• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats nummer 5

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Kolla om du ser någon ställplats framöver sa jag till frugan. Det finns en i Morschach någon mil längre fram blev svaret men det är 12 graders lutning. Men vi svängde in på denna slingriga alpväg och sedan bar det iväg uppåt. Bilen fick allt jobba hårt o det tog ett bra tag innan vi kom fram till byn Morschach. Där skulle man kolla efter husbilsskylten men vi åkte genom byn o fortsatte uppåt utan att ha sett någon skylt., och någon möjlighet till att vända fanns inte. Efter ytterligare några kilometer var jag övertygad om att vi missat skylten och då jag såg en gård vi vägen tänkte jag där blir bra o vända. Istället visade det sig att vi var framme Familjen som bodde på gården hade gjort iordning en ställplats med 6 platser på en alpäng ovanför huset. Vi valde plats nummer 5.
4-3.jpg

Vad är det då för speciellt med denna plats. Ja frånsett att hela ställplatsern var mycket trevlig o allt var ren, snygg o väl genomtänkt så var utsikten bedårande. Från förar
plats öppnade hela dalen upp sig
3-2.jpg

och bakom o vid sidorna fanns de schweitziska alperna.
1-2.jpg

En kvarts gångväg neråt fanns faktiskt en 9 håls golfbana o gick man 5 minuter uppåt fanns en linbana som gick upp till toppen. Vidare fanns här massor med vandringsleder. Det som från början var tänkt som en övernattningsplats blev till ett boende för flera nätter och Morschach ligger ni inlagd som favorit i GPS en. :)
Några fler bilder
6-2.jpg

5-1.jpg

2-3.jpg

7-2.jpg

10-2.jpg

11-1.jpg

12-1.jpg
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats nummer 5

Instämmer till fullo! Vi har också hittat till denna pärla till ställplats!
Rekommenderas verkligen till alla!
Linbanan upp till toppen (var faktiskt 3 linbanor) var helt obetalbar och minnesvärd!
Efter första etappen kunde man gå in i byn och äta en fantastisk schweizisk lunch så man stärkt kunde ta sig vidare upp till toppen, där man tog eftermiddagsfika!
Vilka minnen!

Ingalill o Leif Nilsson:wub:
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats nummer 5

Oj, vilken fantastisk plats!
Är det möjligt att komma fram med en större bil?
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Ställplats nummer 5

Ett ord räcker WOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Ställplats nummer 5

"Morschach ligger ni inlagd som favorit i GPS en"


Kan du inte lägga in koordinaterna här:mcride:
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplats nummer 5

Tack för " jätte " fina bilder, 100 % i vår smak.
Men om vi andra kunde få kordinaterna ,vore även detta toppen.
Tack
Lasse
 
F

F.d. 53032

Guest
Sv: Ställplats nummer 5

Fantastisk plats. Vi har tänKt köra genom CH i sommar på vår väg till Italien. Kan du rekommendera bra vägar.
Några tullproblem? CH är ju inte med i EU.

Hälsningar
Anders o Anita
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplats nummer 5

Varför inte lägga in all info under NY PLATS på hemsidan så alla ka få njuta denna pärla! Då kommer den in i HBK:s ställplatslista. Tack.
/Boo

Fixat o kordinaterna är N 46 59 25 E 8 38 3


Fantastisk plats. Vi har tänKt köra genom CH i sommar på vår väg till Italien. Kan du rekommendera bra vägar.
Några tullproblem? CH är ju inte med i EU.

Hälsningar
Anders o Anita

Vi hade gott om tid o gjorde stopp i Hamburg, Röttingen ( på Romatiche strasse), Isny, Lindau, Mainau, Morschach, Lago di Varese, Milano, Gardasjön, Absberg, Nurnberg o till sist Lubeck.
Så det kommer kanske lite mer ställplatser när jag fixat till alla foton.
När det gäller vägar var det (nästan) inga problem problem någonstans. Vi fick betala ca 180 kr för att köra igenom schweiz, och det var bra vägar överallt. En del motorvägar var betalvägar i Italien. Problemet för oss var Österrike, efter att ha frågat vad det kostat vid tullstationen och betalat vad hon sa 18 Euro drog vi glatt vidare bara för att bli stoppade efter några mil. Det visade sig att om man har husbil över 3500 kg måste man köpa en dosa som registrar körda antal kilometer för 75 Euro ( vad man får tillbaka när man sedan lämnar in den vet jag ej) kostanden var sedan 30 cent per kilometer. Då jag inte hade denna fick jag tillbaka de 18 Euro jag betalat vid tullstationen o fick böter på 220 istället. :( Efter detta blev det småvägar istället.

Men som vanligt så brukar saker o ting gå jämnt ut. Vi passade på o besöka Dethleff när vi passerade Isny och eftersom bilen laddade bodelen dåligt o det fanns några andra småfel så frågande vi om de kunde kika på det. Först var det blankt nej då det enbart var tidbokning som gällde men till slut sa de kom hit kl 14 så skall vi ta en snabbtitt.
Så vi lämnade bilen kl 14 gick o fikade o var tillbaka efter två timmar då var det fixat o två nya bodelsbatteri satt på plats. När jag tog upp plånboken så sa de Det kostar inget vi tar det på garantin. Bara o tacka o ta emot vilken superservice. :)
 
Senast ändrad:

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats nummer 5

Fantastisk plats. Vi har tänKt köra genom CH i sommar på vår väg till Italien. Kan du rekommendera bra vägar.
Några tullproblem? CH är ju inte med i EU.

Hälsningar
Anders o Anita

Rätt - Schweiz är inte med i EU och har sin egna tullregler. Customs Entry Regulations - Switzerland Tourism

Råkar man fastna i tullen med för mycket "godsaker" blir det böter o tull. Tullen kan du få tillbaka när du lämnar landet förutsatt att "godsakerna" finns kvar orörda. Väljer du vid inresa att köra på rött (varor att tulla) får du erlägga tullen och vid utresa får du tillbaka den. Vi har passerat den schweiziska tullen minst två gånger per år de senaste 35 åren och har "fastnat" en gång med böter som påföljd.
 
Toppen