• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera solcell på gammal vw

F

F.d. 11549

Guest
Hej.

Nu har jag fått hem en panel och en mppt regulator.
Jag skulle vilja koppla så att den laddar både bo batteriet och startbatteriet.

kan man koppla från regulatorn direkt till batteriet liksom bara lägga på fler sladdar ( där sitter ju sladdar dit redan)
eller ska jag koppla via "el panelen" ? och hur?

jag vet att dom flesta av er verkar ha lite mer avanserade och fräcka bilar men kanske någon förstår sig på en gammal vw.

så här ser panelen ut som jag har, där finns en batteriladdare för 230v, kanske genom den man kan koppla?
 

Bilagor

  • IMG_0093.jpg
    IMG_0093.jpg
    157,1 KB · Visningar: 7
  • IMG_0095.jpg
    IMG_0095.jpg
    245 KB · Visningar: 7
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Hej eriks
Det finns massor av sätt att göra en sådan inkoppling men mitt förslag är att montera Biltemas skiljerelä "på fel batteri" d.v.s bodelens.
Så fort bodelens spänning är över ca 13V så kopplas då batterierna ihop och det oavsett om du använder 230V laddaren eller solcellen.
Så koppla bara in regulatorn från solcellen till bodelens batteri och koppla ihop det med bilens batteri via Biltemas skiljerelä.
Som sagt, bara mitt förlsag, det finns fler lösningar.
Skiljerelä - Biltema

Mvh Alf
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

...montera Biltemas skiljerelä "på fel batteri" d.v.s bodelens. Så fort bodelens spänning är över ca 13V så kopplas då batterierna ihop och det oavsett om du använder 230V laddaren eller solcellen.
Så koppla bara in regulatorn från solcellen till bodelens batteri och koppla ihop det med bilens batteri via Biltemas skiljerelä.

Nyfiken på om någon har provat denna lösning. Funderar på om mina två solpaneler (2x20 w) är tillräckliga för att orka mata på till startbateriet utan att det spänningsstyrda skiljereläet konstant kommer att "klappra" mellan av och på. Tänkte sätta en strömbrytare på jorden till skiljerelet för att manuellt kunna koppla in det enbart när bodelsbatteriet är full-laddat.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Installera solcell på gammal vw

Jag fattar biltemas skiljerelä funktion så att om man skulle ladda på batterierna med solseller när motorn är inte i gång så måste solcellerna kopplas till bilbatteri för att det är ju den som styr reläet eller???
Biltema skriver:
startbatteriets spänning når 13,3 V kopplas skiljereläet in och
gör att två separata batterier (startbatteri och förbrukningsbatteri) laddas

samtidigt.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Skiljerelät styrs enbart av spänningen i det batteri som den läggs i på.
Alltså när rätt spänning för att laddning kan ske uppnås kopplas batterierna ihop och det oavsett om det är solcellerna eller annan laddare som är ansluten till det battriet.
När bodelens batteri har för låg spänning för att laddning kan ske till bilens batteri kopplar relät från igen.
Exakt på samma sätt som skiljerelät fungerar när man monterar det "på bilens batteri", det är bara en fråga om att koppla in det "tvärtom".
Man kan alltså behöva två skiljerelän från t.ex. Biltema för att få laddning till samtliga batteri, dels när bilens generator går och bilens batteri laddas och dels när nätladdare/solcell laddar bodelens batteri.
Ett kopplas alltså på bodelens batteri och sluter när den har laddning och ett på bilens som sluter när den har laddning, bägge frånskiljer när man förbrukar mer än man laddar det enskillda batteriet eftersom spänningen då sjunker.
En enkel lösning som fungerar bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11549

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Ok. Och om man nöjer sig med att ladda bodels batteriet, är det då bara att dra en sladd till det batteriet och lägga i hop den med dom sladdar som redan är inkopplade? Dom sladdar som sitter där nu ser ju till att strömmen kommer ut i bodelen och att batteriet blir laddat från bilens generator. Jag är verkligen ny på detta med el.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Det är lite svårt att se på dina bilder hur det är kopplat i din bil. Rent principiellt brukar man ha ett skiljerelä mellan startbatteriet och bodelsbatteriet. Skiljereläet kan antingen fungera som ett vanligt relä, som styrs av tänding eller D+, eller som ett "spänningskännande" relä (Biltema #25230).

Vid installation av solpannel till bodelsbatteriet får du ha en regulator till solpanelen. Regulatorn bör ha ansluting till batteri som du kopplar till bodelsbatteriet, samt anslutning till solpannelen. Säkerställ att din solpannel och regulator passar ihop, avseende spänning och ström. Du skall först koppla in regulatorn på bodelsbatteriet och därefter koppla in solpannelen på regulatorn.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Sokrates gav dig en bra beskrivning både på hur bodelens laddning bör fungera via bilgeneratorn med olika relälösningar och hur du bör koppla in solcellen.

Jag gav dig dock en lite för enkel beskriving om hur man kan göra för att koppla in bilens batteri med bodelens när solcellen laddar(det var lördag och jag hade gäster).

Det fungerar givetvis bra med ett spänningsstyrd relä typ biltema som känner när man har 13,3V över bodelens batteri och då kopplar in bilens batteri så att de bägge laddas.
Problemet är att du ej bör starta motorn när skiljerelät är inkopplat!
Detta eftersom du då även tar startström via bodelens batteri med så hög strömstyrka att skiljerelät knappast överlever.
Men om du jordar skiljerelät via ett växelrelä med som styrs av tändningen är det inga problem.
Ett billigt litet växelreä som har en utgång 87a alltså.
Koppla jord på stift 30 och 87, tändningsspänning (kallas ofta "15" i bilens elschema) på stift 86 och skiljereläts jordkabel på stift 87a, då bryter relät så fort du slår på tändningen.

Jag har planerar att ha ett Biltema skiljerelä på detta sätt eftersom jag vill att bodelens laddare även ska ladda bilens batteri.
Jag kan dock inte riktigt svara på varför jag vill det vilket känns intressant.
Om bilen inte har någon förbrukare igång när jag parkerar så behöver jag ingen laddning så varför vill jag ha det?
Är inte säker på svaret, kanske för att jag fått för mig att det är bra?
Jag hittar inget bra skäl till det så mitt tips blir därför: skippa laddning till bilens batteri via solcellen, det behövs inte.

Men man kan också göra som sacce föreslog och koppla in solcellen på bilens batteri och ladda bodelens batteri via ett spänningsstyrt skiljerelä.
Sätter man även dit bodelens laddare på bilens batteri så laddas bodelen vila skiljerelät oavsett om det är generatorn, solcellen eller 230v laddaren som laddar.
Det fungerar naturligvis och är hur enkelt som helst att koppla in det så men det känns lite "fel" eller hur?
Visst vill man ha både bodelens laddare samt solcellen direkt på bodelens batteri?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Det fungerar givetvis bra med ett spänningsstyrd relä typ biltema som känner när man har 13,3V över bodelens batteri och då kopplar in bilens batteri så att de bägge laddas.
Problemet är att du ej bör starta motorn när skiljerelät är inkopplat!
Detta eftersom du då även tar startström via bodelens batteri med så hög strömstyrka att skiljerelät knappast överlever.

Jag tittade på Biltemas spänningsstyrda skiljerelä, som jag köpte för någon vecka sedan när jag var hemma i Sverige. Biltemas skiljerelä klarar 125 A, så det kommer inte att ta någon skada när bilen startas.

Jag har ett 150 A skiljerelä som styrs av D+ i min VW-buss med 5-cylindrig TDI motor (diesel). skiljereläets anslutingar till start- och bodelsbatteriet är avsäkrade vid båda batterierna. De stora flatsftssäkringshållare som jag har levererades med 50 A säkringar, samtidigt som jag också köpte två 100 A säkringar. 50 A säkringarna har varit fullt tillräckliga även när bodelsbatteriet används för starthjälp. Det sitter "biffiga" kablar, om jag inte mins fel är det 16mm2, för att undvika onödigt spänningsfall mellan batterierna.

Värmaren belastar startbatteriet, så jag satte in en strömbrytare för att kunna tvångsstyra skiljereläet om bodelsbatteriet skulle behövas för att stötta upp startbatteriet vid start. Det har varit praktiskt att kunna hjälpstarta bilen med bodelsbatteriet. Bilen har endast gått lite kortare turer i vinter med följd att startbatteriet har tappat lite ork, samtidigt som bodelsbatteriet har blivit full-laddat från solpanelerna här på Solkusten. Tanken är att jag skall sätta in Biltemas spänningsstyrda skiljerelä på "fel" håll så solpanelerna även underhållsladdar startbatteriet. Skall bara göra jobbet. Tänkte också sätta en strömbrytare på jorden till Biltemas skiljerelä så jag kan välja att bara koppla in solpanelernas laddning av startbatteriet vid behov och när bodelsbatteriet är full-laddat. Jag vill att solpanelerna framförallt skall ladda bodelsbatteriet som får jobba mer när jag har med kylväska och dator.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Installera solcell på gammal vw

Jag köpte ett sånt här relä för att koppla mellan batteribankarna.
Skall som jag förstår det sluta oavsett om det är startbatteriet eller bodelsbatteriet som har laddning.

Det skall även finnas en anslutning till startnyckel för att slippa strömspikar och jag antar att det kan vara ett värre problem än att reläer inte skulle tåla ev startström.

Om så mkt ström går ur bodelsbatterierna vid start att 120A överskrids så kommer spänningsfallet omedelbart göra att reläet slår ifrån, så tillvida att man inte har laddare/solpanenel som kan ge mer än 120A vilket torde vara ovanligt,

Jag har alltså inte provat det ännu, lite jobb kvar på ambulansen innan jag kommer dit:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Installera solcell på gammal vw

Den här tråden känns lite akademisk, varför är det så viktigt att ladda startbatterierna tillsammans med bodelsbatterierna? Jag har aldrig upplevt behovet att ständigt ladda startbatteriet i någon bil, vare sig personbil eller husbil även om de står stilla länge, och då kör vi ändå husbilen året runt, även på fjällturer ned till minus 30 grader, den startar ändå snällt. Blir det inte bara ett onödigt krångligt elsystem som riskerar att krångla p.g.a. dess oöverskådlighet? :wink:
 
F

F.d. 11549

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Ok, anledningen jag har för att ladda startbatteriet är för att det är en gammal sur skit bil som kräver mycket batteri för att starta, men jag struntar nog i det. Köper mer startspray istället.

Så då är det bara att koppla på solcellerna på dom befintliga sladdarna på bodelsbatteriet va? Efter regulator och säkring givetvis.?

/erik
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Installera solcell på gammal vw

Lägg du solcellerna på bodelsbatterierna, och lägg den övriga kraften på att fixa startproblemen. Gamla bilar är ju väldigt enkla, så det bör inte vara något stort problem. :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Så sant
Biltemas relä tål tydligen hela 140A vilket gör att man knappast kan överbelasta det vid start (om bilens batteri är OK).
Dessutom kommer naturligvis spänningen att sjunka till under 12,8V vid hög last och då ska relät koppla från.
Men jag föredrar ändå att koppla in mitt relä via ett växelrelä som styrs av "15" av andra skäl.
Jag bygger om mitt elsystem med en Cetek Dual DC/DC laddare och då vill jag inte att det spänningstyrda relät ska koppla ihop batterirena när bilen går.

Sedan var det det här med att ladda bilens batteri via laddaren eller solcell, varför då?
Jag har inger bra svar för vår bil men om man har t.ex. en bränsledriven värmare som går på bilens batteri så är det svaret.
Visst blir det mer komplicerat men jag har inget emot komplicerade elsystem.
Min första idé var en 230V kontaktor som styrde ett 12V relä så att bilens batteri kopplades samman med bodelens när man ansluter 230V, en "enkel" lösning som tyvärr inte fugerar om man vill ladda bilbatteriet via solcellen.
Nu blir det troligvis ett Biltemarelä som kopplar samman batterierna när spänningen överstilger 13,3V oavsett var laddningen kommer från, detta tills tändningen slås på.
Bara för att det är kul att koppla el alltså...
Har man startproblem hos en bil som inte har elförbrukning när den står still så ska man som sagt inte bygga om för mer laddning utan hitta och fixa felet.

// Alf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Installera solcell på gammal vw

När du använde C-TEK:en skall du väl inte ha det spänningsstyrda reläet överhuvudtaget, den funktionen sköter ju C-Tek:en? :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Nu är vi snart mycket OT och snart långt borta från trådskaparens fråga men jag hat tänkt att koppla in min Cetek DC/DC via ett D+ styrt relä(!).
Detta för att jag bara vill ha DC/DC laddarens fördel med korrekt laddningsspänning till bodelens batteri (temperaturstyrd reglerspänning samt möjlighet till inkoppling av solcell) men vill själv välja hur jag ska sköta laddningen av bilens batteri (vilket som sagt är helt onödigt).
Men enklast är naturligvis att koppla in Cetek DC/DC laddaren mellan bilens och bodelens batteri och låta den sköta allt, jag är bara inte så mycket för enkla lösningar....

Men jag kopplar in el för fullt i minst 14 dagar till, är inte helt säker på har allt blir till slut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Installera solcell på gammal vw

Jag kan bara säga att vi har låtit C-TEK:en kombinerat med en NASA batterimonitor sköta alltihop inklusive 3 solceller i över 2 år nu, och det fungerar suveränt, sommar som vinter.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Installera solcell på gammal vw

Då låter det som om jag tänkt fel (och inte litat på hur Cetek Dual fungerar enligt Cetek) och jag får då tänka om.
Tack för informationen.
Trevlig kväll// Alf
 
Toppen