• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

"En liten elscooter som inte är bredare än 75 cm och inte längre än 160 cm får kallas cykel om den inte har högre toppfart än 20 km/tim. Den får då användas som vilken cykel som helst och förare som fyllt 15 år får själv avgöra om huvudet är värt att skydda med hjälm. Det krävs inget förarbevis eller körkort och det är heller ingen åldersgräns. Föräldrarna/ vårdnadshavarna ansvarar för att inte barn släpps ut för tidigt på egen hand i trafiken."

Detta gäller elfordon utan trampor, särskilda regler gäller för elassisterad cykel med trampor.
För elcykel gäller maxeffekt 250w (0,346hk)
Man har i skrivningen missat maxeffekt för elscooter utan trampor.
Den elscooter i tyskland som jag läst om tillhör en äldre generation med kedja och vad det verkar en utväxlad likströmsmotor en gammal teknik som idag finns överallt att köpa på nätet både i sverige och annorstädes.
Problemet är att tekniken är föråldrad och tung och otymplig en bekant med en eldriven euscooter har nu problem med sina blybatterier som väger 80 kg som är på väg att ge upp.
Ska man skaffa något eldrivet idag så ska man ha den nya tekniken som är lätt har små förluster och inte blir varm.
Den elscooter du hänvisar till har 500w alltså dubbelt mot vad man godtar för elcyklar vikten är stor vilken sorts batteri det är har jag inte listat ut men motor med kedja och utväxling visar en inneffektiv likströmsmotor.
Med bly batterier blir hela paketet tungt och med oftast sämre värden än min elscooter.
Jo jag har haft en liknande också körde inte mycket och gav bort den fast jag gett 5000kr den dög helt enkelt inte.
Körde drygt en mil idag delvis grusväg, fungerade bra.
Nu har jag tagit fan i båten så det blir ett 5Ah 8hekto batteri till att beställa ikväll då kan jag göra riktiga långturer utan att bekymra mej om laddningen, totala extravikten blir under 2 kilo som jag lätt kan koppla ur när den inte behövs, nästa investering blir en kraftigare laddare.
Siktar på 4 mil och då kan man göra riktiga utfärder, när man står upp sliter man inte baken och ryggen hänger med bra.
Måste kommentera vekheten jag väger ju runt 100kg vilket är maxvikt sedan har jag ju haft ryggsäcken full plus en påse på styret och den har knallat på i uppförsbackar.
Jag ser inte någon speciell vekhet och den är ju tyskkonstruerad men byggs i en kinesisk fabrik mestadels under namnet ETWOW numera med 2 efter för att det är en nyare version med något större batteri.
Redan nu med mitt extrabatteri så överskrider jag Ah timmarna som kostar massor på nya versionen.
Det som är så speciellt som gör att jag skriver är mest att den är så rolig att köra även för en äldre person som jag fördrar att kalla mej och därför vill man dela med sej.
Med min hopfällbara stol som bara väger 900g och en öl i rygsäcken kan man äka ut och sätta sej att njuta av naturen = livskvalite, ta vara på de små stunderna. En sväng i svampskogen är inte fel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Hej!
Jag tycker det hela ser både vekt och billigt ut.

Efter mina elscooter-forskningar på webben så kom jag fram till just denna.
Stark, enkel, funktionell, punkteringsfri, samt lätt, just enkelheten är styrkan på denna, dock så smakar det, så kostar det.
Jag har inte lyckats hitta någon annan "kvalitets-elscooter", ännu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag måste äntligen komma till skott vad det gäller kamremmen har bara några mil kvar innan de 9000milen mellan bytena som är föreskrivts däremot har jag överskridit 48mån med flera år så jag börjar känna mej nervös.
När jag står på tomgång så skakar motorn det verkar som den går på 3 cylindrar men när jag kör går den bra så något är fel, ska beställa delar från mr auto och har övertalat min kusin att byta remmen.
Jag har ju samma dieselmotor som sitter i polo golf och passat 1,9l sdi.
Men i min bil är det nog lite lägre effekt än passat men det beror nog på motorstyrningen.
Skulle vara roligt att ha en lite större bil ex. vwlt31 men det blir en annan kostnad och att leva en längre tid utomlands känns dyrt och jobbigt, så det får bli charter med flyg och vänta in nästa sommar.
En del av mitt liv är investerat i bilen och att göra mej av med den utan att ha något verkligt bra istället skulle vara svårt, jag kan ju alltid när jag är ute och åker sätta mej där bak och äta och koppla av eller lägga mej en stund och vila eftersom jag som snigeln alltid har huset med mej.

Måste rapportera om min elscooter från smartride, jag körde 12mil och fick sedan problem med elektroniken ringde till Per Johansson som säljer dom och han skickade en bekant som körde 12 extramil och bar in en sprillans ny till mej i kartong.
Har bara hunnit köra 4km pga. vädret och den går lika bra som den andra alltså jättebra.
Kör ofta om cyklister så farten räcker, men man kan köra så långsamt att man kan fönstershoppa som en gående, inga problem att åka i gå fart med full balans. Man står ju bara några centimeter över marken så det känns mera normalt och tryggt än en cykel när man blir van och man kan titta sej omkring på ett helt annat sätt.
Planerar en resa söderut med flyg framåt jul och då får ju scootern följa med, jag får ju 10kg över till bagage och det räcker bra.
Om jag skulle köra söderut till spanien med husbil så är det en sån här jag skulle ta med istället för cyklar hängande därbak, hopfälld får den plats överallt och stöldrisken är obefintlig eftersom man har den med överallt även in på restauranger. Laddaren är lika liten som den till datorn så den kan man ha med sej och passa på att ladda om man är ute och äter.
 

Bilagor

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    987 KB · Visningar: 8
  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    1,2 MB · Visningar: 6
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag har beställt delar till kamremsbyte med spännare och vattenpump delarna kostade 1900kr trodde i min enfald att det var från sverige som skuvat.se men dr auto ligger på gränsen mellan tyskland och frankrike.
Telefon om man vill klaga kostar 5 kr /min.
Hoppas bara det inte är något mer bekymmer för motorn har gått dåligt länge nu, hade det varit en vanlig bil hade jag sålt den men jag har ju glädje av den på ett helt annat sätt än en vanlig bil.
Tänk bara om jag blir strandsatt några timmar då kan jag sätta mej därbak och surfa med datorn eller vila en stund. eller göra lite kaffe.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja det var ett tag sedan, har omprioriterat en del har en komplett kamremsats hemma nu för 2000kr men motorn har ju bråkat länge skakat på tomgång frågade en hjälpsam man på en verkstad och han trodde det var en insprutare eller ventil så han rådde mej att fixa det först.
Själv tror jag på en insprutare som inte stänger som den ska, provade att starta igår efter flera veckors stillestånd och den gick nog inte ett helt varv innan den startade så jag tror den är i grunden frisk.
Min far hamnade på sjukhus på julafton man hade hittat honom ute tunnklädd och förvirrad, tur att jag hade nycklarna till bilen kanske.
Samtidigt var jag på Gran Canaria en vecka och fick reda på det dagen innan jag reste hem så det blev lite jobbigt.
Har ställt av Caddyn men känner att det är en bil som jag ska behålla och fixa och köra på nya äventyr med, så till våren blir det nog att fixa allt som behövs och under tiden kommer den inte rosta sönder.
Så det blir att köra citroen c5 tills dess min far ska nog inte köra bil mer och jag vet inte om han vill sälja eller ge bort den sedan.
Överlägsen komfort och väldigt låg bränsleförbrukning med diesel, men den passar inte mej riktigt för stor för en person men fantastiskt skick efter lite mil och helt rostfri efter att ha körts på Gotland utan saltvägar.
Så jag har en lista som ska fixas i vår : avgassystemet håller på att ramla ihop slår mot golvet hela tiden spridarbyte och där gäller det att hitta vilken som är trasig, de är dyra. kamremsbyte 2600kr för att skruva dit delarna jag har.
Så det blir en liten tröskel att kliva över för att vara körande i sommar men det är en känsla man har när man trivs med något som man gjort själv och som man trivs med även om komforten inte är den bästa, och lite kan man ju fixa själv det kan man inte numera med nya fordon.
Resan till Gran Canaria var trevlig reste från närbelägna Norrköpings flygplats liten och trevlig.
Fick ett hotell med eget rum på ett riktigt fint hotell dyrare än vad jag skulle ha råd med annars, reser alltid med fritidsresor och det har varit bra sedan 60-talet.
Det som kan vara intressant för husbilsåkare är ju min elscooter som jag packade ner i en väska och checkade in.
Körde 70km runt Puerto Rico och det var en fin upplevelse det var två nackdelar en var att många var väldigt intresserade och frågade och ville provköra, bara en fick och han sa att jag hade rätt nu var han tvungen att spara pengar och köpa en.
Den andra nackdelen var att jag brukar få promenera miltals och få upp konditionen, nu gled jag bara runt och njöt av utsikten så jag gick inte ner i vikt å andra sidan slapp jag kämpa med den branta backen till hotellet.
En dag tog jag båten till puerto mogan åkte till taxiparkeringen och åkte upp till Mogan 7km uppåt bergen, där stannade jag och språkade med en holländare medan jag avnjöt en öl.
Fortsatte sedan uppått några km men vände sedan, såg ett hus till salu och det hade varit perfekt men passar knappast min plånbok.
Körde neråt en halvmil och njöt av naturen, ibland kom det bilar men jag stannade bara och släppte förbi dem, man tar ju inte mer utrymme än en gående.
Stannade på ett spanskt ställe och åt tapas, det blev resans höjdpunkt biff med tärnad potatis i en gryta och en öl till och billigt också.
Körde ner till havet och tog ett dopp men det var som sverige på sommaren -för kallt hotellets pool var mycket varmare.
Tog båten tillbaka och körde upp till hotellet, det var otroligt smidigt att fara runt och man avverkade långa sträckor väldigt snabbt, gjorde flera sådana utflykter och bara en gång så promenerade jag, folk vinkade och såg glada ut när jag susade fram, men blev lite tysta när jag sa vad den kostade för det var ju första frågan.
Upplysningvis vill jag tala om att jag inte har några andra kopplingar till de som säljer annat än köpet till fullt pris.
Finns det någon som har tips om min dieselcaddys motor så hör av er.
Grubblar ibland om att lägga ner projektet men jag vet att jag kommer att ångra mej tills jag dör.
Jag har blivit med läsplatta har ju surfplatta men de går inte läsa på när det är ljust ute och skärmen gör att det blänker hela tiden och de drar ju en massa ström så man måste vara i närheten av en laddare.
Har 360 böcker att läsa i fickan och den fungerar bra i dagsljus och är det perfekta sällskapet på resa och alla ställen man måste sitta och vänta.
Hälsningar till alla!
 

Bilagor

  • IMG_20141225_123359.jpg
    IMG_20141225_123359.jpg
    1,6 MB · Visningar: 6
  • IMG_20141226_111913.jpg
    IMG_20141226_111913.jpg
    1,1 MB · Visningar: 5
  • IMG_20141220_144955.jpg
    IMG_20141220_144955.jpg
    3,6 MB · Visningar: 2
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Verkar som om den svenska försäljningen av elsparkcyklar upphört, dock kan man ju importera själv från kina och då rekommenderar jag den senaste versionen med större batterikapacitet.
Saknar att köra min caddy är trött på all elektronik i en modern bil, det piper här och där det känns som att någon hela tiden ska tala om vad man ska göra. Saknar också den direkta känslan av att köra bil även om det är mindre komfortabelt, att man inte kan känna att framhjulen inte styr när det är halt utan ska ha en blinkande lampa som varnar när hjulen spinner.
Jag inser att det förmodligen är så att man trivs bäst med det gamla även om jag jobbat med datorer och hjälper folk hela tiden så vill jag inte ha en bil som har elektronik som fungerar som en backseat driver!
Så fort vårsolen tittar fram blir det att försöka laga och fixa så jag kan köra en tur igen.
Just friheten att utan planering kunna köra och stanna var man vill är fantastisk - om den bara vore litegrann större vore det perfekt.
Men det perfekta är ofta fiende till det som är bra (ryskt ordspråk).
Man ska nöjd med det man har och man saknar inte kon... osv. är nog andra saker man ska tänka på.
Funderar på vilka förbättringar jag kan göra, tråkigt att man känner sej ganska ensam på forumet att ha en så liten bil när man googlar så ser man att det finns mycket större intresse av att bygga själv litet och billigt i england och holland t.ex.
Har funderat på husvagn nu när jag tills vidare kör en perfekt dragbil bland det bästa som finns, men jag minns hela tiden hur bökigt det var att stanna parkera och man var låst till campingar och bara lukten som finns i en vagn som stått över vintern och just blivit uppvärmd av vårsolen får mej att må illa.
Och det blir ju lite Böda camping av det och det känns från det jag sett en aning enformigt och intelligensbefriat, grilla sitta i solstol och dricka öl och vin och tända värmeljus kan ju inte vara livets mening?? :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Ja det var ett tag sedan, har omprioriterat en del har en komplett kamremsats hemma nu för 2000kr men motorn har ju bråkat länge skakat på tomgång frågade en hjälpsam man på en verkstad och han trodde det var en insprutare eller ventil så han rådde mej att fixa det först.
Själv tror jag på en insprutare som inte stänger som den ska, provade att starta igår efter flera veckors stillestånd och den gick nog inte ett helt varv innan den startade så jag tror den är i grunden frisk.
Min far hamnade på sjukhus på julafton man hade hittat honom ute tunnklädd och förvirrad, tur att jag hade nycklarna till bilen kanske.
Samtidigt var jag på Gran Canaria en vecka och fick reda på det dagen innan jag reste hem så det blev lite jobbigt.
Har ställt av Caddyn men känner att det är en bil som jag ska behålla och fixa och köra på nya äventyr med, så till våren blir det nog att fixa allt som behövs och under tiden kommer den inte rosta sönder.
Så det blir att köra citroen c5 tills dess min far ska nog inte köra bil mer och jag vet inte om han vill sälja eller ge bort den sedan.
Överlägsen komfort och väldigt låg bränsleförbrukning med diesel, men den passar inte mej riktigt för stor för en person men fantastiskt skick efter lite mil och helt rostfri efter att ha körts på Gotland utan saltvägar.
Så jag har en lista som ska fixas i vår : avgassystemet håller på att ramla ihop slår mot golvet hela tiden spridarbyte och där gäller det att hitta vilken som är trasig, de är dyra. kamremsbyte 2600kr för att skruva dit delarna jag har.
Så det blir en liten tröskel att kliva över för att vara körande i sommar men det är en känsla man har när man trivs med något som man gjort själv och som man trivs med även om komforten inte är den bästa, och lite kan man ju fixa själv det kan man inte numera med nya fordon.
Resan till Gran Canaria var trevlig reste från närbelägna Norrköpings flygplats liten och trevlig.
Fick ett hotell med eget rum på ett riktigt fint hotell dyrare än vad jag skulle ha råd med annars, reser alltid med fritidsresor och det har varit bra sedan 60-talet.
Det som kan vara intressant för husbilsåkare är ju min elscooter som jag packade ner i en väska och checkade in.
Körde 70km runt Puerto Rico och det var en fin upplevelse det var två nackdelar en var att många var väldigt intresserade och frågade och ville provköra, bara en fick och han sa att jag hade rätt nu var han tvungen att spara pengar och köpa en.
Den andra nackdelen var att jag brukar få promenera miltals och få upp konditionen, nu gled jag bara runt och njöt av utsikten så jag gick inte ner i vikt å andra sidan slapp jag kämpa med den branta backen till hotellet.
En dag tog jag båten till puerto mogan åkte till taxiparkeringen och åkte upp till Mogan 7km uppåt bergen, där stannade jag och språkade med en holländare medan jag avnjöt en öl.
Fortsatte sedan uppått några km men vände sedan, såg ett hus till salu och det hade varit perfekt men passar knappast min plånbok.
Körde neråt en halvmil och njöt av naturen, ibland kom det bilar men jag stannade bara och släppte förbi dem, man tar ju inte mer utrymme än en gående.
Stannade på ett spanskt ställe och åt tapas, det blev resans höjdpunkt biff med tärnad potatis i en gryta och en öl till och billigt också.
Körde ner till havet och tog ett dopp men det var som sverige på sommaren -för kallt hotellets pool var mycket varmare.
Tog båten tillbaka och körde upp till hotellet, det var otroligt smidigt att fara runt och man avverkade långa sträckor väldigt snabbt, gjorde flera sådana utflykter och bara en gång så promenerade jag, folk vinkade och såg glada ut när jag susade fram, men blev lite tysta när jag sa vad den kostade för det var ju första frågan.
Upplysningvis vill jag tala om att jag inte har några andra kopplingar till de som säljer annat än köpet till fullt pris.
Finns det någon som har tips om min dieselcaddys motor så hör av er.
Grubblar ibland om att lägga ner projektet men jag vet att jag kommer att ångra mej tills jag dör.
Jag har blivit med läsplatta har ju surfplatta men de går inte läsa på när det är ljust ute och skärmen gör att det blänker hela tiden och de drar ju en massa ström så man måste vara i närheten av en laddare.
Har 360 böcker att läsa i fickan och den fungerar bra i dagsljus och är det perfekta sällskapet på resa och alla ställen man måste sitta och vänta.
Hälsningar till alla!

Tack för din recention på elscootern, jag får ta och beställa en snart :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Var ute och startade upp min avställda caddy nu när vårsolen kommit fram.
Den rystade och skakade som vanligt på tomgång, öppnade motorhuven och lossade kontakten till värmegivaren på luftburken.
Och då plötsligt började den gå perfekt i tomgången??
Har mätt givaren och den verkar hel, när man kopplar bort den så tror styrboxen att det är varmt ute, det konstiga var att om jag tog bort locket till oljepåfyllningen så ryker det inget med kontakten inkopplad, drar jag ut kontakten så blåser det rök upp i massor.
Har det med vevhusventilationen att göra?
Har inte hittat någon beskrivning bara till bensinmotorer caddy 1,9l sdi motor sitter ju i flera bilar bl.a. lite äldre polo och seat golf.
 

Bilagor

  • IMG_20150211_105638[1].jpg
    IMG_20150211_105638[1].jpg
    1,3 MB · Visningar: 4
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag är envis jag vägrar ge upp mitt koncept med en enkel billig lösning på boendet och campandet, jag vägrar släpa med mej hela hemmet och jag känner mej inte intresserad av att bo utomlands långliga tider i en husbil fördrar flyget efter mina erfarenheter av autobahn.
Alltså måste jag som ensam pensionär med normal pension framhärda i att lösa problem och fixa och dona och lösa problem.
Hade hoppats att få någon hjälp i mitt motorproblem, men efter många timmars läsande på nätet är detta en gråzon som inte många fattar och som jag förstått det inte är meningen att någon ska förstå!
För att rekapitulera har jag haft problem med caddyn en dålig tomgång och rökgaser som inte varit bra besiktningens godkännande var kanske grundad mer på verkligheten och vänskap än på paragrafer.
Fick rådet när jag skulle beställa tid för kamremsbyte att kontrollera att det inte var trasiga insprutare eller ventiler.
Har läst i timmar om hur egr systemet fungerar och kontrollerat funktionen på min bil. Köpte en VAG. läsare för felkoder på Biltema, enkel passar för en som inte kan någonting utan instruktioner går att nolla felkoder på parkeringen utanför besiktningen.
Men det gav inget alls, EGR ventilen fungerande utan anmärkning -men varför skicka tillbaka avgaser till insuget det är ju sot och elände som gör att oljan blir svart på en gång. När man trimmade mopeder var det ju raka rör överallt!
Efter allt mitt forskande kan jag bara slå fast att EGR är en skrivbordsprodukt som inte minskar avgaser och ökar röken från en diesel och i mitt fall minskar körbarhet och effekt!
Det visade sej att man just i min bil satt dit ett luftspjäll på insuget som skulle samverka med EGR ventilen genom att strypa lufttillförseln på insuget och skapa undertryck som skulle hjälpa ännu mer avgaser att komma in i motorn för att minska Nox utsläppen.
(Någon här som äter sin egen skit för att skita mindre?)
Det var där felet låg ventilen stängde nästan helt på tomgång och den gick på oförbränd diesel och vevhusventilation och avgaser via egr ventilen.
Rystade och skakade.
Har sedermera förstått att det förmodligen är trasiga kugg i den hermetiskt slutna enheten som består av en elmotor en utväxling i billig plast och ett spjäll i ett gjutet rör, en ny inte orginal kostar bara 3500kr.
Eftersom problemet beror på ett stängt spjäll så tänkte jag först borra ett lagom stort hål men provade att skruva bort det helt och låta spjällaxeln vara kvar.
Tomgången bra ingen rök från avgasröret där det rök redan på tomgång och vid gaspådrag rök rejält tidigare.
Den nästan dödförklarade motorn hade plötsligt blivit frisk ett under hade skett!
Gick vidare med att stoppa in en skruv i vakuumslangen som manövrerar EGRventilen och skickar avgaser in i min fina motor.
Då stannar den i stängt läge via en stark fjäder och fungerar således inte alls.
Det händer någon gång ibland att en diesel kan rusa okontrollerat genom att motoroljan går in i insuget via vevhusventilationen det kan hända vid stor utspädning av oljan med diesel så att nivå ökar eller att man fyllt alldeles för mycket olja i motorn.
Det krävs att motorn är rejält varm alltså under tuff körning och skulle det hända är det bara att bromsa så bilen stannar och låta den kallna, har man automat så är det mer problem.
En del tänker då att vrider man av tändningen ska motorn stanna för då stryps ju bränslet men om motoroljan är bränslet så går den på den så det hjälper inte, och då hänsvisar man till insugspjället.
Insugspjället har en stark vridfjäder som öppnar det helt när inte strömmen är på i caddyn och förmodligen i andra bilar, så där har man ingen hjälp bara att kolla oljan ofta.
För mej och med min forskning är EGR något dåligt som möjligen fungerar men oftast försämrar miljön.
Min bil ska enligt instruktionsboken inte köras under 1500varv, min fars commonrail diesel klarar mycket lägre utan att bråka.
Tidigare började den rysta och skaka under 1500varv, nu kan jag köra på femte växeln i 50km 1300varv utan problem, behöver inte växla ned så ofta som förut stor skillnad.
Eftersom den inte ryker så antar jag att den drar mindre och är inte så stor miljöbov längre.
Tidigare blev oljan svart med en gång när man bytt till ny olja, alla sa att så är det med dieslar men nu har jag skaffat ny olja och nytt oljefilter ska bli intressant och se om det ar EGR som gjorde oljan svart genom att mata in sot i motorn.
Min slutsats är hitills att en diesel behöver inget spjäll oavsett förklaringar från fabrikanten och heller ingen egr.
På nyare fordon har man kopplat en massa givare till detta tillsammans med partikelreningen så där är man en kassako eftersom allt är kopplat till mystiska felkoder som besiktningen läser av och är det fel så måste man årgärda, skulle man mäta vilket jag tror man inte kan så kanske bilen skulle vara renare än original.
Min caddy ryker inte och går bättre än någonsin tidgare återkommer med rapport, har beställt tid för kamremsbyte / vattenpump.

Min bil är nu tvättad och polerad osv. efter några månaders avställning.
Tips på resmål för sommaren -Någon?
Finns förmodligen en och annan som börjar fundera när han läser det här är han riktigt klok eller är det sant?
Det första man måste göra är att läsa och lära sig om sitt eget fordon det finns mycket duktigt folk därute, det svåraste är att skilja på såna som kan och såna som tror de kan.
Läste en tråd om en ford som var ett antal år lång och många insändare lång i samma ämne men ingen enda hade kommenterat - varför var det på detta viset - .
 

Bilagor

  • IMG_20150316_171150.jpg
    IMG_20150316_171150.jpg
    1,3 MB · Visningar: 8
  • spjallhus.jpg
    spjallhus.jpg
    9 KB · Visningar: 1.827
  • IMG_20150315_210858.jpg
    IMG_20150315_210858.jpg
    183 KB · Visningar: 5
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har varit till min kusin som har ett garage och fått svetsat fästet till katalysatorn, men resten av avgassystemet var bortom räddning.
Satt några timmar och sökte på nätet och hittade en firma i Linköping som säljer avgassystem billigt "avgassystem.eu".
mindre än halva priset mot mekonomen och fullständig monteringssats ingick. Har ni bekymmer med ljuddämparna så varför inte kolla sidan, finns billigare från tyskland men det blir nästan samma med frakten.
Att köpa från vw har inte fallit mej in att göda hela vw koncernen för att man är dum är att gå lite väl långt.
Körde dit och hämtade ljuddämparna har ju inte så långt.
Man varnade för dåligt väder på fredagen idag och det stämde så igår låg jag på marken med bara en domkraft som höll upp bilen och lyckades byta.
Blev bra verkar det som tystare än förut.
När jag skulle sänka bilen så såg jag en skruv i bakdäcket var för trött för att tänka så jag petade bort den och all luft försvann.
Samma hände förra året och då var det också en av mina egna skruvar som gjort hål på däcket.
Drog dit en skruv med lite tätning på och pumpade, luften höll och idag körde jag till en verkstad och fick det reparerat.
Finns ju satser på biltema men vädret och lusten att meka hade tagit slut.
Nu måste jag laga ABS som lyser och förmodligen byta ett par bromsrör, brukar behandla med rostlösning flera gånger i god tid innan reparation så brukar det gå bra sedan, att göra det samtidigt man jobbar ger ingen tid för kemikalierna att verka.
Köpte en 20w solcell för 300kr på en firma i Norrköping, ska sätta fast den istället för den 50w som lossnade. Det kommer att räcka för det jag behöver, men kommer inte att lita på bara lim utan det blir några genomgående plåtskruv även om jag tycker det är synd att göra hål i taket.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Nu har jag äntligen fått bytt kamremmen och vattenpumpen och spännrullar.
Allt var i gott skick men nästan 9000mil sedan sista bytet gör att man ska byta, går någon del sönder är motorn riktigt trasig och då kanske hela bilen skrot.
Den risken vill man inte ta, hade tur som hittade en kunnig mekaniker som gjorde jobbet perfekt till lågt pris och fick ett oljebyte gratis gjort.

Är det någon i Norrköpings omnejd som behöver reparera så kan jag bara rekommendera.

Nu närmar det sig besiktning och blir nog att jag åker in utan att göra annat än fixa abs eftersom risken är att det blir ombesiktning på bromsar ändå, min bil trots sin litenhet kostar lika mycket att besikta som en riktig husbil eftersom det är lätt lastbil.
Bilen går bra mycket bättre än tidigare med bortkopplad EGR ganska mycket sot i insuget var det vilket bara kan komma från avgaserna som skickas in via egr ventilen.
Glömde ta foto på det men det var ganska mycket och begränsade luftflödet ganska mycket. Vi som trimmade mopeder visste att ett bra luftflöde är viktigt.

Har handlat en ny parasoll istället för den gamla runda som satt på bakdörren, den här är gjord för balkonger och rektangulär och blir perfekt om jag få den bra monterad, det är Ikeas Flisö.
Kommer att täcka utrymmet mellan bakdörrarna i öppet läge och 160cm bakom, vilket gör att det blir plats att sitta där i skydd för solen och regn.
Det som är bra är att man kan stänga och låsa om man behöver gå någonstans utan att behöva plocka ner något.
Har beställt en camping stol modell bäst och värst från danmark via en svensk nätsida seus.se . Den verkar inte finnas i sverige -än.
Men integrerad fotpall nackkudde och ställbart ryggstöd och mugg hållare och fickor för diverse har den, knappt 5kg i aluminium och snabbt hopfällbar verkar den vara ett bra köp som kan fungera lika bra hemma som på resa i bilen.
Ska försöka få till ett skydd mot värme och kyla som är snabbmonterat kanske med magneter eller kardborrband direkt mot vind och sidorutorna funderade på tunn isolering med aluminiumfolie.
Det jag använt hittills har varit knöligt och inte fungerat så bra.
Nackdelen med att stänga igen rutorna är att man inte ser hur vädret är och vilken tid det är eller om någon är utanför.
En ide jag fått är bubbelplast men kvaliteten har varit dålig på det jag hittat inte alls som de vingfodral till modellflyget som jag hade.
Var man får tag i sånt material vet jag inte?
 

Bilagor

  • index.jpg
    index.jpg
    5,2 KB · Visningar: 1.501
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Lite uppdatering!
Stolen som jag skickade efter är provsutten och väldigt bekväm tyvärr så passar inte nackstödet mina 193cm men en något kortare skulle kunna använda det, som solstol är den ju perfekt man halvligger i den går nog att somna också.
Otroligt lätt att fälla upp och väger inte mycket, risken är att om det blåser hårt så kan den nog fara iväg, benstödet går att ta bort med ett blixtlås.
Efter vintern när jag tog bilen i bruk började ABS-lampan lysa efter hundra meters körning, felkoden visar att det är fel på själva ABS enheten med elektronik och motor, väldigt dyrt och lite jobbigt att byta sitter illa till med en massa rör.
Efter mycket googlande och tittande på you tube så började jag kolla säkringarna som sitter ovanpå batteriet, men de var ok lossade kontakten till säkringshållaren och såg en grön fläck på tejpen som var lindad om de tre kablarna, ärg känner jag igen sen tidigare och det var det det var.
en av kablarna som gick till säkringarna hade legat emot och höljet var nernött och eftersom man smart nog lagt alla kablarna bredvid batteriet förmodligen för att det ska bli fel som man kan ta betalt för, så hade den helt enkelt ärgat av.
Jag lödde ihop kabeln och lindade vulktejp om och så var det problemet löst. Sparade några tusen på det.
Besiktade idag och till min förvåning gick den igenom utan problem, rökgaserna som förra gången föranledde ombesiktning där den gick igenom mest för att de såg mellan fingrarna, var 0! mätaren visade efter två försök på noll rökpartiklar, men det skrevs ut 1 i protokollet av någon anledning. Den var alltså minst lika ren som en ny diesel tack vare att jag satt EGR ur funktion, det enda problemet är att den går dåligt på tomgång innan den är varm, antar att problemet försvinner under sommaren då det är varmt ute.
Problemet är förmodligen att den går magert eftersom den får mer luft än tidigare, går ju ställa upp pumpen lite så blir den starkare också, på webben finns det en liten manick som man kan löda ihop själv eller köpa färdig som gör att man kan få uppåt 20hk extra, passar tydligen till lite äldre fiatdieslar också. Den går att slå på och av med en strömbrytare. Bra uppför backarna eller vid omkörning.
Så nu är det lite fix med inredning sedan är det bara att köra någonstans, tur att jag inte gav upp när allting verkade som mörkast och man misstänkte ett motorhaveri.
icon7.gif

Jag kommer att leta efter ett garagetält så att jag kan ha bilen skyddad eftersom jag ordnat så att det går att köra in på tomten.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Campingbil

Härligt med blankt papper på besiktningen, grattis, den där manicken får du gärna beskriva lite närmre (20HK).
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har hittat en liten apparat på Ebay som kopplas mellan pumpen och ordinarie kontakten dit, det är en liten plastlåda med bara två kablar.
Gissar att den lurar pumpen att ge mer bränsle och eftersom min verkar gå väldigt magert kan det fungera.
Den kommer från Polen och kostar 270kr så man kan ju försöka och se om det fungerar, annars har KRC en box till min bil för 4000kr som är betydligt mer avancerad. Vad jag förstått gör dom samma saker fast jag tror kcrboxen kopplar ur egr automatiskt en, det är så de får en effektökning ingen eger och mer bränsle.
Eftersom jag kopplat ur egr och bara behöver mer bränsle så kanske jag kan få någon liknande effektökning från 64hk till 79 15hk mer det låter inte mycket men effekten ökar ju med en fjärdedel så det blir en stor skillnad.
Det finns till många olika dieslar så det är bara att googla.
Återkommer efter testkörning, det jag är rädd för är att den börjar ryka eller ger dålig tomgång och då kopplar jag ur den.
Enligt en bekant som bor i Norrköping finns det en mack där som har gammal diesel alltså utan vegetabilisk olja och hans husbil går mycket bättre på den dieseln, de som har båtar brukar köpa sån diesel eftersom det är risk att det bildas alger i vanlig diesel som sätter igen bränslefiltret.
Om man tankat sommardiesel och husbilen stått utomhus över vintern finns det en risk om det varit riktigt kallt att dieseln blivit som en tjock soppa, då behöver den värmas ganska mycket för att bli bra igen.
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    4,6 KB · Visningar: 1.199
S

StorDansk

Guest
Sv: Campingbil

Hej Bengt, vad heter en sån manick? Eller har du nån länk,
för det priset kan det vara värt att testa!

Hälsning Finn
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Rapport!
Har testat trimboxen, eftersom jag läst på innan och priset var lågt förstod jag att det inte var något avancerat.
Det är alltså två kontakter där man tar ut en signal på stift 2 och 3 från kontakten från boch pumpen vp37 som sitter i väldigt många motorer även fiat.
Vad man gör är att koppla in ett motstånd parallellt med signalen från pumpen som gör att elektroniken tolkar en lägre signal och ger mer bränsle till motorn.
Det satt en potentiometer och ett fast ytmonterat motstånd i serie, för att få det hela att fungera fick jag byta det fasta motståndet till halva värdet, sedan har jag provkört och skruvat. Fick positivt resultat behövde växla mindre, det fungerade mest vid lägre varvtal segdragningen tomgången som varit dålig när motorn var kall blev bättre.
Har fått felkoder och den sista fick jag inte bort utan att skruva upp motståndet i plastlådan.
Jag testar vidare men just nu känner jag inte att jag kan rekommendera den här eller liknande plastlådor med färgglada etiketter.
Om jag hade resurser skulle jag gärna gå in och programmera om ecu till lite mer bränsle vi lägre varv för att ta bort de negativa effekterna av avgasreningen.
Har beställt en ny p-ände och inre styrled på nätet fick onlinehjälp eftersom det var en villervalla av olika gängor och modeller och det var endast ett ställe som jag kände jag fick mycket dokumentation och bra hjälp. En svensk välkänd sajt hade ingen info så den gick bort för andra gången tyvärr.
Jag byter inte för att jag måste utanför att jag irriterar mej på att bilen vandrar i de djupa diken efter lastbilarna vi tvingas köra i.
Funderar på att få bytt bromsbeläggen fram eftersom jag sett mycket bromsdamm och vänster framhjulsbroms kärvar ibland.
Skulle kunna göra jobbet själv men kroppen värker numera en hel del efter jobb i marknivå, och jag har ju tillgång till proffshjälp så jag föredrar det.
Ja för de som undrar Qstar spårgatan i Norrköping har
blankdiesel som inte har någon inblandning av vegetabiliska oljor, så före avställning kan det vara bra att tanka där, själv kommer jag tanka där när jag är i närheten.
 

Bilagor

  • IMG_20150513_213302.jpg
    IMG_20150513_213302.jpg
    578,4 KB · Visningar: 2

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Campingbil

Hej Bengt!
Hur har det gått i sommar?
har du kommit ut på några härliga rundor med bilen i regnet?

mvh
UffeB
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Nej jag har inte kommit iväg eftersom en sån liten bil inte är rolig att vara i om det är dåligt väder.
Regn och kyla har det ju varit och resa söderut med färjor och annat besvär har inte blivit av. Däremot har det blivit underspolning med högtryck och sedan sprutat tunnflytande rostskyddsmedel under och i hålrum i balkar.
Har lagt så mycket slantar så nu måste jag hålla den i ordning.
Har funderingar på en tur till danmark över sundet om vädret blir bra.
Kanske köper ett garagetält till hösten och ställer in bilen, har tittat mycket på husbilar men det som är körbart blir väldigt dyrt när allt är klart och resan neråt spanien lär inte bli billig, så det blir nog flyg istället framot hösten och hyra scooter eller bil och fara runt lite blir ju inte mycket dyrare än bara skatten på en husbil. Ett alternativ vore att köpa en liten husvagn och ställa upp någonstans och ett drag är inte dyrt.
Eftersom jag kan sova i bilen under transportsträckorna så blir det ganska billigt den drar ju 0,6l/mil.
Just nu så inväntar jag Vädret!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Glömde skriva att P-ände och inre styrled är bytt, inre styrled var helt felfri och bilprovarens inkompetens som gjorde att jag bytte. Tanka blankdiesel om ni kan bilen går både billigare och bättre finns i en mack i Norrköping.
Allt på bilen fungerar som det ska bara att resa till något bra ställe, sitta vid en sandstrand med nollgradigt vatten och regn är bara för självplågare.
Har redan betalt kontantkortet med 6 GB för att kunna surfa fritt, Har en sk. Ultrabook dator en bra surfplatta med nytt GPS program och trådlöst tanget bord och mus och så klart en bra telefon som jag kan använda som hotspot och surfa med. Blir billigare än att använda mitt trådlösa modem kopplat till tre.
Nyss var det sol och varmt men nu måste jag ta in utemöblerna för det verkar kunna regna, variationer på 15 grader inom 15 minuter är vanliga i år. :confused:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har inte kommit iväg i år eftersom jag köpte en riktig husbil.
Ställde Caddyn eftersom jag skulle använda min fars clio. Tänkte ställa av den eftersom den rykt ganska mycket innan den blivit varm och ta det problemet till sommaren ev sälja den.
Clions oljetryckslampa började plötsligt lysa fast den går perfekt så jag misstänker oljetryckskontakten. Så det blev att köra med caddyn, fyllde på diesel på preem och nu verkar den inte ryka längre??! Den har ju gått på blankdiesel ett antal tankningar, har tankat husbilen på samma men den är ju avställd tills vidare och den soppan ska ju inte bilda bakterier.
Den känns marginellt klenare så den kommer ju att dra mer men röken var väldigt störande riktiga moln när den var kall. Röken kom från dieseln annars skulle man märkt det på oljestickan.
Fick nytta av den också lyckades komma över en moped vespa ciao, den ska väga under 35kg utan bränsle och den ska hänga på cykelstället på husbilen.
Har monterat av skärmar pakethållare och trampor, så jag kommer säkert ner under 30kg och det bör jag kunna lyfta upp på stället.
Mopeden fick plats i caddyn bara att lyfta in den, jag känner mej mer och mer tveksam att göra mej av med den eftersom jag trots allt trivs bättre med den än med clion. Man får en känsla av trygghet att inget kan gå sönder som man inte kan fixa.:bye:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen