• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

75 / 90 Ah ?

F

F.d. 52920

Guest
Är detta batteri 75 Ah eller 90 Ah ?
och vad betyder (5h) o (20 h)?

imgp2580.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 75 / 90 Ah ?

Tycker det är ett väldigt intressant område som beskrivs här.

Folke, vilken typ av batteri och märke är det?

Önskar att, till exempel. Biltema hade beskrivit urladdningseffekt på samma sätt som bilden.

När jag testar min laddning förmågan urladdning med ca. 83 Amp 3 till 4( nu 4 x 70 Ah + 17 Ah kompr.batt. ;)) batterier.
En relativt hög ström för tester 20 till 27 Amp / batteri AGM - nominellt 70 Ah batterier.
Genom voltmeter, ser jag batteriets förmåga att upprätthålla styrka / tid.

AGM-batteri kapacitet för denna ström urladdning storlek, tycker jag optimal.
Om min urladdning var signifikant lägre (lång sikt urladdning) skulle GEL batterier kan vara lika bra.
Med mitt användande mönster är den bästa AGM-batteri typ.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: 75 / 90 Ah ?

Tycker det är ett väldigt intressant område som beskrivs här.

Folke, vilken typ av batteri och märke är det?

Så ser det ut,mitt bodelsbatteri,har klarat mig med enbart detta batteri i 6år utan att det någon gång blivit urladdat.Men i Söndags morse i Björkvik orkade det inte längre driva vattenpumpen,så nu står det inne på laddning,hade slarvat med att kolla vattenmängen i cellern fick fylla på ca 8 dl.
imgp2582__medium.jpg
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: 75 / 90 Ah ?

Om det är 6år, samt att cellerna delvis varit torra..
Då är det nog tyvärr snart dags att ta farväl av det :(

6år är en bra livstid för ett bra batteri, men den delen av cellerna som kommer i kontakt med luft under en period brukar tacka för sig..


/Freddy
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: 75 / 90 Ah ?

Om det är 6år, samt att cellerna delvis varit torra..
Då är det nog tyvärr snart dags att ta farväl av det :(

6år är en bra livstid för ett bra batteri, men den delen av cellerna som kommer i kontakt med luft under en period brukar tacka för sig..


/Freddy

Tyvärr så är det nog så,skall skaffa ett nytt så smånigom
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 75 / 90 Ah ?

Folke
Varta är en kvalitet batteri som kan hantera lite av allt.
Första försök med en 7-8 stegsladdning minst 10 A, som kan skicka och afsulfatere batteri.
En bra batteriladdare kan ersätta laddaren som möjligt är integrerad i husbilselektonik central EBL och du får mer ström i framtiden.
exempelvis:
Batteriladdare - Biltema
 

Rojja67

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8000
Medlemskap
2024
Sv: 75 / 90 Ah ?

Hej.

Kanske inte håller mig till tråden helt och hållet men. Jag har ett liknande varta batteri
som verkar lämnat in men jag hade samtidigt tur och fick 2 st. DEKA Dominator Gel 86 Ah och jag undrar om jag kan sätta i båda dessa i bilen dvs. klarar en EBL 99 V001 av det ? Om ja tar det bara längre tid att ladda eller vad är skillnaden på om man bara har ett osv. Som ni ser är jag inte kunnig i ämnet utan hoppas på era svar.

Mvh/Roger
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: 75 / 90 Ah ?

Hej.

Kanske inte håller mig till tråden helt och hållet men. Jag har ett liknande varta batteri
som verkar lämnat in men jag hade samtidigt tur och fick 2 st. DEKA Dominator Gel 86 Ah och jag undrar om jag kan sätta i båda dessa i bilen dvs. klarar en EBL 99 V001 av det ? Om ja tar det bara längre tid att ladda eller vad är skillnaden på om man bara har ett osv. Som ni ser är jag inte kunnig i ämnet utan hoppas på era svar.

Mvh/Roger
,

Ah är ungefär som hur många liter vatten du har i en hink, har du 2 hinkar så tar det dubbla tiden att få dom fulla om du fyller dom med samma kran. Om du har en full hink får du inte med dig mer, men med båda halvfyllda eller mer så har du mer "Watten" att tillgå.

Viktigt när man parallellkopplar batterier att dom har ganska lika status, annars knäcker det sämre batteriet det bättre.
 
Toppen