• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Din bil är ju en helintegrerad, där är knappast några backspeglar eller antenner monterade från Fiat, dom levererar ju bara chassiet? :confused:
 
Senast ändrad:

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej alla glada Sonicägare!

Vi har en Sonic I 700 SL 2012.Har problem med radiomottagningen.Radion är Fiat orginal.
Självsökningen hittar aldrig P1, stannar alltid på någon reklamkanal.Förmodligen antennfel.Någon mer som råkat ut för detta? Vad kan man göra åt problemet? förslag mottas tacksamt.:confused:

Vi har en likadan Adria Sonic I 700 SL som ni och har haft problem med radion från första dagen. Även vår gamla Adria som även den var byggd på Fiat hade vi problem med. Radion har svårt att hitta kanalerna. Vi lyssnar ofta på CD:n istället. Vet ej vad man kan göra, men skall höra med min återförsäljare, om han har något förslag.

......./Kjelle :wideeyed:
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Vi har också en Adria Sonic och har för flera månader sedan lämnat in vår radio till FJ:s för att de sedan skulle skicka iväg den på reparation - jag har stött på dem en gång och undrat om den inte är lagad? Fick då till svar av deras kundansvarige att har vi inte fått den installerad så är den inte det. Ja, vad säger man om ett sådant svar?????:(
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Har också haft lite dålig mottagning "code error" på vissa avlägsna ställen. Har Fiats integrerade orginal/fabriksmonterade radio. Har kontaktat en firma som jobbar med ljudanläggningar i bilar. De skall mäta och sätta in en lämplig antennförstärkare senare till höstkanten. Bryr mig inte om att kontakta Adria....

Bosse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Vi hade dålig mottagning med ständiga sökningar, antennen monterad lågt på A-stolpen, jag flyttade den till taket, och nu får vi in Norge och Danmark från Kungshamn! :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Jag är inte helt säker, men vänster om jag förstått rätt. Detta borde väl bara vara ett problem där man byter ut backspeglarna, jag hoppas att husbilsbyggarna beställer sina chassier radioförberedda?

Jag har en pulvriserad vänsterbackspegel liggandes p g a möte med en idi... som körde mitt i vägen, och i den finns ingen antenn.
Så jag tippar på höger.
:)
//W
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Vad spelar det för roll för mottagningen om antennen sitter på höger eller vänster sida ??
Frågar en som........saknar tummen mitt i handen.

Bosse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Ingen alls, det var nog mest för att man skall kunna kolla om den finns monterad. Det borde ju gå en koaxialkabel dit i så fall? Men på helintegrerade bilar monterar ju tillverkarna egna speglar, vad händer med antennen då? :confused:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Vi har också en Adria Sonic och har för flera månader sedan lämnat in vår radio till FJ:s för att de sedan skulle skicka iväg den på reparation - jag har stött på dem en gång och undrat om den inte är lagad? Fick då till svar av deras kundansvarige att har vi inte fått den installerad så är den inte det. Ja, vad säger man om ett sådant svar?????:(

FJ:s i ett nötskal!

//Tommy
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Vi har gjort några småfix i bilen...
Dels en fotkudde som hustrun vilar fötterna på för att avlasta benen. Fungerar oxså som en fotvärmare. Är egentligen en svank-kudde.

Sen har jag satt en rund termometer på burken på instrumentbrädan för att ha en enkel koll på tempen.

Och en gummikil bakom tv:en så att den inte gnekar mot väggen.
Inga avancerade förbättringar men nyttiga...

Bosse
 

Bilagor

  • fotkudde.jpg
    fotkudde.jpg
    72,2 KB · Visningar: 54
  • ryggstöd.jpg
    ryggstöd.jpg
    61,1 KB · Visningar: 47
  • termo.jpg
    termo.jpg
    87,2 KB · Visningar: 44
  • kil.jpg
    kil.jpg
    46,8 KB · Visningar: 53
Senast ändrad:

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej

Fortsätter på denna tråd med egna förbättringar fast på vår nya Adria Super Sonic som vi "fick" i december.

Monterade igår ett extra bodelsbatteri under högra sittplatsen. Det var lite trångt och inte många centimeter till godo. Det nya batteriet är det som är överst i bild.

Hans
 

Bilagor

  • Två batterier.jpg
    Två batterier.jpg
    109 KB · Visningar: 75

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej

Fortsätter på denna tråd med egna förbättringar fast på vår nya Adria Super Sonic som vi "fick" i december.

Monterade igår ett extra bodelsbatteri under högra sittplatsen. Det var lite trångt och inte många centimeter till godo. Det nya batteriet är det som är överst i bild.

Hans


Intressant lösning. Fick du flytta elcentralen?

Bosse
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Nej, det behövde jag inte. Utan att veta hur det ser under, hade Adria säkert kunna organiserat detta utrymme lite bättre, tex elcentralen bredvid elektroblocket.

Jag funderar på hur man skulle kunna få till en snygg lösning på en inverter här.

Lägger med två bilder till.
- hur det såg ut innan
- hur det såg ut med batterierna urplockade och hur fastsättningen är löst med fastskruvade spännband. Den nedersta är Adria original.

Jag kan lägga till att jag använde Skyllermarks färdiga kablar och hittade samma polskor och batteri. Allt inköpt på Hjertmans i Karlstad där jag fick bra råd.

Hans
 

Bilagor

  • 2013-02-17 09.42.19.jpg
    2013-02-17 09.42.19.jpg
    2,3 MB · Visningar: 43
  • Batterifästen.jpg
    Batterifästen.jpg
    102,8 KB · Visningar: 42

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej alla glada Sonicägare!

Vi har en Sonic I 700 SL 2012.Har problem med radiomottagningen.Radion är Fiat orginal.
Självsökningen hittar aldrig P1, stannar alltid på någon reklamkanal.Förmodligen antennfel.Någon mer som råkat ut för detta? Vad kan man göra åt problemet? förslag mottas tacksamt.:confused:

Har nu övergett den fasta radion i husbilen till stor del...vi köpte en Blåtand högtalare som heter Bose Soundlink som är portabel och stor som en transistorradio...
om ni kommer ihåg dem...och som vi nu använder även i hemmet.

Suveränt ljud i förhållande till storlek med inbyggt batteri som går att ladda med 12-volt adapter för ca 8 tim spelning.
Använder gratis appen TuneIn och får då tillgång till ca 70000 stationer över världen. Samt alla svenska riks och lokala stationer, och Spotify för att lyssna på favoritmusiken.
Använder mobilen eller plattan som mottagare/sändare. Det som är en fördelarna är att i husbilen kan man flytta runt högtalaren och även lyssna utomhus. Har tom använt den i personbilen för den har så bra ljud.

Bosse
 

Bilagor

  • 24995538_88319.jpg
    24995538_88319.jpg
    165,7 KB · Visningar: 18
  • bluetooth_tcm61-66726.jpg
    bluetooth_tcm61-66726.jpg
    14,3 KB · Visningar: 2.224

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Har lagt in hyllor för mer plats i garaget. Köpte ett par 30x80 hyllor på Bauhaus av galvad plåt. Passade perfekt på bredden i garaget.
Hyllorna ligger löst på kanterna och hålls fast av dubbel kardborrband, så det är lätta att ta bort vid behov.
På hyllorna ligger en tålig matta av någon slags gummi väv som håller grejorna på plats.

Bosse
 

Bilagor

  • g1.jpg
    g1.jpg
    80,4 KB · Visningar: 56
  • g3.jpg
    g3.jpg
    93,9 KB · Visningar: 48

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Bara ett litet tips.
Det kan nog bli problem vid besiktningen om de anser att hyllan sitter i en "islags-zon" En lång person som sitter i nämnda säte spräcker nog huvudet vid en påkörning bakifrån.
Bara en tanke. Ha det i beaktande om ni tar med en passagerare. hyllan kanske är enkel att demontera?

Snyggt var det iaf =)

/J

Har gjort 1:a besiktningen på bilen med hyllan monterad...inga kommentarer från besiktningsmannen, så jag tog risken att fråga om hyllplaceringen och att den är av glas.
Han sa att de inte tittar på lösa eller fasta installationer utan att det är ägaren som har ansvaret vid ev, olyckshändelse. i övrigt var hyllan ok monterad...

Gjorde gasolbesiktning med tryckmätning också för att se vad den innebär...tycker att det verkar vara bra betalt 150kr för 5min jobb, tryckmätning, täthet vid anslutning med tätsprej och lite ögon-koll på slang ...
men det kan ju vara bra att veta att allt är ok.
Har också gjort en garantibesiktning med fuktprov. Allt ok utom att vi fått byta handtaget i toadörren.
Nu är det bare å åk !

Bosse
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej

När det gällde fördraget kablage till solceller... (inlägg 21-25)
Var någonstans hittade du kablage för anslutning?

Jag hittar ingenting i den vänstra luckan (vid värmaren) i min SL700. :confused:
Gräver jag på fel plats...

// Fredrik
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej

När det gällde fördraget kablage till solceller... (inlägg 21-25)
Var någonstans hittade du kablage för anslutning?

Jag hittar ingenting i den vänstra luckan (vid värmaren) i min SL700. :confused:
Gräver jag på fel plats...

// Fredrik

Vi har en 700 SC där är kabelaget märkt och framdraget till luckan till vä om sängen på duschsidan...varför vet jag inte...värmaren sitter under en lucka under sängen.

Bosse
 
Toppen