• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

F

F.d. 28368

Guest
Jag funderar på att skaffa en kompressor kylbox till campingbilen (VW-bus). Av en tillfällighet fick jag se att Harald Nyborg säljer 35 l kompressor kylboxar av märket Brandford. Är det någon som har erfarenhet av denna kompressor kylbox?

Jag har tidigare varit inne på att köpa en EZetil kompressor kylbox. Enligt uppgift sitter det Danfoss kompressorer i både Waeco och EZetil kylboxarna. Är det någon som vet vad det är för kompressor som sitter i kylboxen från Branford?

Brandford kylboxen blir något billigare än om jag köper en EZetil kylbox i Tyskland. Fördelen med EZetil kylboxen är att jag kan använda deras extra kylklampar (se tidigare tråd).
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Man kan verkligen ifrågasätta prissättningen i Sverige. I Tyskland kan man köpa via nätbutik (har själv köpt från denna firma som jag upplevde som helt seriös, frakten tog bara några dagar).
Här är exempel på Waecos kompressordrivna kyl/frysboxar. Är själv spekulant på en CF-40. Kostar 572 Eur, säg att frakt tillkommer på kanske 300 kronor, det blir ca 5400 kronor

Kühlen & Heizen, Kühlboxen bei Campingshop Wagner Campingzubehör

Samma produkt kostar 9400 kronor på Waecos webshop i Sverige

Artikel CF-040AC - WAECO mobile solutions

Waecos grejer är väldigt driftsäkra, så risken att den ska paja inom garantitiden är nog väldigt liten, om det nu är så att Svenska Waeco inte befattar sig med boxar köpta i Tyskland.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Sen tror jag att om man kör den som enbart kylbox, alltså inte frys, så drar den naturligtvis ännu mindre ström. Ser att boxen Brandford från Harald Nyborg drar 68 W, en Waeco CF-40 (jämförbar storleksmässigt) drar 45 W, så troligtvis är det så att i Waecon är det en effektivare och strömsnålare kompressor, men om man som sagt enbart ska ha den som ett extra kylskåp blir ju skillnaden mindre i strömförbrukning. Jag antar att siffrorna anger förbrukning på max effekt, dvs när man kör den som frys.

Sedan har omgivande temperatur och ventilation också betydelse för strömförbrukningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Strömförbrukningssiffrorna anges som full effekt när kompressorn går, men det gör den ju inte hela tiden även om man kör den i frysläge. Genomsnittsförbrukning för en kompressorkylbox beror naturligtvis på omgivningstemperaturen, men är ganska typiskt under 1A i genomsnitt. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Intressant, jag hittad den här, 40 liter, kompressordriven för ett ännu lägre pris, 2200 kr

EXKLUSIV KYLBOX 40 L - Best.nr. 4339

Den missade jag. Forumet är toppen då det oftast finns någon som kan tillföra ytterligare information. Man tackar och bugar.

Jag hittar dock inte någon nämnvärd information om 40 l boxen. Om jag hade varit i Sverige, sitter i Spanien, hade jag kunnat bege mig till Harald Nyborg och kolla. Får prova att ringa och se vad jag kan får fram.

Hade tänkt att köpa upp mig på en kompressor kylbox i Tyskland när jag åker hem till Sverige. Jag har köpt på mig en hel del saker i Tyskland när jag har varit på genomresa och då har jag även kommit undan frakten. Jag har tidigare tittat på Waeco och EZetil. Måtten på EZetils kylboxar passar bättre för min installation. Brandford boxen skulle också kunna fungera. Jag är inte speciellt orolig för garantin för kylbox inköpt i Tyskland. I värsta fall får jag ta med den tillbaka till inköpsstället.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Här verkar vara ett prisvärt alternativ. SeaSea BÃ¥ttillbehör
Tycker stängningen på locket är bättre än både Waeco och Brandford

Toppen med fler tips. Denna box blir dock något för hög för mig (48,5 cm). Det blir på håret om jag kan få in EZitels 45 l box som är 46 cm hög och jag vågar inte köpa den utan att först kunna prova den i bilen.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Strömförbrukningssiffrorna anges som full effekt när kompressorn går, men det gör den ju inte hela tiden även om man kör den i frysläge. Genomsnittsförbrukning för en kompressorkylbox beror naturligtvis på omgivningstemperaturen, men är ganska typiskt under 1A i genomsnitt. :)

Jo, det är detta som är fördelen med en kompressor kylbox. Det gäller bara att "bodelsbatteriet" har tillräckligt med kraft kvar så att spänningen inte sjunker för mycket när kompressorn drar igång, men med EZetils extra kylklampar gör det inte så mycket om kompressorn inte kan starta under någon timma.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Vakten 12V POWER VAKT - Best.nr. 9692 kan används för mer.

Jag skulle hävda att en extra isolerad termoelektrisk kylbox inte användar mer energi än en mini kompressor kylbox ( litenhet ger inte effektivität).
Så prova den först - det är gratis.
Kanske din kylbox kan hålla en rimlig temperatur över natten utan brus.

Men glöm allt kring frost.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Det är nog ingen ide' att göra ett sådant test, ett peltierelement är väldigt mycket mera ineffektivt än en kompressor. Vill man ha bra kyla hela tiden är kompressorboxarna oslagbara. F.ö. finns kompressoraggregaten att köpa lösa, om man vill bygga en specialkylbox?! :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Jag har en termoelektrisk box på 40 liter, en Igloo Koolmate 40. När jag köpte den, 2008, var det den bästa boxen enligt ett test som jag läste i en tidning, kommer ej ihåg vilken, kan ha varit Råd och Rön eller GP konsument.
Här finns ett annat test Smartson - Testar det mesta - Ta det coolt
Efter snart fyra säsonger med den, kan jag bara säga att det är en helt otroligt bra kyleffekt på den. Har hittills testat 3 st termoelektriska boxar köpta på olika ställen, Volvobutiken (den pajade lagom efter att garantin gått ut), Coop (dålig effekt) samt den sista Igloon. Helt klart har Igloon varit bäst.
MEN, den drar massvis med ström! Den är bäst isolerad av de jag testat, det hjälper dock inte, den drar inte mindre ström för att den är välisolerad. Det är bara det att den lyckas hålla en lägre temp än andra termoboxarna. Det finns ingen termostat som reglerar kylan, den går ju konstant. Så just av den anledningen bytte vi till en kompressordriven, och det är vi toppennöjda med. Ett problem var också att det blev för kallt, det frös i den och det är ju inte bra, vi kan aldrig ha bananer eller grönsaker i den.

Jag ska eventuellt åka ner till Varberg och titta på boxen idag, jag kollar givetvis den andra billiga boxen också. Jag reflekterade över samma sak, knapphändig information till skillnad från den andra boxen de säljer. Återkommer med information!

/Ludde
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Möjligen Montreal.
En modern Peltier är bara ca. hälften så effektiv som en minimerad kompressortyp.
Med effektivt fungerande isoleringen på Peltier-system, vi närmar nog 50-50.
Kan du också få bli av med ljud på natten - det finns andra gevister.
Men ge nu alternativet och utveckling en chans.

Hoppas verkligen husbil område kan utveckla innovativt.
Vi måste inta lämna det till husvagnen på en campingplats.
Der är vi mer i linje med seglarna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Dom var slut i affären i Varberg, ska ringa igen på onsdag och kolla. Dom skulle få in fler.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Möjligen Montreal.
En modern Peltier är bara ca. hälften så effektiv som en minimerad kompressortyp.
Med effektivt fungerande isoleringen på Peltier-system, vi närmar nog 50-50.
Kan du också få bli av med ljud på natten - det finns andra gevister.
Men ge nu alternativet och utveckling en chans.

Hoppas verkligen husbil område kan utveckla innovativt.
Vi måste inta lämna det till husvagnen på en campingplats.
Der är vi mer i linje med seglarna.

Det finns en intressant lösning för användning av termoelektriskt kylelement i båtar. OZcooler använder termoelektriska element där sjövattnet används för kylning och då behöver man inte någon fläkt för kylning av termoelementet på utsidan, vilket sparar ström.

I min campingbil kan det bli varmt inne i bilen, utan någon kylbox, när den står utomhus på spanska solkusten. Det var 40 C i bilen igår och max/min termometern visade 44 C som max. Då har vi så här långt bara 24-28 C. I Sevilla ("stekpannan i Spanien") har temperaturen redan letat sig upp mot 40 C i skuggan. Hög temperatur innen i bilen är ett problem oavsett om jag har en termoelektrisk eller kompressor kylbox. Oberoende av teknik handlar det om att få ut värme ur kylboxen och när den omgivande temperaturen är hög "letar sig" värmen snabbare tillbaka till kylboxen. Jag har lekt med tanken att kunna leda ut den varmluft som kylboxen genererar genom en existerande sidoventil. Detta blirenklare när utblåset sitter i boxen (kompressor kylbox) i stället för i locket (termokylbox).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

tyvärr Bredo, jag har redan vandrat den vägen, med olika peltierboxar, den bästa var den Igloo som Ludde skriver om. Den är fortfarande bra om man har obegränsat med el.
Men eftersom jag också håller på med båtar, har jag undersökt den marknaden också, och kommit fram till att det finns inget som slår kompressorsystemet, och då helst med Danfosskompressor som är både effektiv och tyst! :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Tvivlar inte Montreal.
Eftersom jag ofta köper livsmedel i Tyskland, har jag granskat de olika alternativen med kylare och frys.
Tyska priser är en uppenbar orsak till experimenten - och ett välkommet tillfälle för en liten åktur.
När min kylskåp har bara en ca. 3 liter frys, försökte jag 230 volt kompressor frys 90 liter - via en växelriktare.
Det fungerade under körning - med generator ström.
men irriterande att lyssna på natten i en sådan liten lägenhet. "

Har även provat den billiga "med 50 mm islering - men kan kon användas för en dag eftersom för lite frost.

ISOLERING - da fungerar det optimalt som kyl.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Bredo, experiment är kul, men i det här fallet har du tydligen prövat ett 220V kompressorkylskåp för hemmabruk, och inte de riktiga 12V kylkompressorerna från Danfoss, det är stor skillnad! :)
 
Toppen