• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Garmin och ställplatskoordinater

linul

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Habo
HBK-Nr
2381
Medlemskap
2023
Har just kommit hem från en resa i Frankrike och Tyskland. Koordinaterna i tyska ställplatsboken stämde aldrig med Garmin 3790T. Man kom i närheten men aldrig rätt. På ställplatsen fick vi andra världen på sista positionerna på vår GPS.
Har någon annan råkat ut för samma problem?

PS För övrigt en fantastiskt fin resa DS
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

I början av vår "GPS-karriär" kom vi alltid några hundra meter fel. Det visade sig att vi ställt in GPS´s koordinatsystem "fel" jämfört med de koordinater som fanns till HBKs ställplatser. Man kunde välja mellan olika system i navigatorn - nu kommer jag inte ihåg vilket som används i HBKs lista - men det kan säkert Knut eller någon annan allkunnig tala om.

Numera funkar det för det mesta för vår del, men det finns fortfarande fel. Men då är det kanske så att den som lagt in ställplatsen har angivit koordinaterna enlligt annan standard än den som HBK använder.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

På ställplatsen fick vi andra världen på sista positionerna på vår GPS.Har någon annan råkat ut för samma problem?

Jo du,vår Garmin 1490 från 2011 gör presis det samma.
Man kommer nära,men inte DIT.

Ottar
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Det är inte ovanligt att angivna koordinater i BordAtlas och i andra förteckningar är fel, helt eller delvis.

Man kan ha förväxlat öst och väst eller vilket system man använder och skrivit in det på fel sätt. Kontrollera positionen via MapGoogle då ser man direkt om positionen kan vara rimlig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Det finns ca hundra olika system varav minst tre WGS 84:

1. Grader, minuter, sekunder, HBK och Google
2. Grader, minuter med decimaler, Samsung
3. Grader med decimaler

Det är väl 2 och 3 som blandas ihop mest och som ger fel på några hundra meter. Vi blev lurade på ett par km i Bratislava, inte kul, hamnade i ett slumkvarter.

Sen har vi fem svenska varav två finns på bilden, RT90 och SWEREF99. Sen sista används av lantmäteriet och självgående jordbruksmaskiner med hjälp av fasta korrigeringspunkter i terrängen.

Vår Garmin handGPS har de flesta systemen medan fordonsGPS'erna bara har ett par tre ...

Se bild:
 

Bilagor

  • koordinater.jpg
    koordinater.jpg
    35,2 KB · Visningar: 998
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Har en 3790T men har inte märkt nåt ovanligt i bla. Frankrike.

Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Kvaliteten på koordinatene varierer fra plass til plass, men for stellplatser i både Reisemobil og Promobil så var praksis ved innføringen av GPS-koordinatene at de brukte adressen frem til de fikk inn fra brukere at det ikke var rett i listen. Kunne se det godt for noen år siden - mange plasser var lagt til postkontoret på stedet om det ikke også var en gateadresse. Heldigvis var dette som oftest små steder og godt skiltet så om en så på skiltene så kom en frem.

Tilbake til SWEREF og andre lokale referanser, disse er gitt relativt til fastpunkter i terrenget mens WGS-84 er gitt relativt til jordens tyngdepunkt. I og med de tektoniske platene så seiler vi rundt i WGS systemet med noen cm pr år. SWEREF koordinatene endrer seg ikke over tid. Det finnes omregningsformler som justeres regelmessig mellom de lokale og WGS referansene.
 

linul

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Habo
HBK-Nr
2381
Medlemskap
2023
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Tack för svaren. Vi har inte testat detta i Frankrike eftersom France Passion inte har några koordinater. Det är från Tyskland vi har dessa erfarenheter.

Kan man ställa in detta på navigatorn? Vi hittar inte en sådan inställning.

Vårhälsningar
Ulla o Jan-Ivar
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Hej.
jag har bytt ut min 6 år gamla Navigon mot en Garmin Nuvi 1370.
Denna GPS är väldigt användar-ovänlig og är tråkig att använda.
Den hittar inte platser och kräver gatunummer innan den sätter i gång
med sökningen. Kunde rabbla opp en lång lista över denna GPS klumpigheter.
Koordinantarna är samma sak. Jag är tvungen att använda min gamla Navigon till att kontrollera den nya Garmin.
Min oppfattning är, att den skulle passa någon som kör med Ford model T.
Skriver detta på grund av att det är väldigt svårt att handla dessa GPS ,
man har inga möjligheter att kolla dem i affärerna.
Ha en bra navigation.
Paulkaj
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Vi kör andra året med Garmin 3790. Finns inte en bättre GPS. Detta efter tomtom, garmin 660 osv.

Just nu är vi i Tyskland efter flera övernattnibgar i Frankrike på både Bordatlas och HBK ställplatser, Schweitz på Bordatlas sp och Tyskland både och alltid rätt.
Och lätt....

Men jag tror att man måste nog lära att använda sina grejer, de är inte lika.

För oss blir det Garmin, lanske som iPad app när det blir

Hälsning
Jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Om man blandar ihop minuter och sekunder med decimalminuter så kan det bli lite fel. Vill man ändra decimalminuter till minuter och sekunder så ska man multiplicera med 0,6!

Ex. N12 34,56 är det samma som N12 34 33,6 (56 X 0,6 = 33,6). 12 är grader, 34 är minuter.

Var det någon som begrep detta?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Javisst begrep vi detta!

En modern navigator klarar alla formaten, t.o.m. kan man blanda olika format i longitud och latitud (iGO).
 
F

F.d. 50158

Guest
Sv: GPS Garmin och ställplatskoordinater

Ställplatser i tyskland så står där t.ex. 54 00 00 N 00 00 00 E. Men i våran så kommer N 00 00 00 E 00 00 00
 
Toppen