• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Då jag inte får plats med två av dessa batterier brevid varandra, i utrymmet där jag vill placera dem, undrar jag om man kan placera det ena batteriet ovanpå det andra batteriet.

AGM-batteri - Biltema

Hade tänkt mig två stycken 95 amperare.

Om man förskjuter det ena lite givetvis, för att komma åt polerna.

Är det någon som vet om man av någon anledning inte ska placera batterier på detta sätt ?

Mvh Peter
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Ska det översta vila på det understa eller avlastar du men nån hylla eller liknande? För den enda risken skulle väl vara att trycket på det understa batteriet blir för stort på skumpiga vägar. För även om AGM är läckagesäkert i helt tillstånd, kan det inte vara bra med ett sprucket batteri.

Men det är bara mina funderingar..., inte helt vetenskapliga! :)

:-/<rister
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Ska det översta vila på det understa eller avlastar du men nån hylla eller liknande? För den enda risken skulle väl vara att trycket på det understa batteriet blir för stort på skumpiga vägar. För även om AGM är läckagesäkert i helt tillstånd, kan det inte vara bra med ett sprucket batteri.

Men det är bara mina funderingar..., inte helt vetenskapliga! :)

:-/<rister

Jag var inne på samma spår själv. Vet inte hur mycket tryck de tål.

Hade inte tänkt mig någon hylla mellan dem, utan om möjligt placera det ena batteriet direkt ovanpå det andra.

Möjligen med ett litet stöd för den delen som "sticker ut" i luften på det övre batteriet.

Mvh Peter
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Eftersom jag inte vet om det håller, hade jag inte vågat chansa. Men det finns säkert de som vet. Vi har ju ett antal riktiga batteri- och elproffs i klubben, som jag har fått massvis av idéer ifrån. De kommer nog snart med nyttiga råd! :)

:-/<rister
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Hmm, en tanke som slog mig är även att värmen vid laddning kan bli för hög. Placerar du batteriet på det andra kommer värmen att sprida sig mellan batterierna och då kan nog det bli för varm för att batterierna skall må bra..

Men detta är endast en fundering som uppstod =)
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Hmm, en tanke som slog mig är även att värmen vid laddning kan bli för hög. Placerar du batteriet på det andra kommer värmen att sprida sig mellan batterierna och då kan nog det bli för varm för att batterierna skall må bra..

Men detta är endast en fundering som uppstod =)


Hmm, tror nog jag hoppar över det.

Får hitta på någon annan lösning.

Men det hade varit bra att ha batterierna på samma ställe, men givetvis saknas det ynkliga 2 - 3 cm för att de ska få plats båda två...

Mvh Peter
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

AGM batteri får man ha liggande, upp och ner...kanske du kan ha dom stående på högkant?

Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt.
 
Senast ändrad:

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Hmm, tror nog jag hoppar över det.

Får hitta på någon annan lösning.

Men det hade varit bra att ha batterierna på samma ställe, men givetvis saknas det ynkliga 2 - 3 cm för att de ska få plats båda två...

Mvh Peter[/quote

AGM batteri får man ha liggande, upp och ner...kanske du kan ha dom stående på högkant?

Vågar man verkligen det ?

Har läst på biltemas sida att de kan ställas hur som helst, men det känns lite sådär att ställa ett batteri på det sättet.

Mvh Peter
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Vågar man verkligen det ?

Har läst på biltemas sida att de kan ställas hur som helst, men det känns lite sådär att ställa ett batteri på det sättet.

Mvh Peter

Det ska man kunna göra genom att Biltema rekommenderar detta..ring och prata met supporten hos Biltema
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Biltema säger ju även att de har kvalitetsprodukter........ =)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Det har väl knappast med kvaliten på produkterna att göra, jag uppfattar det som helt olämpligt, hur skall man t.ex. fästa batterierna? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Hmm, tror nog jag hoppar över det.

Får hitta på någon annan lösning.

Men det hade varit bra att ha batterierna på samma ställe, men givetvis saknas det ynkliga 2 - 3 cm för att de ska få plats båda två...

Mvh Peter

Funkar det om du går ner en storlek på båda batterierna då? I praktiken innebär det ca 15 Ah mindre men du har ett säkert montage!?

:-/<rister
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Jag har 2 st Optima (AGM Batterier) i min WillysJeep. Dessa ligger sida vid sida under passagerarstolen och jag kan garantera att det skumpar och hoppar i den bilen. Batterierna hålls på plats med baggageremmar vilket går utmärkt eftersom de inte finns nån läckagerisk.

Jag skulle inte tveka en sekund att lägga ner Biltema AGM batterier heller.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Ska man ställa det ena på andra Måste man väl lägga nån distans i mellan, annars åker väl polerna in i batteriet om man kör på skakiga vägar ,vid transport av batterier till tex Biltema står dom på pallar med kragar (ett varv i varje) hälsningar Lasse
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Funkar det om du går ner en storlek på båda batterierna då? I praktiken innebär det ca 15 Ah mindre men du har ett säkert montage!?

:-/<rister


Tyvärr inte, de är lika breda, 17,4 cm vare sig det är 70 eller 95 amperare.

Får hitta på någon annan lösning.

Mvh Peter
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Finns det någon anledning att inte placera batterier på detta sätt ?

Har du batteriet under passagerarstolen. Jag har en husbil med Peugeotchassi från 1993. Vet inte vilken bil du har. Men på min gjorde jag så här. Satt in 2 st reglar lika höga som balken, på reglarna satt jag en plywoodskiva. Sedan monterade jag batterierna ovanpå. Reglar för att hålla batterierna på plats.Tillbaka med underredet till stolen. Trång trångt men det gick. Har 2 st Biltema 95A AMG. Tack vare att dessa batterier är så låga så gick det.
Lycka till
 
Toppen