.png

NIE nr är inte svårt att fixa. Det är bara att gå till Policia National och visa passet och ta med några foton samt ha betalat en avgift före.

Det gjorde jag för några år sedan.:D

https://es.wikipedia.org/wiki/N%C3%BAmero_de_identificaci%C3%B3n_fiscal

Dom Verka ha en butik i Funkan.

About Spainsur - 4Gsim.es - Prepaid Spanish Sim cards and Internet service for Spain

Skulle vara ok att kunna titta på Slingboxen obegränsat.
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Svaret är att bästa kontantkort är inte ett kontantkort utan ett Masmovil abonnemang på 8 GB för ca: 28€/mån.

Det är ingen skillnad utom lägre kostnad.




- Gå till en Masmovilbutik
- Visa pass och en e-post adress
- Du får ett kontrakt på obegränsad tid.
- Betala in på abonnemanget den summa som gäller den tid du vill ha det.
- Du kan även själv fylla på på deras internet sida som du loggar in på ditt konto på.
- När du åker hem ringer du bara 2373 och säger att du avslutar det. "tryck 3 för svenska"
- Om du inte gör något är det ingen skillnad. Abb avslutas automatiskt när det inte finns pengar på abb och det går en tid.

wearewierd_se-se.png

https://masmovil.es

Hej
Gäller detta pris fastlandet och/eller GC.
Lennart

PS. Har tyvärr varit tvungen att avboka strandpartyt 27 jan.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Igår köpte jag internet från MÁSMÓVIL i San Agustin på Gran Canaria.
8 GB kostar 28€ och gäller per kalendermånad.
5 GB kostar ca 26€ och gäller från den dagen du tecknar det och 1 månad.
Jag fick betala 30€ + 10€ för Sim-kortet. De 4€ har jag innestående?
Sim-kortet måste aktiveras inom 6 månader annars gäller det inte.
Operatören är Orange.

Efter jag köpt gick jag till Orangebutiken och där kostar 2GB 15€, januari månad får du extra 1GB. Sim-kortet är gratis.

Blir nog Orange direkt nästa år.

Lennart
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Köpte ett 2gb Lebara internetkontantkort för 14 euro av Scandinavian Computer i Torrevieja. Då detta fungerade bra köpte jag till 5gb för 35 euro
när dom 2gb var förbrukade. Blev snopen när det slutade fungera efter 2 dagar och 900mb och ringde Lebaras kundtjänst där man konstaterade att Skandinavien C hade gjort fel när man registrerade köpet. Lebara hade dock använt någon dyr taxa och förbrukat dom 35 euro så pengarna var borta och dom vill inte ta något ansvar för att rätta till det hela. Scandinavian C hävdar samma sak, dom har inte gjort något fel och kan inte göra något för att rätta till det utan hänvisar till Lebara. Så det blir soptunnan för både Lebara och Scandinavian Computers, skitfirmor
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Vilket är det bästa kontantkortet i Spanien?

Kan någon initierad berätta vilken hastighet på internet man får på kontantkort surf i Spanien?
Förstått av vad jag läst att många rekommenderar Orange eller också Masmovil?
Stämmer detta? Tar också gärna emot uppgifter om uppdaterade priser.
Förstår inte deras hemsidor.
Rolf
 
Toppen