• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Jag har nu monterat solpanel på min bil samt anslutit densamma till regulatorn och gått vidare till elblocket. På elblocket har jag anslutit med den trepoliga anslutningen avsedd för regulatorn.
När anläggningen är ansluten på detta sätt så laddar inte startbatteriet vad jag kan se.
Ska det va så?
Har för mig att jag läst nånstans att man kan ansluta regulatorn till anlutning 1, avsedd för separat laddare.
Kanske tar jag upp nåt som diskuterats förr, men hoppas jag får svar iallafall.

Lars
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Hej,

Jag är lite tveksam till att ansluta även startbatteriet eftersom MPPT-regulatorn reglerar laddspänningen till ett sådant värde att man utnytjar effekten från solcellen optimalt. Risken är att Du får onödigt låg laddning om startbatteriet håller högre spänning än bodelsbatteriet.

Mvh Bengt
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Hej!
När du ansluter solcellsregulator eller extern laddare till elblocket så får du ingen laddning till startbatteriet pga att skiljerelät inte är draget då om motorn inte går och du får all laddning till bodelbatteriet. Men startar du motorn så drar skiljerelät och startbatteriet ansluts till elblocket.
Om du ansluter till uttaget för extraladdare eller uttaget för solladdning så är det samma sak för + polerna är ihopkopplade inne i elblocket.
Hälsningar
Per
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Jag har i o f s EBL 226 och det ger laddning till startbatteriet från solcellen.
Det syns på panelen. I kopplingsschemat för det visar att skiljerelät BRYTER när det får spänning vilket är lätt att missa.
Tror inte det skiljer så mycket mellan EBL 225 0ch 226.
//W
 

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Jag har nu fått olika svar på min fundering kring laddningen av startbatteriet.
Faktum kvarstår att startbatteriet inte laddar i mitt fall.
Om jag nu vill att startbatteriet ska ladda är det då bara för mig att köpa ny regulator eller finns det nåt annat sätt.

Lars
 

ansko

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2770
Medlemskap
2024
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Hej!
Det är ju 3 poler i kontakten och läser man i kopplings schemat så ser man att den ene + anslutningen är till bodelsbatteriet och den andra till start batteriet. Samt - i mitten

Så frågan är om du anslutit 2 pluskablar?

/Göran
 

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Göran, tack för ditt svar.
Det här är ju intressant. Jag har fått uppgift på att bara de yttre anslutningarna behöver anslutas. Om det du skriver stämmer så behöver ju alla tre anslutningarna en kabel.
Vilket kopplingsschema menar du?
/Lars
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Den regulator som visas i Schaudts manual är deras egen, LR1218 tror jag den heter. Den har naturligtvis speciella egenskaper för att passa ihop med deras EBL. Bl a så kan den som det verkar ladda två batterier separat och även indikera på panelen status för laddningen.
Kan ha fel men jag är nog ganska övertygad att det är så.

Själv har jag anslutit MPPT regulator på ingången för extern laddare men det är egalt. Huvudsaken är att shunten blir inkopplad så man ser om ström går ut eller in i batteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Den 3dje kontakten mener jeg å huske at er en S+ som regulatoren bruker for å fortelle el-blokken at den lader. Et tilsvarende signal finnes i en regulator fra Dometic for kobling til AES kylskåp - der går denne opp når ladningen er sterk nok til å forsyne skåpet. Om Schaudt sin S+ brukes til mer enn å tenne markøren for solpanel på displayet vet jeg ikke - det er litt dårlig dokumentasjon.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: MPPT IVT regulator 20A till elblock Schaudt 225

Här kan man se hur det är kopplat i EBL225. Från regulatorn går +LAB (Living area batt) och +SB (Starter batt) samt två indikeringar till panelen (Signal SB+ och LAB+).
Stift 3 går via shunten och stift 2 går till startbatteriet (det kan kopplas fysiskt i bilen på olika sätt).
 

Bilagor

  • SC20120530-161123.jpg
    SC20120530-161123.jpg
    295,9 KB · Visningar: 130
Toppen