• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

olja under mattan

F

F.d. 6102

Guest
Storstädade våran husbil idag och såg att det blänkte vid en skarv på mattan i förarhytten lyfte upp den och det var olja där..min fråga då är det ska väl inte kunna trycka upp nå olja där..kan det vara så att förra ägaren trott han var smart och lagt olja som rostskydd eller nåt annat?? har torkat där jag kommit åt i allafall. det är mattan mellan förar och passagerar stolen där man kliver in i hus delen.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: olja under mattan

Hej.Kolla att det inte är huvudcylindern till bromsarna som läcker.M.V.H. Göte27
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: olja under mattan

De 3 mest sansynlige kilder er bromscylinderen, aircon og linolja från underredsbehandling. Lukt og føl på oljan så merker en hva det er.
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: olja under mattan

verkar inte försvunnit nå olja till bromsarna. vart sitter huvudcylindern till bromsarna på en ducato från 2000. så långt jag kunde känna med handen var det bara plåt under mattan just där.det är precis mellan förar och passagerar stol i bakkanten.
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: olja under mattan

oljan luktar inte mycket mest som vasselin eller nåt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: olja under mattan

Fungerer aircon? Ved en lekasje i denne så følger det med en del olje av denne beskaffenheten. Kan selvfølgelig være en gammel sak - olje fordamper ikke og en vaselinolje herder ikke heller.
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: olja under mattan

har ingen aircond på denna bil.
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: olja under mattan

om huvudcylindern läker hur kan det då hamna under mattan i förarhytten?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: olja under mattan

om huvudcylindern läker hur kan det då hamna under mattan i förarhytten?

Cylinder axel sitter fast i kopplingspedalen....om den läcker så ska det var olja under och på mattan vid pedalen.

Ungefär enl. bild
images
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6102

Guest
Sv: olja under mattan

ok ska genast kolla detta denna olja hittade jag dock mitt i hytten mellan förar och passagerar stol. där man kliver in i bodelen. tack för alla tips ni e bäst.
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: olja under mattan

verkar inte vara ngn läckage vid kopplingspedalen inte under bilen heller nåt gammalt läckage hittade ja vid sidan av tanken under bilen men int nå annat.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: olja under mattan

Då är det nog förra ägaren som har rostbehandlat , men det är lite konstigt att det är bar mitt på golve som rostar minst.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: olja under mattan

"mellan förar och passagerar stolen" skriver trådskaparen..menar han inte att mitt på hytt golv?

Citat:" Där man kliver in i bodelen"
Inte där man kliver mellan förarstol och passagerarstol.
:spinny:
//W
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: olja under mattan

Kan det vara så enkelt !att förre ägaren haft någon oljeflaska förvarad under stolen ,ock att den har läckt lite,??
 
Toppen