• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Förmodligen menas "förberedd för solcell" att det ligger en kabelhärva i en slang under eller i närheten av garderoben eller liknande skåp som går upp till taket. Tanken är att solcellsmontaget skall inkludera kabelgenomföring i taket varefter inkoppling kan ske på kabelhärvan som fortsätter fram till elblocket/batteriet.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Har letat kabel för solcell men hittar ingen. Tror att elboxen enbart är klar för inkoppling. Är det någon annan Sonic ägare som kopplat in solcell eller vet vad som gäller?

Bosse
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Det ligger fördragna kablar till solceller, parabol mm mellan laddaren-batteriet o luckan i golvet på vänster sida i sovrummet. När de satte solceller på vår använde de inte defördragna kablarna utan gick ner genom taket direkt till batteriet via en kanal som är till vänster om bodelsdörren inifrån sett.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Tack Roffe1!

Jag gick såklart ut och kollade direkt. Där är de framdragna för parabol och solcell. Ingen kabelhärva utan tampar som sticker fram ur en kabelslang.
Bra..... men det verkar ju smartare att dra kabeln för solcell i kanalen direkt till laddaren/batteriet som de gjorde åt er.

Bosse
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Den här tråden har jag missat. Många snygga lösningar och praktiska, användbara tips. Är du verkligen säker på att du är stockholmare Bosse? :D

:-/<rister
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Lite OT kanske men....
Eftersom du frågar så snällt ;) så är jag född på Sofia Kungliga Djurgården.
Bott i Stockholm med omnejd hela livet.... så i den frågan är jag stensäker.
Hoppas allt är bra i Vellinge

Bosse
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Är lite ljudfixerad så det är dax att förbättra ljudisoleringen där det är möjligt.
Helintregrerade bilar kläs ju med allehanda plastmoduler som skapar resonansljud och känns skramliga när man knackar på dem.

Har isolerat väggen med ljudmatta/bitumen+ljudisol från Biltema, till vä om instrumentbrädan via inspektionsluckan passade oxså på att lägga extra isolering på hjulhuset som man kommer åt där.
Kommer att skruva bort plastmodulen på dörren och isolera den. Utesluter bitumenmattan där för att vikten kan påverka dörren annars. Skall bara fixa rätt verktyg.
Man får tänka på att inte täppa igen ev lufthål för ventilation. Har gjort lika på en tidigare bil med bra resultat. Självklart är hela golvet i (hyttdelen) extra isolerad med ljudmatta som är lätt att ta bort för rengöring.
Gör stor skillnad, både mot kyla och ljud.

Bosse
 

Bilagor

  • isl2.jpg
    isl2.jpg
    46,5 KB · Visningar: 70
  • isol1.jpg
    isol1.jpg
    67,9 KB · Visningar: 72

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Jag är nyfiken på vad det är för en golvmatta du har? Allt som kan dämpa buller är ju positivt.
/Hans
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Yalla Yalla, varför bygger du inte en husbil själv, dina tips är klockrena
 
F

F.d. 29478

Guest
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej !

Antennförstärkare har jag också funderat på men har ingen aning vad man ska ha, har du några ideer ?

Har precis satt in lite nya kontakter hytten en stor en lite cigg, samt en 2xUSB adapter till GPS bla. Lite trixande att få till det men till sut så. Koppladake spänning bakom radoin och jordade precis bakom kontakterna.
 

Bilagor

  • IMAG1090.jpg
    IMAG1090.jpg
    866,9 KB · Visningar: 39

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Jag är nyfiken på vad det är för en golvmatta du har? Allt som kan dämpa buller är ju positivt.
/Hans

Dämpmatta Silent Coat butylmatta ca 2mm tjock med alufolie fäst på tillskuren gummimatta med Adrias konfektionerade matta ovanpå.
På den har vi extra mattor vid sittplats och mellan stolarna från stora möbelhuset.

Bosse
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Jag kan också rekommendera silent coat . Satte de i dörrarna på vår fiat ducato när jag monterade nya högtalare då visst sk "burkljud" uppstod. Burkljudet försvann och högtalarna upplevs nu som mer distinkta med renare basljud ...:spinny:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej !

Antennförstärkare har jag också funderat på men har ingen aning vad man ska ha, har du några ideer ?

Jag antar att du menar antennförstärkare till radion. Håller på och scannar av vad som finns och är bra.
Vad jag förstår så är det ingen idé att gå på nån billig variant.
Återkommer när installationen är klar.
Tänkte sätta 1st 12volt uttag+ 1st USB på samma vis som du gjort.

Bosse
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Har bytt högtalare för andra gången. Hade Rockport tidigare men hittade rätta ljudet i dessa JBL GTO 429 105 watt.
Passar perfekt i 4" standard uttaget för högtalare. Små högtalare med mycket fylligt ljud.

Har oxså monterat 2st extra 12v uttag till vä om ratten, med säkring i luckan under.
Ena uttaget för GPS det andra för en universal USB-billaddare från Coolstuff.

Nu är det garaget som skall fixas till. Egentligen är det ganska kul att få till det som man vill. Det gäller nog alla typer av husbilar.

Bosse
 

Bilagor

  • 12v.jpg
    12v.jpg
    80,2 KB · Visningar: 32

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Har bytt högtalare för andra gången. Hade Rockport tidigare men hittade rätta ljudet i dessa JBL GTO 429 105 watt.
Passar perfekt i 4" standard uttaget för högtalare. Små högtalare med mycket fylligt ljud.

Har oxså monterat 2st extra 12v uttag till vä om ratten, med säkring i luckan under.
Ena uttaget för GPS det andra för en universal USB-billaddare från Coolstuff.

Nu är det garaget som skall fixas till. Egentligen är det ganska kul att få till det som man vill. Det gäller nog alla typer av husbilar.

Bosse

Intressanta lösningar , var kopplar du in strömmen ifrån ?
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Hej alla glada Sonicägare!

Vi har en Sonic I 700 SL 2012.Har problem med radiomottagningen.Radion är Fiat orginal.
Självsökningen hittar aldrig P1, stannar alltid på någon reklamkanal.Förmodligen antennfel.Någon mer som råkat ut för detta? Vad kan man göra åt problemet? förslag mottas tacksamt.:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Börja med att fråga Adria var de har monterat radioantennen?! Det kan mycket väl vara så att den inte finns, normalt sitter den ju i originalbackspegeln? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Jag är inte helt säker, men vänster om jag förstått rätt. Detta borde väl bara vara ett problem där man byter ut backspeglarna, jag hoppas att husbilsbyggarna beställer sina chassier radioförberedda?
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic-2012 Egna förbättringar

Antenn finns. Men det skulle vara intressant att veta om jag är ensam om detta problem. Några fler SONIC ägare borde väl finnas iklubben.:confused:
Denna bil är levererad från FIAT med radion monterad.
 
Toppen