• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkran - från insidan

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Hejsan
Retar upp mej då och då att jag måste ut för att komma åt kranen på gasolflaskorna på vår Chausson.
Kan det finnas något som hindrar, säkerhet el annat, att ta upp en lucka för att komma åt kranen från insidan ?
Hälsn Janne
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Man får inte ha lucka inifrån....jag har installera krocksensor och slangbrottsventil då kan jag ha kranen öppen helatiden, men det är alltid säkrare att stänga kranen på flaskan.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Hur stor och många vet jag inte, men om detta skulle vara tillåtet/säkert så skulle möjligheten att öppna kranen inifrån finnas där i fabriksbyckda husbilar.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Tack Sacce.

Har nu själv hittat bestämmelsen, i tryck, som säger
"Gasflaskorna får endast vara åtkomliga utifrån"

// Janne



Gasol i husvagnar
Hur ska flaskorna placeras?
  • Gasflaskorna får endast vara åtkomliga utifrån.
  • Flaskan ska ha sådant läge att endast gas i gasfas kan lämna flaskan.
  • Huvudavstängningsventil ska vara åtkomlig utifrån.
  • Husvagn för fritidsbruk får medföra högst två gasflaskor. Varje flaska får rymma högst 30 liter.
  • Gasflaskan ska sitta fast ordentligt och kunna fästas och lossas utan hjälp av verktyg.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Jag har borrat ett hål för en liten axel med tätningar till utrymmet för gasolflaskan. På så sätt kan jag även öppna och stänga kranen inifrån bodelen, riskfritt.
//Conny
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasolkran - från insidan

Kolla på båttillbehörsfirmor. Det finns 12volts fjärravstängningsventiler för omkring en tusenlapp.

(Läste att jag nog hör till den olagliga skaran då jag vid vissa tillfällen även har en 2-liters gasol till grillen med i bilen):cool:
 
A

Amatören

Guest
Sv: Gasolkran - från insidan

Det där med max två gasflaskor bryter jag nog mot rätt ofta om såna där små flaskor från biltema som jag har till grillen räknas.

17-614_l.jpg


Räknas såna små rackare tror ni?
 

Tompera

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026
Sv: Gasolkran - från insidan

Har du inte avstängningsventiler i skåpet/lådan under kylskåpet inne i bodelen? Eventuellt kan de finnas i ett annat skåp.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Jodå, 3 st, men då har jag ju gasol i bodelen i alla fall. Nöjer ni er med att stänga
dessa (på t.ex. färja) och låta huvudkranen vara på hela tiden ?

// Janne
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Gasolkran - från insidan

Ett litet tips till alla er som på ett eller annat sätt hittat en genväg till öppna/stänga huvudkran till gasflaska, placerad i ett utvändigt utrymme. Glöm inte, om något skulle hända och försäkringsbolaget ser att ni inte följt bestämda regler, ja, då ligger ni risigt till. Så lyft på häcken och gå ut när ni skall stänga/öppna huvudkranen till gasolen,det är att rekommendera och säkrast.
:wub::wub:
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Hej,
Såg först nu denna diskussion och kunde inte låta bli. Trodde jag var ensam om denna genialiska lösning: Jag har sedan ett år tillbaka tagit upp ett litet hål i taket på gasolkabinettet, för en böjlig skruvmejsel med (gnistsäker!) klamma till huvudventilen.Har en Fiat Ducato (plåtis). En regnig dag, när man stannat för att koka kaffe, fick man gå ut och runda aktern, öppna bakdörren samt luckan till gasolen och vrida på. Sedan omvänt, med leriga skor tillbaks och koka kaffe. Därefter samma visa, innan man var ute på vägen igen!!!!Trots att gasoltuben bara står 30cm från spisen! Gasolkabinettet är vädrat med stort nätgaller och gasen tung, så det finns absolut inget tekniskt problem med ett högt beläget hål, oavsett vad försäkringsbolagen ev. hävdar. De elektriska avstängare jag jämförde med, tror jag stängde efter tryckreduceraren, vilket vid en krock innebär en större läckagerisk, än om huvudventilen är stängd. Enda problemet har varit att lära frun åt vilket håll man vrider för att öppna/stänga, när skruvmejselhantaget är horisontellt.
Hälsningar
OnsdagsArne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkran - från insidan

Nej, men på vissa färjor på längre rutter brukar man få en lapp som sätts på gasolluckan och visar att man stängt av gasen. Om man verkligen har stängt av kollas sällan. Kyl och frys går automatiskt över till 12 V på moderna bilar för att säkerställa att lågan inte slocknar under färd.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Med en kombinerad reduceringsventil och krocksensor så behöver inte gasolflaskorena stängas av, möjligen med undantag för färjeöverfarter. Du kan också komplettera detta med en automatisk gasolomkopplare, och kanske fjärrvisning, så behöver du inte vakna mitt i natten i en utkyld bil.
 
Toppen