• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Tänker sätta tv på väggen där spegeln är ungefär i höjd med frysen - se bild. (högt upp)
Är det nåt speciellt att tänka på när jag ska ta ut och sen sätta tillbaks kyl&frys??
Tar bort det för att kunna sätta en platta på insidan som förstärkning där jag sätter tvfästet - och ev dra el- och tvantennkabel på insidan av väggen.
Det är en Dometic RM 7601 L / RM 7605 L
Husbilen är från 2005 Carthago Chic T 47.
Tacksam för tips. :)
(är ev borta i 2-3 dygn från nätet)
 

Bilagor

  • 9184032_28_98.jpg
    9184032_28_98.jpg
    31,9 KB · Visningar: 804

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

På våran Solifer m samma konstruktion (monterades av firman )med dubbelhäftande tejp o vanlig träskruv ,obs att det rekomonderas att ta ned tvn. vid färd
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Hej, kolla upp gasolröret först och var du kan dela det. Det är inte säkert att det något flexibelt alls om det är klamrat.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Kan vara rätt bökit att ta ut kylskåpet. Själv skulle jag nog be en snickare göra en c:a 12mm tjock platta med måtten c:a 25x25 cm helst fanerat som övrig inredning och med massiva kanter. Med fyra till fem skruvar i överkant och kanske tre i nederkant borde det klara en hel del belastning. (Om man inte viklar ut TV:n altt för långt.) Kanske en förstärkning med dubbehäftande tejp på baksidan. Kablarna skulle jag dölja i en kanal i trä upp till taket.;)
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Om inte tummen sitter i mitten på handen,inga problem.Först lossa skruvarna som håller kylskåpet på plats runt om.Sedan dra försiktigt ut skåpet en bit, lossa först gasolröret, därefter 12v och 220v kablarna. Sen är det bara att dra skåpet rakt ut.
Lycka till.
Ps. efter det du monterat tillbaka gasolröret,måste du testa så att skarven du lossnat och återmonterat är tät. Använd "gummans" bakpensel, blanda i ett glas Yes och vatten, vispa runt ,pensla skarven,inga bubblor =tätt
:spinny:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Tack fört tips.
En undran
- är kyl&frys fästat/skruvat fast både i sida och bakåt/inåt???
Å hur långt kan jag dra ut det innan jag måste lossa gas å el?
De enda skruvar jag hittat är de 4 i frysen som är skruvat rakt bakåt.
bifogar några bilder
 

Bilagor

  • Dometic Kyl&Frys 009.JPG
    Dometic Kyl&Frys 009.JPG
    1,2 MB · Visningar: 43
  • Dometic Kyl&Frys 008.JPG
    Dometic Kyl&Frys 008.JPG
    1,2 MB · Visningar: 34
  • Dometic Kyl&Frys 007.JPG
    Dometic Kyl&Frys 007.JPG
    1,2 MB · Visningar: 34

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Hej
Jag har aldrig varit med om att ett kylskåp är skruvat bakåt. Det bör vara fäst åt sidorna. Titta om Du har några täcklock åt sidorna i framkant på skåpet. Jag har även varit med om att skåpen har varit fästa med träskruv från intilliggande skåp och in i kylskåpets isolering. Ta även bort ventilationsgallren på utsidan bakom skåpet. Du kan ha anslutningen till gasen åtkomlig därifrån.
Jag har arbetat en hel del med husvagnsskåp på E-lux men inte med de större modellerna. Jag har även bytt kylskåp i några husvagnar.
Lasse
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Lasse har rätt om att du måste lossa plastbrickorna som du ser på sidorna.Bak dessa finner du skruvarna (stjärnmejsel) Dra ur skåpet en liten bit så kan du se om gaskopplingen ligger på ovansidan på skåpet, annars går du in från utsidan och lossar därifrån.
Lycka till:wub:
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Jo alla "stora" kyl/frys 2-dörrars till husbilar typ 2600-- 4500 skruvas från sidorna och rätt bakåt 2 på var sida och 2 uppe,aldrig åt sidorna som på de mindre skåpen.
Ha´en trevlig helg
:music-icon:
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Då vi inte skall gå in och diskutera om det ena eller det andra, så är fakta ALLA stora 2- dörrars kylskåp/frys typ RM2600 och uppåt skruvas med 6 skruvar bakåt, hålen är förberedda i en plåt list runt skåpet. Titta på alla usa/can byggda husbilar dom har kylskåpen monterade på detta sätt t.o.m. det gamla RM3500 en dörrars var monterat på detta sätt. Jag vet,har själv haft en Real-Lite och även en Triple E.
Ha en trevlig helg
:spinny:
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Ta ut kyl & frys Dometic - vad tänka på??

Enligt Dometics instruktion som finns i instruktionsboken till kylskåpet RM7655 som är ett två dörrars skåp står följande:

Fastsättning av kylskåpet
I kylskåpets sidoväggar finns fyra plasthylsor med skruvar
för fastsättning av kylskåpet.
Sidoväggarna eller skenor som monterats för fastsättning
av kylskåpet ska vara utfor made så att skruvarna fortfarande
sitter på plats under ökad belastning (när fordonet
är i rörelse).
Sätt alltid i skruvarna genom de befintliga hylsorna;
om inte kan bärande delar som finns inbäddade i
skummet, till exempel kablar,
skadas.
När kylskåpet väl är på sin slutliga
plats ska skruvarna skruvas
in i utrymmets vägg genom kylskåpets
plåthölje

Det förekommer säkert sådana som inte följer instruktionen.
 
Toppen