• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar inte

F

F.d. 5997

Guest
Hej. Nyblivna husbilägare här.
Vi har köpt oss en Fiat Dethleffs -85 som har stått oanvänd ett tag.
Om jag har förstått det rätt så sitter det en automatladdare under passagerarsätet som ska ladda bodelsbatteriet dels vid körning och dels vid inkopplad 230 volt. Den vill inte ladda alls! Vad är fel?
Det är lite andra småfel också men vi tar ett itaget.

Tack på förhand!

Affe o Nettan
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Laddar inte

Kolla om det inte finns nån brytare eller säkring vid bodelsbatteriet! Alternativt vid Laddaren (EBL) under sätet eller vid mätartavlan!

Lycka Till!
/Malbeck
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Laddar inte

Kolla om batterierna är ok. Ett vanligt fel att om bilen stått länge är att batterierna gått sönder.
Mvh
Skoogis
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Laddar inte

" EBL " fanns inte på 80-talet. Uggleboet är från -87
och där finns några reläer, ingen "konftig box"!
"Ebl" kom under 90-talet.

koppla loss en pol på bodelsbatteri, koppla in 230VAC och
mät spänningen mellan de båda batteripolerna till bodelsbatteriet.

Är laddaren OK så ska du ha en spänning mellan 14,0 och 14,4 VDC.
Har du inte det, mät om laddaren får 230VAC från "stolpen". Det kan
ju bara vara en bränd säkring.
I så fall byt säkringen och mät nätspänningen igen vid laddaren.
Har du nu 230VAC fortsätt till att åter mäta på betteriklämmorna igen.

Med AC till laddaren men ingen DC ut så ligger felet i laddaren. Kolla
efter säkring inuti, efter att du kopplat bort den från alla anslutningar.
Universalmätare för Volt, Ohm och Ampere har väl alla i bilen?

Lycka till!
 
F

F.d. 5997

Guest
Sv: Laddar inte

På panelen ser det ut att sitta någon form av automatsäkringar, både för 230 v och olika delar av 12 v-systemet. Alla ser ut att vara i funktion.

Batteriet är OK. Jag laddade det, och efter en vecka var det fortfarande full styrka i det och jag kan ha några lampor på ganska länge innan det går under 12 volt.

Jag har haft en mätare på batteriet som visar ca 12,5 volt när det är obelastat. Tänder jag alla lampor så sjunker det till ca 11,8 och efter ytterligare en stund har det sjunkit ännu mer. Jag vet inte när laddaren ska slå till när jag har 230 v inkopplat, men jag antar att vid 11,5 v ska den ha slagit till och börjat ladda. Om jag startar motorn så ska väl generatorn ge laddström oavsett hur låg/hög spänningen i batteriet är, men det händer ingenting på mätaren, den står fortfarande på ca 11,5 volt.
Det finns 230 volt fram till panelen/säkringen i alla fall.
Jag får skruva loss laddaren och titta under, där alla kablar kommer in/ut, det kan hända att det har rostat/ärgat på kontakterna.

Tack så länge, fortsättning följer.

/Affe
 
F

F.d. 5997

Guest
Sv: Laddar inte

Jag har nu kollat lite mer och konstaterat att det kommer in 14,3 volt till första kopplingen när motorn är igång, men att det "fastnar" någonstans på vägen till batteriet.
Felsökning fortsätter..........


/Affe
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Laddar inte

Tycker jag känner igen felet.....hade något liknande på vår förra bil....det visade sig vara reläet som lagt av....satt/var placerat under pass.stolen....lycka till
 
Toppen