• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvantenn - igen - från 2005.

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Har en tvantenn som jag förmodar är orginal från 2005.
Tycker inte den fungerar tillfredställande.
Det är ofta som vi har för svag signal - för att ge bra bild eller bild över huvud taget.
Vet inte vad den heter men den sitter på min Carthago Chic T 47 från 2005.
Är det nån som känner till denna typ av antenn?
Är den BRA? Eller är den medelmåttig? Eller rent av dålig?
Bör den bytas mot nåt bättre - å vad isåfall?
se bild.
 

Bilagor

  • Tvantenn HB 001.JPG
    Tvantenn HB 001.JPG
    1,4 MB · Visningar: 7
  • Tvantenn HB 002.JPG
    Tvantenn HB 002.JPG
    1,2 MB · Visningar: 10
  • Tvantenn HB 014.JPG
    Tvantenn HB 014.JPG
    1,3 MB · Visningar: 26

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Tvantenn - igen - från 2005.

Antennen heter UFO (kama säljer det T15-34)och är en av dom bästa på marknaden..har skälv en son , ge bättre bild om du har en antenrör som du kan höja och sänka.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tvantenn - igen - från 2005.

Det är en bra antenn om det är rätt modell?! På den tiden fanns det två olika med olika förstärkning, den som hette Marine, var betydligt bättre. Sedan ser det ut som att den är monterad direkt på taket, att kunna höja upp antennen vid svåra förhållanden är alltid en enorm förbättring. kolla sedan att anslutningarna är ordentligt gjorda, jag såg ett litet fisknät av trådar vid kabelanslutningarna, det räcker att en tråd från skärmen kommer åt mittledaren så får du skräpmottagning , om någon alls?! :)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Tvantenn - igen - från 2005.

OK - tack.
Ska flytta gammtvn till sängkammaren å sätta nya vid dörren å se hur det blir med bild på båda tvna.
Verkar ju smidigt med att ha en höjåsänkbar - undrar om det funkar där den nu sitter - vill ju inte ha nån fukt som kan tränga in.
Planering å fundering fortsätter. :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tvantenn - igen - från 2005.

Vi hade också problem med våran antenn och fick sällan bild , vi bytte Tv och då fungerar det mycket bra .
Vi hade en DmTech innan och nu en Andersson från NetonNet.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Tvantenn - igen - från 2005.

Jag har precis köpt en sådan antenn, men inte hunnit montera den ännu.
Vad jag förstod av manualen så finns det en liten röd lampa på undersidan som skall lysa när antennen får spänning, kanske värt att kolla om man har en sådan antenn men inte bra mottagning.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Tvantenn - igen - från 2005.

OK - tack.
Ska flytta gammtvn till sängkammaren å sätta nya vid dörren å se hur det blir med bild på båda tvna.
Verkar ju smidigt med att ha en höjåsänkbar - undrar om det funkar där den nu sitter - vill ju inte ha nån fukt som kan tränga in.
Planering å fundering fortsätter. :)

Vi hade likadan installation av antenn som ni, det var svårt att få bild var man en stog, men efter att jag installerade en höj och sänkbar antenn rör så får vi in även några kanaler i Ullarer som är känd att ha dålig TV förbindelse. Vi har också" Andersson TV"
 
Toppen