• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Nej- nej, eksperimenten var OK men min kapacität i batterier och ljuden från en Danfoss kompressor (Dansk) var inte bra.
Har redan evakuerat' fler kylskab med Danfoss kompressor i 1980 talet.
Jovist Danfoss ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Leste et sted at Danfoss har sluttet med BD50 kompressoren, uten at jeg vet om de har kommet med en ny 12/24V kompressor. Gamle BD50 hadde og 230V mulighet i følge databladet.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

"Hermetiska Kompressorer, R 134a, DC, 10-45V DC för solpanelapplikationer
With the BD Solar compressor Danfoss offers a refrigeration solution in places with no or poor power supply. Due to the exceptionally low starting current batteries can be avoided if an ice bank is used for energy storage.
The BD Solar compressor is solar-powered. Its wide voltage range (10-45 V DC) makes the BD very suitable for photovoltaic powering."


danfoss.com - Direct-Current-Compressors-Solar-Applications-10-45V-DC

Verkar intressant för husbilar.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Intressant, jag hittad den här, 40 liter, kompressordriven för ett ännu lägre pris, 2200 kr

EXKLUSIV KYLBOX 40 L - Best.nr. 4339

Hej Ludde.
På H Nyborgs hemsida står följande:
"Kontinuerlig variabel termostat + 10° til -15° Snabb infrysning tack vara den kraftiga AC kompressorn och den extra goda isoleringen."

Kan det vara så att den BARA klarar AC?

Om någon besöker en butik så kolla gärna OM den klarar 12 v...

Annars är det ju ett bra pris på den /Roy
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Har haft en sådan box sedan förra sommaren .
Haraldboxen för 3999.- alltså.
Fick den tom 1000:- billigare = kampanj just då i Juli 2011.
Funkar umärkt.
Fläkten låter lite men kompressorn går mycket sparsamt.
Kyler snabbt ner ett flak dricka.....
Tar 1,5 ståendes vid behov.
Bärhandtagen är väl det enda minuset = klämmer fingrarna + står i bruksanvisning att
man inte får lyfta i dom utom när boxen är tom.....:music-icon:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Jag har Haralds 13 liters Branford kompressorbox som drickabox och ibland frysbox. Har haft den några år. Den har digital inställning av termostat ner till -18. Den är riktigt bra och strömsnål. Betydligt effektivare än någon termoelektrisk box jag testat.

:-/<rister
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Branford kompressor kylbox hos Harald Nyborg

Fungerar Harald Nyborgs kompressorbox fortfarande?
Såg din fråga nu..., kan ibland vara lite sen. Men va fan, 5 år hit eller dit! :) Ja! Den fungerar fortfarande. Den började låta allt mer för något år sedan. Men jag skruvade ner den, rengjorde fläkten, dammsög överallt och efterdrog sedan alla skruvar och bultar. Den blev nästan lika tyst som när den var ny! Den har nu funkat i 12-15 år och den har gått mycket! Men jag vet inte om det går att hitta den igen. Den står nu i garaget på husbilen och kyler extradricka. Ett par flaskor eller en box vin plus 5-6 öl. Den kyler fortfarande väldigt fort och drar klart under 1 A i snitt. Kan dra ner den till 18 minus om det skulle behövas extrafrys. En riktig pärla!

Kan nämna att det närmaste jag hittat på marknaden idag, är Dometic CFF 12, också på 13 liter, för drygt 5 000:-
 
Senast ändrad:
Toppen