• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri laddas inte

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Mitt bodelsbatteri laddas inte, varken när jag är inkopplad på 230V eller under körning. Säkringarna vid batteriet är hela och säkringen i EBL99 är också hel. Startbatteriet laddas som det ska i alla fall under körning. Jag har tagit ur bodelsbatteriet och laddat upp det med en CTEC-laddare och det gick alldeles utmärkt så batteriet är just nu fulladdat igen. 12 volten i bodelen fungerar men batteriet räcker ju inte hur länge som helst. Är det någon som har något tips på vad det kan vara för fel?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Det är inte så att du har en brytare för batteri i EBL? "BatteriTrennschalter", eller nåt sånt och den har hamnat i läge "Batteri aus" ?

:-/<rister
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Brytaren "BatteriTrennschalter" kopplar bort alla förbrukare från bodelsbatteriet i läge "AUS", men både bodelsbatteriet och startbatteriet skall fortfarande laddas om man är ansluten till 230 V. Tänk på att frostventilen öppnar och släpper ut vattnet i detta läge.

I EBL-en sitter en laddare med en glasrörssäkring märkt 3,15 A T. T står för TRÖG. För att komma åt den måste men skruva loss EBL-en och öppna den, men det var kanske det du hade gjort.

Innan man gör det är det bäst att lossa minuspolen på båda batterierna men kolla först att automatsäkringarna för 230 V inte har löst ut, de brukar sitta i närheten av intaget av 230 V, kanske i en garderob eller i ett skåp.

Birger
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Vi hade samma problem när vi åkte ner till Spannien. Efter mycket letande hittade vi en säkring modell större intill fordonsdelens batteri Den skall vara på 40A enligt insruktionsboken. Problemet var att få tag i denna säkring, Fanns på Iveco lastbilar. Har numer a alltid en i reserv.
 

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej. Att den inte laddar bodelsbatteriet när jag är kopplad till 230V skulle kunna bero på grasrörssäkringen i EBL jag får kolla den i morgon. Men laddningen när jag kör borde väl inte påverkas av EBL? Beträffande 40A säkringen vid startbatteriet så är den hel, även den 20A säkring som sitter bredvid. Tyvärr så har jag inget elschema till bilen så det är svårt att följa vilka kablar och säkringar som medvarkar vi laddning av bodelsbatteriet från generatorn.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Förmodligen finns en reläfunktion som sluter. när generatorn ger spännig. Lättast är att med en voltmeter mäter spänningen mellan pluss och minuspolen på bodelens batteri när motorn startas. Spänningen skall då varas ungifär 13.2 V över batteriets poler, är det inte det är felet troligen reläfunktionen.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Att bodelsbatteriet inte laddas av generatorn under körning kan förklaras av att D+ signalen som styr skiljereläet inte kommer fram. På D+ ledningen ska sitta en 2 A säkring, den sitter förmodligen nära startbatteriet, kolla den.

Bifogar en manual med schema till EBL 99.

Visa bilaga Schaudt EBL99 lader.pdf

Birger
 

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Tack för alla tips, jag ska prova dom idag efter jobbet, hoppas det räcker med något av dom enkla, när jag tittar på schemat jag fick så kan felet ligga även i EBL:en. Om D+ säkringen är trasig så borde väl inte kylskåpet fungera på 12V heller?
 

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej igen,
Alla säkringar är hela även 2A säkringen till D+ men batteriet får fortfarande ingen laddström varken med motorn igång eller när jag är inkopplad på 230V. När jag mätte på EBL block2 D+ så får jag 14.3V när motorn är igång. Jag tycker det lutar åt att det är reläet i EBL som spökar eller vad tror ni? För visst går all laddning genom det reläet oavsett om det ska laddas via generatorn eller 230V. Det är lite svårt att tyda schemat när man bara har schema över EBL och inte någor elschema på bilen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej Bo.
Nej om du tittar i schemat så är det bara generatorströmmen som går via relät. Strömmen från 230v laddaren går via en 20A säkring till samma punkt som relät sluter till. Men om alla säkringar är hela och du inte glömt bort minussidan på batteriet, då skulle jag kolla upp shunten som sitter i EBL99. Avbrott i den ger ingen laddning från något håll. Du kan tom mäta utifrån mellan stift 1 och 4 på Block 3. Gissningsvis ska det vara 0,001 ohm eller 0,01 ohm där.
// Göte J
 

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej igen.
Jag mätte mindre än 1 ohm mellan 1 och 4 på block3, inte så lite som 0.001 till 0.01 men det är iallafall inte avbrott. Fortfarande ingen laddning till bodelsbatteriet. Om man tittar på bodelsbatteriet så går det 1 tunn 1,5 kvmm och en tjock 6 kvmm kabel från varle pol. och som jag tror jag lyckats följa det så går dom tjocka in på plinten på baksidan av EBL och dom tunna in på block 2 stift 2 och 5. Alla förbrukare verkar fungera i bodelen ev. är jag lite misstänksam att kylskåpet inte fungerar, jag ska prova att köra en halvtimme eller så idag för att se om det blir kallt. Om det inte blir kallt skulle det kanske kunna vara dioden som är mellan D+ och jord som är trasig då drar väl inte reläerna som styrs av D+. Rätta mig gärna om jag har fel. Det börjar luta åt att jag måste plocka ur EBL:en och kontrollera hur den ser ut inuti.

Bolema
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej!

Fungerar EBL-ens laddare? Jag skulle testa genom att ta bort 20 amp säkringen som sitter längst till vänster på EBL-ens framsida. Den är märkt "Internes Lademodul". Mäter man sedan spänningen mellan säkringshållarens ändar och jord så ger den ena mätningen laddarens spänning och den andra bodelsbatteriets spänning.

Birger
 

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej ytterligare en gång.
Idag har jag legat på alla fyra och mätt både med motorn avstängd och igång. När jag startar motorn får jag 14,4 V på inkommande skruvplint från startbatteriet på baksidan av EBL, jag får också 14,4 V på inkommande D+ men jag kan inte höra att något relä slår till och som jag misstänkte tidigare så fungerar inte kylskåpet på 12V heller. Så nu blir det till att skruva bort passagerarstolen och öppna upp EBL:en för fortsatt felsökning. Det konstiga är att jag hittade andra? elfel idag. Bl a att parkeringsljusen fungerar inte när motorn är avslagen. Kan det hänga ihop???? Tyvärr har jag inget elschema på bilen så jag kan se om det finns någon gemensam punkt någonstans. Finns det möjligen någon i HBK som har ett elschema på en Dukato 2003 och som kunde dela med sig av denna så vore jag evinnerligt tacksam.

//Bolema snart utan 12V
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej Bolema! Hur har det gått för dig med elen? Nyfiken då jag själv nu sitter med liknande problem, men för min del så laddas bodelsbatteriet på 230volt samt från solcell (som inte är kopplat via ebl99) den laddar alltså inte via generatorn, och kylskåpet går inte på 12 volt. Tolkar det som om det vore relät eller den lilla rackarns glassäkringen i mitt fall, alla övriga säkringar är hela inklusive D+. Är på resande fot just nu men vill ha bilden klar för mig när jag kommer hem vad som ska göras.
 

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej jomis.
Ursäkta det sena svaret, men jag har varit bortrest och inte haft tillgång till internet. Jag hittade felet varför inte laddningen eller kylskåpet fungerade när jag körde. Det var en liten Diod (1N4007) i EBL:en som var avbrott i vilket resulterade i att D+ signalen inte kom fram och kunde dra reläerna till laddning och kylskåp.

Hoppas det löser sig för dig.

Bolema
 
F

F.d. 50254

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej jomis.
Ursäkta det sena svaret, men jag har varit bortrest och inte haft tillgång till internet. Jag hittade felet varför inte laddningen eller kylskåpet fungerade när jag körde. Det var en liten Diod (1N4007) i EBL:en som var avbrott i vilket resulterade i att D+ signalen inte kom fram och kunde dra reläerna till laddning och kylskåp.

Hoppas det löser sig för dig.

Bolema
Hej Bolema ,läste dit svaret laddningen på Bodels batteriet och fick iden att prova göra samma sak :poch skruvade bort EBL 101 och öbnade det:yes:och hör du häpnad det var inte diod (tack för det). Fel på min EBL var en 3,15A glas säkring som harde bränd,men när jag kollade El schemad, så där står inte vilken storleken säkringen ska vara?men när jag byte det,
så nu funckar laddningen igen :twitcy:Tack för det:yes:
 
K

Klaric

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej

Skulle behöva lite hjälp är där någon som vet hur stor glassäkringen ska vara i en DT 220?
Den jag hade ser man inget på!
 
Toppen