• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Experiment med kärs/kirs

H

hianders

Guest
Hörde på ett trädgårdsprogram nyligen att man kan "döda" kärs genom att lägga tidningar över dem. Skall visst cellulosan i papperet ta hand om.

Vi har provat round up flera ggr och även utmattningsmetoden. Föga resultat!

Vi har otroliga mängder kärs i Korskrogen och har idag gjort en testyta med tidningar som har tyngder på sig så att de inte blåser bort. Lyckas det kommer jag att spara alla tidningar av dagstidningskaraktär och ta bit för bit i trädgården.

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Experiment med kärs/kirs

Jag önskar dig lycka till med kampen, för oss så löste det sig med detta otyg när vi böt bostad för några år sedan. :D
 
H

hianders

Guest
Sv: Experiment med kärs/kirs

Problemet är att vi inte kan byta gård :)) Men, jag har förklarat krig mot dessa och gör det i o f s varje år.

Inger
:wideeyed:
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Experiment med kärs/kirs

Hörde på ett trädgårdsprogram nyligen att man kan "döda" kärs genom att lägga tidningar över dem. Skall visst cellulosan i papperet ta hand om.

Vi har provat round up flera ggr och även utmattningsmetoden. Föga resultat!

Vi har otroliga mängder kärs i Korskrogen och har idag gjort en testyta med tidningar som har tyngder på sig så att de inte blåser bort. Lyckas det kommer jag att spara alla tidningar av dagstidningskaraktär och ta bit för bit i trädgården.

fru hianders/Inger



Jag äter upp den. Utmärkt som sallad, jättegod att stuva som spenat, klipper ner i soppor och kalla såser, fin som dekoration m.m

Monica
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Experiment med kärs/kirs

Ät upp kirskålen, det lär vara en delikatess. Dock inte de som sprutats med Round Up!
:D
//W

Rackarns oxå, Monica hann före (som vanligt)
:p:
 
Senast ändrad:

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Experiment med kärs/kirs

Vi äter också kirskål! Gjorde en god soppa i veckan ! Verkligen god lite mer smak på den är spenat!
 
H

hianders

Guest
Sv: Experiment med kärs/kirs

Tack för goda tips och råd!!! Ni är så välkomna till Korskrogen i södra Dalarna och plocka säckvis med kirskål!!!!! Vi kan nog föda större delen av HBK med detta kål.

Kramizar
Inger & Hasse/hianders
 
H

hianders

Guest
Sv: Experiment med kärs/kirs

Ingen fara Monica, vi äter inte denna "underbara" grönsak. Kom NU när den är fräsch!!

Kram
Inger
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Experiment med kärs/kirs

Problemet är att vi inte kan byta gård :)) Men, jag har förklarat krig mot dessa och gör det i o f s varje år.
Inger
:wideeyed:

Själv krigar jag alltjämt mot mullvadarna i trädgården. En ojämn kamp som de luriga rackarna har övertaget i... Ute på vår gräsplan ser jag dock ut att ha vunnit en delseger då de inte tycks gilla att jag har inringat planen med ytjordvärme....

Kirskålen här är lugn och sansad och faller lätt offer för gräsklipparen, men så har vi inte några rabatter att tala om heller utan planteringen sträcker sig till en större mängd krukor i större storlek.
Men de är rätt som de säger, ät upp både Kirskålen och brännässlorna så har ni mat för ett bra tag framöver :)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Experiment med kärs/kirs

Vi hade massvis under vår Rhodedenron jag sprutade med roundup och ett medel till jag fått av min trädgårdsmästare, de försvann med denna blandning. Men tyvärr så sprutade jag inte på alla för jag var rädd för att busken skulle ta stryk så i år så grävde vi bort skiten en meter djupt och sedan padda utav bara helsike. Nu är de borta och även busken. Men jag har mycket kvar på andra ställen.Susanne
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Experiment med kärs/kirs

En oklipt gräsmatta eller ogräs i rabatten, då byter vi plats med husbilen...
:spinny:Vad vi har det bra som bor på tredje våningen.:spinny:

P.S.
Hur räknar man av rabatten i rabatten för att få en fin rabatt?
 
Toppen