• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte starta en liten tråd om SMÅ camping/husbilar.
Idag är en riktig husbil så dyr att det är begagnat som gäller, med alla de risker det medför med äldre fordon.
Jag förstår att det finns många här som sålt av en villa på gamla dar och köpt en fin husbil, man har det skapligt med hälsan och är två som äntligen kan resa och se platser man drömt om.
Men om man inte har råd med husbil och är ensam, vad gör man då?
Har funderat en del på det har rest charter sista minuten en del men man får sol och bad men ser inte mycket har hyrt scooter och farit runt lite men det blir i alla fall bara i närområdet till turistcentra.
Har haft några folka bussar tidigare både färdiga och byggt själv, drar ganska mycket bensin och motorn verkar inte särskilt slitstark och ganska högljudd och man kan knappt hänga med i trafiken på mindre vägar, på motorvägen blir man en stoppkloss.
För en del år sedan byggde jag om en f.d. Televerks opel kadettkombi till campingbil, med säng skåp rinnande vatten spritkök. Jag rev ut allt och ljudisolerade klädde väggarna med konstläder typ inte billig med hjälp av en proffessionell firma, byggde skåp med dörrar i mahognybets och klädsel i konstläder.
Kort sagt så blev den ganska fin efter många timmars arbete och jag använde den som campingbil vid några flygtävlingar jag deltog i. Men det var ett stort problem -den var för liten.
Hade dock en hel del glädje av den.
Provade en stor takbox med säng och allt, men det var bara en övernattningsplats att sova i nödfall när vädret var gynnsamt. Att klättra nerför en stege på natten för att uträtta vissa behov var ingen höjdare.

Jag läste vad WIRE72 skrev om renault express, och blev intresserad, dock var objektet ganska jobbigt eftersom det blev så mycket tilläggsarbeten när det är en kåpa. Sedan var isoleringen ett jobbigt kapitel som jag inte själv skulle göra.
Var sedan ute på FreeLife - Camping, Caravan, Expedition & Outdoor Life och såg R 10 Solo och blev än mer inspirerad fast när jag undersökt det hela kände jag mej besviken. 280 000Kr för en bil som i original inte kostar mycket mer än 100 000kr då undrar jag vart de lagt pengarna utrymmena är väldigt minimala och att sova verkar jobbigt.

Har inga 280 000 så jag tänkte att det kan man fixa själv men man måste ha nåt bra att börja med börjar man med något dåligt och lägger pengar på så så blir det mest arbete och pengar på något som man inte kan /vågar använda för längre turer och den resan har jag redan gjort!
Bilen ska också duga som personbil och enda bil, den måste vara billig i drift ha bra kvalite så den håller för en långresa.
Läste ett antal timmar på webben frågade alla bekanta bl.a. chef för bilskrot chef för en stor firma med ansvar för vagnparken bilmekkompisar o.s.v.
Det enda som verkade bra var volkswagen, fast Berlingo och Kangaro var kandidater men tyvärr med medioker kvalite.
Den nya modellen som kom 04 är ganska dyr och tillverkad i annat land än man, tror kvaliten verkar inte nå upp till den gamla modellen som egentligen härstammar från Seat.
Framänden är en Polo som är en av de bästa småbilarna.

Så det blev en Caddy sdi -03 med dieselmotor utan turbo, men med icke fungerande AC som jag hoppas få fart på.
Kan man få plats i en sån? Ja det har jag funderat mycket på, är 193 lång och en bit över 90 kg så jag behöver utrymme.
Vad behöver man då? En bekväm säng min 80 * 200cm, kan man inte sova bra är det kört.
Rinnande vatten helst varmt också med disk/tvättho, en gasolspis räcker med en platta. En kylbox , en toalett typ portatpotti. Lite förvaringsutrymmen, tv, dator. Ev. Uppvärmningsanordning. Ventilation Batteri med laddare för bodelen men utan en kontrollpanel! Har lyckats bo i hus utan en larvig kontrollpanel så varför?
Kan man få rum med allt det?
Alla som sett Papphammar som kände sig tvungen att köpa golfprylar kommer kanske ihåg hans ”automatic holemaker” som man lade på golvet och vips fick man ett golfhål i parketten som försvann när man tog bort den, en sån modifierad variant skulle man ha.
Lägger upp en bild på Projektet.
 

Bilagor

  • IMG_0476.JPG
    IMG_0476.JPG
    543,3 KB · Visningar: 55
  • IMG_0473.JPG
    IMG_0473.JPG
    623,2 KB · Visningar: 63

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Hej!

Vi hade en liknande bil på 90-talet. Posten i Finland körde med såna och vi kom över en till lagom pris. Eftersom den var högerstyrd blev vi ju tvungna att göra en resa till England.
Sov på liggunderlag på golvet och enda inredningen var en liten hylla i taket där man kunde stoppa undan lite prylar.
På hemresan blev det lite trångt eftersom vi köpte en motorcykel (Norton) i Holland. Blev tvungna att köpa tält. Fina minnen!

Helena o Tom
 

Bilagor

  • postbilen 003.jpg
    postbilen 003.jpg
    438,1 KB · Visningar: 32
  • postbilen 002.jpg
    postbilen 002.jpg
    522 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Kanske ett tips.
Husvagns-Svensson i Lidköping säljer olika tält . Det finns ett tält som man sätter upp baktill efter bilen men ihop med den.
Mått vid marken 240 x 180 cm dörrhöjd upp till 195 cm.
Nattetid kan du då ha bakdörrarna stängda och sedan öppna upp under dagtid.

Tältet heter HS Auto Chalet best nr 009-01-01 och kostar 2995 kr.


Lycka till med projektet.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Campingbil

Det ska bli riktigt intressant att se hur ditt projekt fortskrider. Jag har själv funderat på hur man ska kunna ordna till en liten campingbil till låg kostnad.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Hej! Kul med kompaktbilprojekt.

Det är du definitivt en större utmaning att få bra funktion i en liten bil än stora. Varje mm räknas och alla funktioner måste minst dubbleras.

Min förra var en Isuzu-buss. Ca 4,2 meter lång men då man "satt på motorn" och hade vänster foten 1 dm bakom strålkastaren blev det ju betydligt mer plats i "skåpet. Ungeför som VW buss fast något mindre och med "riktig 4hjulsdrift och lågväxel.
Ståhöjd fixades med en skidbox som monterades med en ram på taket. Taket och lådans botten var bortsågat så man stack upp huvudet i taklådan. Den var i sin tur toppad med en sån där 80 tals sky-port.

Nu bygger jag en "stor" bil då åren o bekvämligheten tar ut sin rätt.


Romahome är ju en inspirationskälla, här kommer några till!

swissRoomBox-home

Danbury Motorcaravans - MODELS


Ett sånt där Auto Chalet har jag liggande. Du kan få köpa det till en billig peng. Hade det till en Jeep Cherokee som vi sov i lastutrymmet.
Lite tveksam dock till om det riktigt räcker till i höjd till Caddyn?
Var lite precis både i höjd o bredd till Cherokeen men den bakluckan öppnas å andra sidan uppåt viket tar en hel del plats

Dylikt biltält är ju endast användbart om man står på campingplatser o dylikt, knappast nåt du sätter upp när du stannat till i nån trevlig liten stad, just det som är en av de stora fördelarna med en liten bil.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Campingbil

Spännande projekt, går det verkligen att få in 2m säng i en såndär?
Funderade seriöst på en vw buss eller så att inreda. Men avsaknaden av ståhöjd, och framförallt toalettmöjligheten, gjorde att det blev en stor Sprinter istället.
Den drar under litern, vilket jag är ganska nöjd med för en bil på tre ton.
(kan bero på att min förra bil drog drygt 1.3l/mil och var en saab)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Campingbil

Härligt att se ett projekt a la mini.. :wink: var inne och suktade mkt, på en caddy innan ekonomin min då gjorde att det föll på en billig bil att starta på.. Blir kul att följa detta, ps. tänk på överdriva ventilationen lite då det är en så liten mängd luft som cirkulerar runt :wink:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tack för alla svar och kommentarer, höjden på Caddyn är 185cm så ett tält passar således. Ska man stanna ett tag så kan det vara trevligt att ha ett sånt, nackdelen är dock att det tar plats ska man ha det liggandes på golvet får man ju ta ut det så fort man stannar till. Tänkte mest vildcampa, betala en dyr campingavgift tänker jag bara göra om jag behöver duscha och tvätta.
Blir det en massa regn är det ju bra med tält men då får jag väl åka någonstans där det inte regnar eller hem.
har dock ett par gamla segel bl.a. ett windurfingsegel med ruta i som man kan göra ett enkelt soltält av och fästa i dörrarna.
Jag mätte upp längden och kommer att använda 30cm kupeutrymmet bakom passagerarstolen det är bara att fälla fram den och fälla ner en bit av britsen som dagtid kommer tjäna som armstöd till soffan/sängen och ev. lastförskjutningsskydd.
Har inga ritningar än det mesta finns i huvudet har ju varit på det här förut.
Rev bort alla väggskivor och gummimattan i lastutrymmet och valde att isolera med 10mm självhäftande skumplastisolering som är gjorda för ljudisolering men kommer ju att isolera en del mot värme/kyla, funderade även på tjocka liggunderlag hade blivit billigare och bättre isolering men jobbigt och svårt att limma.
Sedan har jag ju inte tänkt använda bilen i minusgrader att bo i.

Limmade även på 3mm matta som används i båtar som isolering på plast skivorna på bakdörrarna efter att jag isolerat invändigt.
 

Bilagor

  • IMG_0494.JPG
    IMG_0494.JPG
    793,7 KB · Visningar: 38
  • IMG_0496.JPG
    IMG_0496.JPG
    660,5 KB · Visningar: 38
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Gick ut och tittade på bilarna du lade länken till, visste inte att det fanns sådana men misstänkte det efter att ha hittat en hel del på you tube.
Det kommer att bli en liknande lösning för mej också fast spegelvänd eftersom jag vill kunna köra direkt om det behövs utan att fälla upp någonting. Tältet ser lätt och och snabbt att fälla upp, lär dock inte tåla så mycket busväder. Kanske finns billigt i Tyskland om man åker ditåt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Gick ut och tittade på bilarna du lade länken till, visste inte att det fanns sådana men misstänkte det efter att ha hittat en hel del på you tube.
Det kommer att bli en liknande lösning för mej också fast spegelvänd eftersom jag vill kunna köra direkt om det behövs utan att fälla upp någonting. Tältet ser lätt och och snabbt att fälla upp, lär dock inte tåla så mycket busväder. Kanske finns billigt i Tyskland om man åker ditåt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Innan jag började bygga så gjorde jag service olja i motor och växellåda och filter, sista servicen som var ifylld i serviceboken var vid 8000mil och en del år sedan. Nu har den gått 14000mil och verkade inte fått så mycket service sedan sist. Det gäller att börja i rätt ända!
Har just beställt nya däck eftersom jag fått min fyhjulsdrivna Impreza såld, vilken otrolig skillnad i bekvämlighet mellan de två bilarna. Har därför beställt 80 profil för att få den lite mjukare i fjädringen och få ner varvtalet vid motorvägsfart.
Vad som är bra och främsta orsaken att jag skaffade Caddyn är att den drar lite bränsle drog ca: 0,55 l/mil diesel vid motorvägskörning. Vad har ni för synpunkter på Preems apc diesel?
Har jobbat vidare med golvet och just fått det färdigt lade först remsor med underlags plast i botten på det korrugerade golvet och över det hela skivor.
Det är en slags cellplast 5mm tjock som verkar isolera väldigt bra, sedan lade jag vanlig underlagsplast ovanpå och sist klickgolv. Ser ut som stenplattor och är lättstädat på bilderna kan man se att det finns lite spalter mellan väggen och golvet kommer nog att använda tätningsmassa där för att förhindra smuts ramla ner golvet ligger ju helt löst och det behövs säker någon fixering p.g.a. vibrationer.
Inget som kommer att synas eftersom det blir skåp och soffa utmed sidorna. Snart dags att ta sig an väggarna och där får jag problem eftersom hörnen är rundade samtidigt som väggen är lite svängd, dubbelkrökta ytor således. När väggarna är klara så blir det mycket forskande hur sängen ska bli och bänken och ev skåp för kläder.
Har titta en del på länkarna som jag fick och där har man ställt in färdiga skåp som inte verkar passa bilen och tar onödig plats, vidare har det varit besvärligt att bädda och tveksam bekvämlighet, mycket naken plåt och plast gör inte mycket för att få "hemkänsla". Viktigt är att behålla den lilla rymd som finns. Hatten av för de som marknadsför R10, R20 jag vet att det finns bra kameror med speciell optik för såna bilder som ligger på sidan men det är ändå en bedrift att få en förlängd Berlingo se ut som en riktig husbil modell större.
 

Bilagor

  • IMG_0502.JPG
    IMG_0502.JPG
    411 KB · Visningar: 49
  • IMG_0503.JPG
    IMG_0503.JPG
    396 KB · Visningar: 40
  • IMG_0504.JPG
    IMG_0504.JPG
    399,5 KB · Visningar: 41
  • IMG_0505.JPG
    IMG_0505.JPG
    495,2 KB · Visningar: 37
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Blev inte så mycket gjort idag men lyckades isolera hjulhusen hoppas få ner vägljudet en del, har ju beställt nya däck som enligt reklamen ska vara tysta.

Ni kan se några vattendunkar från biltema, tog två om jag behöver bära en bit så kan man ju nöja sig med en, tänkte också ha varmt vatten i en och kallt i den andra har lagt fram ett duschhandtag från skeppsfourneringen och en pump från biltema. Kommer att koppla slangen till duschen från en kran med varmt och kallt vatten och strömbrytare sitter en ventil på handtaget så man inte spolar bort vatten i onödan. Och nej jag kommer inte ha någon tryckvakt de bryter till-från hela tiden om man spolar lite. Jag löser det genom att koppla en glödlampa i serie med strömbrytaren och pumpmotorn.

Det fungerar så att lampan fungerar som ett motstånd när den lyser mycket är motståndet ganska högt så även om kranen är nästan stängd bränner jag inte motorn, nackdelen är att när kranen är helt öppen så får man inte full fart på motorn men man slipper en del av oljudet och med rätt lampa så fungerar det fantastiskt bra. Jo jag har provat tidigare. och på det sättet undviker jag en lurig tryckvakt som pulsar vattnet och slipper utjämningstank med gammalt vatten.

Varmvatten hade jag tänkt ta från motorn! Drar en smal plastslang till lämplig slang som blir fort och mycket varm bästa är förmodligen slangen till värmepaketet tar man kylarslangen får man ju vänta på att tersmostaten ska öppna. i enklaste utförandet så lindar man helt enkelt plastslangen runt motorslangen med många varv lindar tejp utanpå och trär rörisolering ovanpå allt värmeöverföringen blir bättre om man drar på ett tjockt lager silikongummi. Sedan har man en liten motor som pumpar runt vattnet från vattendunken och tillbaka, med en lämplig glödlampa så kan man köra på halva spänningen och då håller motorn jättelänge. Om vattnet inte blir tillräckligt varmt får man skarva med ett kopparrör och linda ett tunnare kopparrör utanpå, tror det ska räcka med bromsrör, sedan löder man fast med vanligt lödtenn för värmeöverföringen skull.
Jag har ju bara 12l vatten pumpar jag runt ett par l/min så dröjer det säkert inte så länge innan det blir tillräckligt för en liten dusch eller disk.
Synpunkter och erfarenheter-Någon?
Kanske det finns någon skarpögd som ser att jag använder en keramisk kniv för att skära isoleringen? Det fungerar jättebra men ta inte hustruns dyra kniv för då är det garanterat nära skillsmässa!
 

Bilagor

  • iMG_0508.JPG
    iMG_0508.JPG
    446,1 KB · Visningar: 41
  • iMG_0509.JPG
    iMG_0509.JPG
    398,3 KB · Visningar: 43
  • IMG_0512.JPG
    IMG_0512.JPG
    376,8 KB · Visningar: 37
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Kommer att koppla slangen till duschen från en kran med varmt och kallt vatten och strömbrytare sitter en ventil på handtaget så man inte spolar bort vatten i onödan. Och nej jag kommer inte ha någon tryckvakt de bryter till-från hela tiden om man spolar lite. Jag löser det genom att koppla en glödlampa i serie med strömbrytaren och pumpmotorn.

Det fungerar så att lampan fungerar som ett motstånd när den lyser mycket är motståndet ganska högt så även om kranen är nästan stängd bränner jag inte motorn, nackdelen är att när kranen är helt öppen så får man inte full fart på motorn men man slipper en del av oljudet och med rätt lampa så fungerar det fantastiskt bra. Jo jag har provat tidigare. och på det sättet undviker jag en lurig tryckvakt som pulsar vattnet och slipper utjämningstank med gammalt vatten.

Varmvatten hade jag tänkt ta från motorn! Drar en smal plastslang till lämplig slang som blir fort och mycket varm bästa är förmodligen slangen till värmepaketet tar man kylarslangen får man ju vänta på att tersmostaten ska öppna. i enklaste utförandet så lindar man helt enkelt plastslangen runt motorslangen med många varv lindar tejp utanpå och trär rörisolering ovanpå allt värmeöverföringen blir bättre om man drar på ett tjockt lager silikongummi. Sedan har man en liten motor som pumpar runt vattnet från vattendunken och tillbaka, med en lämplig glödlampa så kan man köra på halva spänningen och då håller motorn jättelänge. Om vattnet inte blir tillräckligt varmt får man skarva med ett kopparrör och linda ett tunnare kopparrör utanpå, tror det ska räcka med bromsrör, sedan löder man fast med vanligt lödtenn för värmeöverföringen skull.
Jag har ju bara 12l vatten pumpar jag runt ett par l/min så dröjer det säkert inte så länge innan det blir tillräckligt för en liten dusch eller disk.

Intressant lösning med vattenpumpen och varmvattnet. Jag är lite tveksam till att använda kopparrör för kylvätskan, då koppar i kombination med aluminium kanske inte är helt bra. Man kanske kan ta ett rostfrittrör istället, även om värmeöverföringen blir sämtre. Ett annat alternativ skulle kunna vara att använda en liten platt-värmeväxlare, som bl.a. används till solfångaranläggningar.

Det blir spännande att följa hur dina lösningar kommer att fungera i praktiken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Du kunne og benytte Alde sin varmeväkslare, den er bra effektiv og liten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Det där med koppar och aluminium har jag inte tänkt på!
Då är det nog bäst med rostfritt fast jag kommer att börja med det enkla sättet och se hur mycket varmvatten det kan bli. Har ju en matta till en solvärmefångare och kopplar man in den så blir det brännhett på kort tid när solen ligger på, fast det blir en sak till att ta med. Min erfarenhet säjer att ju enklare det blir ju bättre fungerar det i längden.
Ja en riktig värmeväxlare är ju bäst men mitt behov av varmvatten är kanske inte så stort.
Köpte en ny solcell idag hittade en oanvänd på blocket för 800kr, 50watt men det verkar bara vara en teoretisk effekt eftersom de räknat på 17,2 volt och man måste ju ta ner spänningen till runt 14volt när man laddar.
Eftersom jag tänkt montera den på taket så blir ju inte vinkeln mot solen optimal så därför tog jag till mer effekt än jag egentligen behöver. Det blir ju min bärbara dator med 17" skärm som kommer att stå för den mesta förbrukningen den kommer ju gå som tv också om jag får tillräckligt bra mottagning med usbmottagaren annars får man titta på svtplay via internet.
Kylbox kommer man inte kunna ha igång när man står stilla om det blir en sån med Peltierelement, de drar för mycket. Men en med kompressor blir ju 10ggr dyrare.
Visar min diskho i rostfritt, 78kr på ikea skålen är 28cm i diam. borrade ett hål i botten och monterade ett avlopp för 19kr från biltema.
 

Bilagor

  • IMG_0513.JPG
    IMG_0513.JPG
    406,9 KB · Visningar: 19
  • IMG_0514.JPG
    IMG_0514.JPG
    394,4 KB · Visningar: 17
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Här har det REGNAT!!
Inte blivit mycket gjort var till skroten och hittade ett par handtag ovanför dörren och ett pedalgummi till kopplingen som saknades.
Eftersom framänden på Caddyn är "samma" som Polo finns det grejer att hämta. Förstår dock inte varför VW inte kunde monterat handtagen på caddyn istället för ett par plastlock över fästet, känns som att de medvetet minskar komforten i onödan, gammal som man är känns det bra att kunna hjälpa till med handtaget att komma upp ur stolen. Blir att montera ett vid bakdörren också.
Var nere i källaren och plockade upp en Microbike för dom som inte vet är det en svensktillverkad cykel som konstruerades av några studeranden på Göteborgs universitet och som startade en firma och tillverkade den.
Den är gjord av aluminiumprofiler och väldigt genialisk. Man fäller upp den genom att losse en hake och skaka till på den, tar inte 10 sekunder så är man cyklandes, ihopfällningen tar något längre 30 sek när man gjort det några ggr. Är två växlar inbyggda i baknavet man växlar genom att trampa bakåt ett ögonblick. Kedja finns inte det är en rem istället så man slipper oljefläckar.
Fungerar ganska bra som cykel har haft den i bilen cyklat runt på marknad, haft den mellan knäna på en vanlig buss fungerar förmodligen perfekt på tunnelbanan.
Funderade på att ta med den i bilen men inser att jag har en uppblåsbar kanot som jag måste ha med. Min bil är ju liten och smidig så jag behöver förmodligen inte gå så långt från parkeringen.
Har funderat en del på tält, kanske skulle byta cykel mot ditt tält Storpontus! Nypriset var liknande vad du gav, dock har jag punktering bak efter att ha lånat ut den till sonen, han är över 2 m och inte mycket för att pumpa.
Mina fantasier har växt sedan jag började läsa reseskildringarna på forumet blir nog medlem vartefter. Med ett tält skulle man kunna stanna lite längre och åka lite längre söderut framåt hösten. Får bli några kortresor först och testa allt. Har sett katastrofer där man gett sig iväg utan att ha ordentlig koll på grejorna. Fick nya däcken idag verkade jättefina jämfört med Kina däcken jag köpte till min andra bil i höstas.
De är tillverkade i Japan och verkar ha hög kvalitet, köpte ganska billigt på nätet lev. hem till huset för 1876kr. 80 profil jämfört med 65 original som sitter på kommer bli lite mjukare och mindre varv på motorn. Olastad med Originaldäcken med rek. lufttryck känns den lite gokartliknande eftersom fjädringen är stenhård.
Förstår inte riktigt hur man tänkt på vw eftersom max last ligger på 450kg, så kommer belastningen knappast bli mycket högre än fyra passagerare med bagage och full tank, varför kan man då inte behålla komforten i en polo istället för att göra den stum bak så att man säkert kan lasta ett ton utan att fjädringen säjer ifrån??
 

Bilagor

  • IMG_0515.JPG
    IMG_0515.JPG
    653,5 KB · Visningar: 21
  • IMG_0516.JPG
    IMG_0516.JPG
    681,4 KB · Visningar: 23

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Jag har ett par sådana Microbike. En fullt fungerande och en som kräver lite service.
Frågan är bara hur jag skall få frugan att våga cykla på dem?
Skall prova att göra styret teleskopiskt så det går att bredda. Nu är det inte mkt bredare än på såna där små sparkcyklar ungarna far runt på. Spännande är rätt beskrivning av upplevelsen i nedförsbackar.

Den enda jag sett som verkligen använde en Microbike var en äldre herre som hade den istället för rullator. Stöd i livet helt enkel när han gick genom en stor mässa i Älvsjö. Tror det var den avsomnade bilsalongen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen