• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkran - från insidan

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Hejsan
Retar upp mej då och då att jag måste ut för att komma åt kranen på gasolflaskorna på vår Chausson.
Kan det finnas något som hindrar, säkerhet el annat, att ta upp en lucka för att komma åt kranen från insidan ?
Hälsn Janne
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Gasolkran - från insidan

Öppnar gasolkranen när jag åker hemmifrån och stänger när jag kommer hem.
Kör alltid med gasolen på, har ingen krockventil.
Var står det att man inte får köra med gasolkranen öppen.
Arne.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkran - från insidan

Mmmm, näe. Det är ju sant! Du skrev inte att du kör med öppen låga. Det är bra! Det sker alldeles för många olyckor på grund av detta. Det är så oerhört lätt att man glömmer stänga av lågan i kylen och ev. lågan i värmepannan, etc. Det finns ju också den risken för gasläckage i ledningar/kopplingar.
För min egen del (och för andras) väljer jag därför att stänga av gasolen på huvudkranen när jag befinner mig på en bensinmack.

Givetvis gäller ju detta också vid färjeöverfarter. Där står det till och med som krav på vissa linjer att man måste stänga av huvudkranen.


Ha de gott!

//Jocke
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Gasolkran - från insidan

jag bara undrade för jag slår på gaskranen i april å stänger av den i oktober..:)
men skall man öka säkerheten vid krock eller läckage så förstår jag att folk stänger tuberna, men inte något jag reflekterat över förrut.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Gasolkran - från insidan

Mmmm, näe. Det är ju sant! Du skrev inte att du kör med öppen låga. Det är bra! Det sker alldeles för många olyckor på grund av detta. Det är så oerhört lätt att man glömmer stänga av lågan i kylen och ev. lågan i värmepannan, etc. Det finns ju också den risken för gasläckage i ledningar/kopplingar.
För min egen del (och för andras) väljer jag därför att stänga av gasolen på huvudkranen när jag befinner mig på en bensinmack.

Givetvis gäller ju detta också vid färjeöverfarter. Där står det till och med som krav på vissa linjer att man måste stänga av huvudkranen.


Ha de gott!

//Jocke

Tänker på färjerna, har det varit någon olycka som berott på gasläckage från husbil eller dylikt, har aldrig läst eller hört om det?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasolkran - från insidan

jag bara undrade för jag slår på gaskranen i april å stänger av den i oktober..:)
men skall man öka säkerheten vid krock eller läckage så förstår jag att folk stänger tuberna, men inte något jag reflekterat över förrut.

Samma stänger endast på färjorna annars alltid öppen hela säsongen.

Leif
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Gasolkran - från insidan

Hur ska man göra om man har en gasbil (Lpg-driven-bil)?
Huvudkran? Färja?

Vet faktiskt inte hur dom är byggda, har dom något som stänger huvudkranen ?
skillnaden ligger ju annars att man i dessa använder "gasen" i vätskefas ända fram till Förångaren/Förgasaren/Carburatorn.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkran - från insidan

Jocke,
Du skrev att det sker alldeles för många olyckor med öppen låga. Jag har hittills varit helt ovetande om att det har skett någon sådan olycka. Kan du ge några exempel på dessa?

Hej WillyPe.
Näe, jag kan just i ögonblicket inte referera till någon olycka. Jag vet dock att jag har läst att de har skett.

Det finns väl en anledning till att det är förbjudet att medföra öppen låga i närheten av pumparna på en bensinmack.., eller har jag fel?

Jag tänker inte ge mig in i en fruktlös diskussion där folk hänger upp sig på ordval och ordklyverier.

Jag tror att de allra flesta av oss faktiskt vet att det är lite mer säkert att ha gas och låga avstängd kontra det motsatta.

Sommaren 2007 skedde en olycka i Dalarö med en fritidsbåt inblandad. Vad som föranledde olyckan vet man väl inte riktigt. Troligtvis hade de väl inte ventilerat ut bensinångorna från motorrummet innan start, men som sagt...man vet inte. Jag tycker det är ett bra exempel på hur det kan gå om man är oaktsam vid tankning.

Fyra barn skadade i båtexplosion | Nyheter | Aftonbladet

Jag kommer även fortsättningsvis stänga av både gasol och låga vid tankning. Händer det ändå någonting, vet jag att jag i alla fall inte behöver älta frågan.... "Varför gjorde jag inte".....

//Jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Hej WillyPe.
Näe, jag kan just i ögonblicket inte referera till någon olycka. Jag vet dock att jag har läst att de har skett.

Det finns väl en anledning till att det är förbjudet att medföra öppen låga i närheten av pumparna på en bensinmack.., eller har jag fel?

Jag tänker inte ge mig in i en fruktlös diskussion där folk hänger upp sig på ordval och ordklyverier.

Jag tror att de allra flesta av oss faktiskt vet att det är lite mer säkert att ha gas och låga avstängd kontra det motsatta.

Sommaren 2007 skedde en olycka i Dalarö med en fritidsbåt inblandad. Vad som föranledde olyckan vet man väl inte riktigt. Troligtvis hade de väl inte ventilerat ut bensinångorna från motorrummet innan start, men som sagt...man vet inte. Jag tycker det är ett bra exempel på hur det kan gå om man är oaktsam vid tankning.

Fyra barn skadade i båtexplosion | Nyheter | Aftonbladet

Jag kommer även fortsättningsvis stänga av både gasol och låga vid tankning. Händer det ändå någonting, vet jag att jag i alla fall inte behöver älta frågan.... "Varför gjorde jag inte".....

//Jocke

Vanligaste tillbuden på bensinmack är troligen statisk elektricitet.

[YOUTUBE]tuZxFL9cGkI[/YOUTUBE]

Men även rena galenskaper kryllar det av

[YOUTUBE]Hj4Gk91NQ08[/YOUTUBE]

Denna var enda träff jag fick med husbil, dock framgår det inte ifall gasol varit inbandat


[YOUTUBE]096cQF8vcCI[/YOUTUBE]
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

Hej Arne!
När du kör in på en bensinmack t.ex...

//Jocke

har man ett AES kylskåp och har valt läget Automat för energiförsörjning går ju kylskåpet på 12V så länge motorn är i gång
sedan sköter automatiken det på så sätt att gasolen inte kopplas in med tidsfördröjning, tror det är 15 minuter, och på denna tid borde man ha hunnit tanka och åkt iväg från EX-klassat område

när det gäller att ta upp en öppning inifrån bodelen till gasolskåpet är det olämpligt, farligt om det görs på fel sätt
utrymmet där gasolflaskorna står ska vara hermetiskt avskilt från passagerar- och lastutrymme och ventilerat mot atmosfären utanför fordonet med en öppning på minst 450 kvadratmillimeter
utrymmet ska vara gastät motsvarande ett tryck på 10kPa mot fordonets innerutrymmen utan att läcka in
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkran - från insidan

"Gasolflaskor får endast vara åtkomliga utifrån".....
En undran från min sida!
Finns det någon teknisk lösning som gör att man
kan bortse från detta ?
Har ju sett plåtisar som INTE följer denna regel.
// Janne

Den vanligaste lösningen i "plåtisar" är att gasolutrymmet är åtkomligt först efter att man öppnat skjutdörren eller bakdörrr. Då anses det att det är åtkomligt endast utifrån.
 
Toppen