• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Det hullet er nytt, tidliger var det en flyttbar renne til den rostfrie boksen ved pumphuset.
Lokket på boksen av og det er enkelt å tømmen en kasett, opp med luken i fonten og inn med renna og en kan enkelt tømme tanker.

Den nye løsningen er mye bedre, men den gamle var billig å installere - spesiellt når huset er en pumpestasjon for kloakk.

En spesiallitet i Neef er at dette er en flomutsatt plass og allt må stenges ned ved flom.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Använder egen slag för att fylla vatten
Visby har vi använt ett antal gånger och vatten fans på andra sidan vägen.

Detta var mycket bra sammansatta illustration bilder på faciliteter.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Har tyvär sett folk trycka kassettoan över färskvattenkran fast det finns tydliga skyltar
Vad kan man rengöra själva kranen med ?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Det blev endast två bilder till Ludde denna semester.

Haha, tack tack! Men nu är jag klar med den nya ställplatsen i Kungsbacka så jag behöver inga mer, dock är det bra att samla alla dessa bilder med olika lösningar på tömning i ett dokument för andra som är på G att anlägga!

/Ludde
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

De flesta av oss använder någon form av kem i toa burken. Och på denna ställplats i alla fall när vi var där så gick man och tömde toaburken inne på toaletterna vilket blir lätt äckligt när det skvätts och spils.
För de som inte använde kem och toapapper kan ju hälla ut det på gräsmattan och detta finns skrivet om i en annan tråd. Det kan du söka upp och läsa, nä det kan du ju inte. Du kan inte använda sökfunktionen då du inte betalt medlemsavgiften.
Din sista mening kan jag inte tolka, vill du ha svar på den så får du precisera vad (svart/grått) och var du häller i utslagsback, vask, toastol eller dagvattenbrunn.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Svartvatten = de som kommer från toastolen. Får inte tömmas i vanliga avlopp, då toakem medlet gör att processerna stannar i reningsverken. Därför får man inte tömma latrin med toakem i en vanlig toalett, eller annat avlopp kopplat till kommunalt avlopp. Detta måste gå till en fast tank och sen tas hand om som problemafall.

Men utan toakem, eller om man har toakem som ej stoppar processen får tömmas i vanligt avlopp.

Gråvatten = de som kommer från dusch, handfat och diskho. Får tömmas i avlopp eller toaletter. För absolut inte tömas i dagvattenbrunnar då dessa bara är täckta diken och rinner ut i närmaste vattendrag.

Men i verkligheten så är de flesta latrintömningsstationer kopplade till vanliga avloppsnätet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Henrik, vad jag förstår, så blandas svart o grått i samma ledning. Man hivar toan i slasktratten och tömmer avloppet i rännan vid bilen. Men sen möts ledningarna nånstans i marken.
På flera håll tömmer man ju i samma hål i marken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

De eneste stedene det er skille mellom innhold fra kjemikalietoa og annet avløpsvatn er der det er rent biologisk reningsverk som ikke dopes med bakteriekulturer. Eksempelvis en campingplass med egen bio-rening har en lagringstank for kjemi-toa, lagringstanken tømmes med sugebil når tanken blir full og innholdet kjøres til komunalt reningsverk som kan håndtere dette.

Et mindre bio-reningsverk er ganske enkelt: en trekammarbrunn og en passe stort aktivt sandfilter. Nedbrytingen skjer i flere trinn, i brunnen jobber anaerobe bakterier mens det er aerobe bakterier i sandfilteret. Under sandfilteret er det oftest leire eller noe annet som hindrer direkte infiltrasjon, det skal tas prøver av avrenningen fra sandfilteret for kontroll av at hele prossessen fungerer. Tidligere var det normale en mye enklere løsning med direkte infiltrasjon av avrenningen fra trekammarbrunnen, denne løsningen kan fortsatt benyttes for enkelthusholdninger i områder hvor foholdene ligger til rette for direkte innfiltrering.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Förra årets bild är den översta.
Nu har jag en ny bild.
Vi hade på förmiddagen gått en guidad visning på Glocken-Palast « Glocken-Palast och hela eftermiddagen hade vi gått runt på detta trevliga område Muehlenmuseum.de, Mühlenmuseum, Internationales Mühlenmuseum Gifhorn Tor zur Lüneburger Heide Men när vi vid stängningsdax går ut genom entrén, vad ser jag då. Jo, någon som har parkerat sin husbil precis vid entré för sitt uppdrag. Ungefär 20 meter från ingången, man har inte ens bemödat sig att köra åt sidan för att dölja sitt uppdrag. Fanns massor med möjligheter till detta bara 100 meter bort. Utan man tar sin låda och går bakom en gammal kvarnsten och tömmer sitt innehåll där, samtidigt som man lite nonchalant går och röker. Knäna ni ser bakom trädet är ett av barnen som är med i bilen, som sitter och tittar på så även nästa generation vet hur man skall göra. Först blev man lite upprörd men sedan tänkte jag att han kanske varken har toapapper eller kemikalier i burken. Jag blir inte klok på hur dessa människor tänker, inte undra på att icke husbilsägare inte gillar oss.
 

Bilagor

  • Hur man inte skall göra.jpg
    Hur man inte skall göra.jpg
    1,7 MB · Visningar: 163
  • Tömning.jpg
    Tömning.jpg
    3,7 MB · Visningar: 187
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Ja en stund senare går någon och rastar hunden där, och alla vet ju att hundar älskar att rulla sig i allt elände. Mysigt.......

Nej man borde polisanmäla sådant.
Åtminståne borde man ta en skyffel och ta upp det och placera det utanför hans husbilsdörr.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Undrar så hur man tänker? Man måste ju klarat några krav när man tog körkortet för det förutsätter jag att en i bilen har. Och här kan man ju inte glömt kranen öppen, och man måste ju dessutom vara kvar och se vad som händer. Även om man nu misslyckats med fallet när man gjöt plattan så är det inte så svårt att parera utloppet med gallret på första försöket. Gråvattnet rann ner så alla som skulle slänga sopor fick plaska i deras gråvatten.
Husbilskurs kan vara en ny affärsidé, lära sig lite små trix och vett och etikett.
 

Bilagor

  • Tömma.JPG
    Tömma.JPG
    2,1 MB · Visningar: 155

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Latrintömning? Varför skriver du så? Bilen tömmer gråvatten och först ställt sig fel så det rinner utanför. Kunde du se vilken ställplats det är?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Av olika anledningar så tog jag några bilder även i år.
 

Bilagor

  • IMG_3999.JPG
    IMG_3999.JPG
    3,1 MB · Visningar: 55
  • IMG_4040.JPG
    IMG_4040.JPG
    3 MB · Visningar: 52
  • IMG_4044.JPG
    IMG_4044.JPG
    3,6 MB · Visningar: 54
  • IMG_4095.JPG
    IMG_4095.JPG
    2,9 MB · Visningar: 58
Toppen