• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsmontering burstner ixeo 664

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Någon som har monterat solceller på en ixeo 664 som vet lämpligaste vägen att dra kabel från panelen till EBL?
Funderar på om man ska gå in ovanför kylen, men vet inte om man kommer ner med kabel bakom kylen ner till golvet....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Om du parallellkopplar paneler med olika effekt blir det lite obalans, jag har för mig att du inte kommer att få ut den totala effekt som du vill utan att det blir 2x80W, det är fortfarande mer än vad du har.
Om du har en MPPT regulator kan du koppla cellerna i serie för att kunna utnyttja båda panelerna fullt ut.
------------------------------------------------------------------
Njaaa, tvärtom är det nog :). Solpaneler kan parallellkopplas oberoende av storlek bara de har samma spänning.
Men vid seriekoppling så skall de vara av samma storlek om de är på samma spänning annars tar den minsta ner kraften från de större.
Seriekoppling finns det dock andra varianter på bara det är samma effekt/ström från dem.

------------------------------
Solpaneler kan serie- och parallellkopplas för att få önskad effekt i en solcellsanläggning.
För serie- och parallellkoppling gäller följande:


Vid parallellkoppling ökar systemströmmen, spänningen bestäms av den solpanel som har lägst spänning.
Därför är det viktigt att solpaneler av samma nominell spänning parallellkopplas.



Det går att parallellkoppla alla solceller av nominell 12V med varandra, oavsett effekt.



Vid seriekoppling ökar systemspänningen, strömmen bestäms av den solpanel som har lägst ström. Därför är det viktigt att solpaneler i serie har samma nominell ström.



Det går att seriekoppla en 12V solpanel med en 24V solpanel bara dom har samma ström, t.ex en 180W solpanel/24V går bra att seriekoppla med en 90W solpanel/12V.



M.v.h. JANKRO.​
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

------------------------------------

Hej Esbjörn.
Ja vid seriekoppling med samma spänning på panelerna skall de också vara lika stora har nog alltid varit helt klart (tror jag :oops:), för strömmen skall vara samma från varje panel vid seriekoppling, det är panelen med minst ström som bromsar de andra. Lite på samma sätt som att seriekopplade batterier skall vara lika stora.
Här. Punkt två.
http://solarlab.se/solpanel/datablad/Serie-parallellkoppling-solpaneler.pdf

Men vid olika spänningar på panelerna blir det en annan variant för det är strömmen på varje panel som är avgörande vid seriekoppling.
Jag har kollat rejält på flera ställen innan, för man kan misstolka :oops:. Jag tyckte att det då verkade bli lite luddigt. Men bara totala strömmen är samma på varje panel genom att blanda olika Watt kontra spänningar på panelerna så skall det gå bra att seriekoppla olika och då ändå inte påverka varandra.
Här. Punkt fyra.
http://solarlab.se/solpanel/datablad/Serie-parallellkoppling-solpaneler.pdf

Lugnast verkar väl ändå vara att använda lika stora med samma spänning vid seriekoppling om inte utrymmet på taket sätter totalstopp på sådan montering. Men då verkar det åter kanske enklast att köra samma spänning men olika storlekar parallellkopplade i stället.

Jag kollade på tre olika ställen för jag har långt tidigare läst om seriekoppling flera gånger på olika ställen, och en hemsida hos en firma som funnits i många år och då just att det är viktigt och avgörande med lika ström från panelerna, men inte brytt mig om den varianten så mycket när man inte har en drös olika solpaneler liggande någonstans från början, utan ändå skall köpa.


Det finns mycket annat att läsa om frågor, kopplingar och effekter på den här hemsidan. Ställ pilen vid "Kunskapsbanken" så kommer du vidare till PDF filer, frågor och svar, tabeller samt mycket mer matnyttigt vetande.
Här.
Datablad & Uppkopplingsscheman

(Den firman som just de här länkarna går till finns i Norrköping där jag bor, men jag har inget alls med den att göra. Jag har bara handlat "lite finare delar" därifrån ibland för den har alltid verkat seriös med bra info under alla år den funnits.)

Man kan fibbla bort sig vid olika instruktioner, men jag tror det här stämmer.


M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26916

Guest
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Tack för all hjälp, tack vare dig så vågade jag sätta borret i taket.
Som du själv skrev, det behöver inte vara snyggt, det är ju ingen som ser, bara det är tätt...

Nu var det tämligen längesedan det där borret sattes i taket. Kommer du likväl ihåg vilka paneler/skivor du tog bort och var du skapade genomföringar på vägen från garderobssätet till förarstolsbasen?

Har skruvat bort en hel del, men inner ingen självklar transportväg.

Om man väljer det andra hållet, dvs från ovan ugnen, ner bakom kylen, via flexslang fram till batteriet. Går det verkligen att få igenom 2 ggr 6mm2 kabel genom befintlig slang?
 
Senast redigerad av en moderator:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering burstner ixeo 664

Nu var det tämligen längesedan det där borret sattes i taket. Kommer du likväl ihåg vilka paneler/skivor du tog bort och var du skapade genomföringar på vägen från garderobssätet till förarstolsbasen?

Har skruvat bort en hel del, men inner ingen självklar transportväg.

Om man väljer det andra hållet, dvs från ovan ugnen, ner bakom kylen, via flexslang fram till batteriet. Går det verkligen att få igenom 2 ggr 6mm2 kabel genom befintlig slang?

Ja, detta var längesedan?..
Kommer inte riktigt ihåg, men jag hittade fram med kablarna under kökssbänken och framt till förarstolen där batteriet satt. Det var inte lätt....men det gick
 
Toppen