• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumpen stänger ej av.

inghol

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
19528
Medlemskap
2024
Hej!
Min vattenpump stänger ej av . Pumpen är en dränkbar och husbilen är Dethleffs T5801 -03. Trycket är bra när pumpen går och även sedan jag tagit ur säkringen håller pumpen trycket under längre tid så backventilen fungerar.
Är det tryckströmbrytaren son inte stänger , sitter den i pumpen. Har sett att pumparna är billiga så det är kanske bara att byta. Vad skall man tänka på vid byte och vilken typ är attt rekomendera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenpumpen stänger ej av.

Det finns väl ingen tryckströmbrytare i ett system med dränkbar pump? Bara microbrytare i alla kranar, det är nog en sådan som hängt sig! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Vattenpumpen stänger ej av.

Det sitter en liten - och då menar jag liten- bladfjäder i varje kran som sköter
strömbrytningen till pumpen, den kan krångla ibland.
 

inghol

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
19528
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen stänger ej av.

Tack för tips om att pumpen styrs av microbrytare i tappkranarna. Jag antar att microbrytarna sluter strömkretsen då man öppnar och bryter då man stänger. Jag har brutit elledningen till samtliga tre tappställen men pumpen går ändå. Vad felar ? :confused:
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Vattenpumpen stänger ej av.

Har viserligen ingen Dethleffs, men min pump styrs av ett reläe som sitter bakom bodelspanelen! Kan ju vara så att reläet hängt sig om du nu har ett vill säga!?

Lycka till!
/Malbeck
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vattenpumpen stänger ej av.

Tack för tips om att pumpen styrs av microbrytare i tappkranarna. Jag antar att microbrytarna sluter strömkretsen då man öppnar och bryter då man stänger. Jag har brutit elledningen till samtliga tre tappställen men pumpen går ändå. Vad felar ? :confused:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vilken version av toalett har du. Tar den vatten från färskvattentanken vid spolning så kan det vara den mickron som är påverkad.

Lycka till. JANKRO.
 

inghol

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
19528
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen stänger ej av.

Har viserligen ingen Dethleffs, men min pump styrs av ett reläe som sitter bakom bodelspanelen! Kan ju vara så att reläet hängt sig om du nu har ett vill säga!?

Lycka till!
/Malbeck


Verkar som en rimlig förklaring men då återstår att hitta ev. relä och åtgärda det. Har ej något kopplingsschema för elen. Hur får man tag på ett sådant ?
 
Toppen